Iran Varzeshi

تغییر موضع در قبال سرپرستان؟

پس از اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و رفتن روسای بازنشسته، یکی از چالشهای اصلی، انتخاب سرپرست برای فدراسیونها­ی بدون رییس و پس از آن برگزاری انتخابات است. کما اینکه تعداد دیگری از فدراسیونها نظیر کشتی هم به دالیل مختلفی نیاز به انتخابات مجدد پ

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

در دهههای گذشته و حتی در یکی دو ســال ابتدایی دهه 09، راه رســیدن گزینههای مدنظر به ریاست فدراسیونها مشــخص بود. پس از برکناری، اســتعفا یا تمام شــدن مــدت ریاســت رییس، سرپرســت انتخاب شــده به فدراسیون میرفت و در مدت سرپرســتی شــرایط را بــرای آوردن رای اکثریت در انتخابات آمــاده میکرد. به این ترتیب که با رابطه گرفتــن با هیاتها و جلــب نظر آنها در مدت زمان تصدی سرپرســتی، انتخابات را از رقبا میبرد.

این رونــد ثابت و واضــح که باعث اعتراض اهالی بســیاری از رشتهها شده بود، در آغاز دولت کنونی و در ســال 92 با واکنش مواجه شــد. وزارت ورزش در این ســال با تصویب آییننامهای، شرکت سرپرست تعیین شده برای فدراسیونها در انتخابات را ممنوع کرد. به این ترتیب هم سرپرستان میدانستند که دیگر حق شــرکت در انتخابات را ندارند و هم رقبا خیالشان از جانب او راحت شد.

این قانون همچنین بندی داشت که در آن روســای فدراسیونها را هم بدون استعفا از شرکت در انتخابات منع میکرد. یعنی هر رییس پس از پایان دوران چهار ســالهاش، در صورت تمایل به شرکت در انتخابات بعدی، باید ابتدا اســتعفا میداد و پس از انتخاب سرپرست، بهعنوان یک نامزد آزاد در انتخابات شرکت میکرد.

تغییر آییننامه

سال گذشته بود که وزارت ورزش و محمدرضا داورزنی به طور صریح و واضح از این قانون انتقاد کردند. داورزنی معتقد بــود که این قانون اشــتباه بوده و دلیلی ندارد سرپرســتان از شرکت در انتخابات منع شوند.

این اظهارنظر داورزنــی در ادامه به صورت آییننامه درآمــد. پس از گرفتن رای اعتماد مسعود ســلطانیفر در سال گذشته، یک بار دیگر آییننامه انتخابات فدراسیونها با تغییراتی مواجه شد و در آن سرپرستان و روســا (در صورت عدم اتمام دوران سرپرســتی و ریاست) اجازه حضور در انتخابات را پیدا کردند.

بــه همیــن دلیل هــم روســایی نظیــر پوالدگر و خادم بدون اســتعفا از سمتشــان در انتخابات شرکت کردند و برای چهارســال دیگر رییس فدراسیون شدند.

نظر وزارت عوض شده؟

روز شنبه اظهارنظر عجیبی از معاون قهرمانی وزارت ورزش منتشــر شد. پس از انتخاب سرپرست برای فدراسیونها­ی هندبال، ناشــنوایا­ن و جودو، محمدرضا داورزنی اعالم کرد کــه هیچکدام از این سرپرستان نمیتوانند در انتخابات شرکت کننــد! اظهارنظــر­ی که باعــث تعجب خیلیها شــده و برخی معادالت را تغییر داده اســت. داورزنی گفته اســت: «قطعا خود مجمع رییس جدید فدراســیون­ها

رقابتهای بینالمللی تنیس امارات

را انتخــاب میکند و ما هــم برای اینکه شــائبهای به وجود نیاید به سرپرســتان گفتهایــم که حــق ندارنــد در انتخابات شرکت کنند.»

توصیه شفاهی یا تغییر قانون؟

پــس از صحبتهــای داورزنی این ســوال به وجــود آمده کــه اظهارنظر او چیزی شــبیه به توصیه شفاهی و اعالم رویــه برای سرپرســتان بــوده و یا قرار اســت یک بار دیگر آییننامــه انتخابات فدراسیونها تغییر کند؟

به هر ترتیب ایــن صحبت داورزنی باعث میشــود تا گزینههای سرپرستی فدراســیون­ها هم حســاب کار دستشان بیاید. گزینههایی نظیر عمادی که گزینه محتمل برای ریاســت فدراســیون بود. عمادی کــه گزینه مورد نظر درخشــان برای جانشینیاش در فدراسیون جودو به حســاب میآمد، حاال با سرپرست شدن، طبق صحبــت داورزنی نباید در انتخابات شــرکت کند و امیر خادم هــم اگر قرار اســت جای برادرش را در کشتی بگیرد، باید قید سرپرست شدن را بزند.

اظهارنظــر داورزنی البتــه در کنار عجیــب بــودن، معادلــه ریاســت در فدراســیون­ها را ســادهتر کــرده. حاال در بســیاری از فدراســیون­ها با انتخاب سرپرســت معادلــه انتخابات تــا حدود زیادی ســاده شده و میشــود به راحتی رییس آینده را پیشبینی کرد.

پس از صحبتهای داورزنی این سوال به وجود آمده که اظهارنظر او چیزی شبیه به توصیه شفاهی و اعالم رویه برای سرپرستان بوده و یا قرار است یک بار دیگر آییننامه انتخابات فدراسیونها تغییر کند؟

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran