Iran Varzeshi

خطر‌حذف‌از‌المپیک‌پررنگ‌شد

-

در حالیکــه در روزهــای اخیــر بحثهای زیادی درباره اســتعفای رســول خادم از ریاست فدراســیون کشــتی مطرح شــده، اما هنوز یک ابهــام مهم وجــود دارد و آن اینکه چرا رســول خادم و دســتیاران­ش از کادر فنی تیم ملی استعفا نکردهاند؟ نه خود رســول خادم در استعفای خود نامی از ســرمربیگر­ی تیم ملی به میان آورده و نه دیگــر همکاران او در کادر فنــی از مجید ترکان بهعنــوان مدیر فنــی گرفته تا محمــد طالیی و علیاکبــر دودانگه، هیچکدام از حضورشــان در کادر فنی تیــم ملی کنارهگیری نکردهاند. آیا این کار در روزهایی که مسووالن فدراسیون در اعالم اســتعفای خود از مســوولیتی که در فدراسیون دارند، ســبقت میگرفتند، امری طبیعی است یا اینکه باید پذیرفت بازی جدیدی از ســوی رسول خادم در راه است؟

اســتعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشــتی ســر و صدای زیادی بهپا کرد و البته با ابهامهای زیادی هم روبهرو اســت. او بدون اینکه درباره چرایی ناکامی کشــتی در سالهای اخیر توضیحی ارائه کند، با مقصر قلمداد کردن دولت و مسووالن ورزش از ریاســت فدراسیون کشتی اســتعفا کرد. یکی از ابهامهای بزرگ اســتعفای رســول خادم این اســت که چرا او بعــد از این ناکامی بزرگ از ســمت خود استعفا کرد؟ رفتن در این شــرایط چه ســودی برای رســول خادم دارد؟ آیا واقعا رسول برای اینکه یک بازنده بزرگ نام بگیرد به کشــتی آمده بود؟ با خروج رســول از کشــتی آن هــم با این وضعیت چــه آیندهای را برای رســول رقم میزند؟ همه اینها ســواالتی اســت که درباره استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشــتی مطرح میشود، اما یک سوال مهم شاید جواب همه این ســوالها باشد. اینکه چرا رســول خادم از سرمربیگری تیم ملی استعفا نداد؟ او بهخاطر نتایج ضعیف در مسابقات جهانی زیر ســوال رفته بود و طبیعی بود که بهخاطر این نتایج از ســرمربیگر­ی تیم ملی اســتعفا بدهد اما چــرا این کار را نکرد؟ نهتنهــا او بلکه همکارانش هم چنین کاری نکردند. نه مجید ترکان بهعنوان مدیــر تیم ملــی و نه محمد طالیــی و علیاکبر دودانگه بهعنوان مربیان تیم ملی از ســمت خود استعفا نکردند.

حتی محمد طالیی پا را فراتر هم گذاشت و بهجای اســتعفا و یا عذرخواهی از نتایج تیم ملی در جهانی بوداپســت، نهتنها این نتایج را ضعیف ندانســت بلکه به منتقدان رسول خادم هم حمله کرد و آنها را متهم کرد که حرمت رسول خادم را حفظ نکردهاند! اینجا کاری به این موضوع نداریم که رسول خادم چگونه وارد کشتی شد و در سال 2011 ســرمربی و مربی تیمی که نایب قهرمان جهان بود را چگونه در آســتانه بازیهای المپیک 2012 لنــدن از کادر فنی بیرون کرد. به این هم کاری نداریــم که حرمت خیلیهــای دیگر مثل حمید سوریان و یا محمد بنا که افتخارات زیادی را بــرای کشــتی فرنگی رقم زده بودند، توســط رسول خادم حفظ شد یا نه، اما یک موضوع مهم االن وجــود دارد، اینکه چرا محمــد طالیی این مصاحبه را با سایت فدراسیون کشتی انجام داد؟ مصاحبهای که در آن از پاکدستی رسول خادم یاد شده و اینکه رســول در مدت زمان حضورش در کشتی هیچ خطایی نداشته است. این همه تالش برای تطهیر رســول خادم چــه معنایی دارد؟ آیا قرار است رســول خادم باز هم بهعنوان سرمربی تیم ملی برگردد؟

البته در اینکه رســول خادم فرد پاکدستی بوده هیچ شــک و تردیدی وجود ندارد، چراکه او اگر قرار بود در این فضا قدم بردارد، جاهای دیگر فرصت بهتر و بیشتری برای این کار داشت و همه خوب میداننــد که چنیــن وصلههایی هرگز به رسول خادم نمیچسبد. بنابراین، این موضوع که در فضای مجازی مطرح شــده هرگز در این متن

اینکه رســول خادم چنین قصدی را داشته باشــد اصال دور از ذهن نیســت. اســتعفای او از ریاست فدراسیون کشتی باعث شده تا بحثهای انحرافی زیادی مطرح شــود. اســتعفای خادم از ریاســت فدراسیون کشــتی و حضورش در کادر فنی تیم ملی باعث میشــود تا ذهنها از تصمیم جدید رســول خادم منحرف شــود. ضمن اینکه کمک کردن برای انتخاب برادرش بهعنوان رییس فدراسیون باعث میشــود تا یک جابهجایی آرام در قدرت انجام شــود اما واقعــا چنین تصمیمی مورد استقبال جامعه کشتی قرار میگیرد؟ اینها همه در حد گمانهزنی است و باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که چه اتفاقی رخ میدهد.

درخواست‌مجمع‌کشتی‌برای‌جلسه‌فو ‌قالعاده روســای هیاتهای استانی کشــتی خواســتار برگزاری جلسه نایب رییس فدراسیون کشتی گفت: «براساس ماده 10 تبصره 1 فوقالعاده مجمع فدراســیون برای انتخاب سرپرســت هســتند و با و 2 اساسنامه، تعیین سرپرست با نظر اعضای محترم مجمع فدراسیون توجه به هماهنگی فدراسیون با وزارت ورزش انشاءا... بزودی مجمع کشــتی است و بر همین اســاس و طبق قانون نیز روسای هیاتهای فوقالعاده فدراســیون برگزار میشــود. حمید بنیتمیم با اشــاره به اســتانی این درخواست را داشتند که مجمع فدراسیون کشتی هر چه برگزاری جلسه تعدادی از روسای هیاتهای استانی با او و تصمیمات سریعتر برگزار شود تا در فاصله 21 ماه مانده تا المپیک، کشتی ضربه اتخاذ شــده در این جلســه گفت: 6« تن از روسای هیاتهای استانی نخــورد.» او با تاکید بر همکاری و همدلی مســووالن وزارت ورزش با کشــتی به نمایندگی از دیگر روسای هیاتهای استانی در فدراسیون فدراسیون کشــتی ادامه داد: «وزارت ورزش تاکنون نقش بزرگی در کشــتی حاضر و خواستار این شــدند که مجمع فوقالعاده فدراسیون ادامه جو آرام و به دور از تنش در کشتی کشور داشته و همواره سعی کشــتی برای تعیین سرپرست فدراسیون با هماهنگی وزارت ورزش و کرده کامال براســاس قانون و در راستای نظر اعضای مجمع و بزرگان جوانانبرگز­ارشود.» کشتیگامبرد­اردکهاینام­رقابلتحسین­است.»

بــا برگــزاری انتخابات فدراســیون جهانی بوکس که البته مورد تایید کمیته بینالمللی المپیک قرار ندارد، این رشــته در خطــر حــذف از المپیــک توکیو قرار گرفت. بعد از انتخــاب رحیماف بهعنوان رییس فدراســیون جهانی بوکس که روز گذشته صورت گرفت، این رشته بیشتر در معرض خطر حذف از المپیک توکیو قرار گرفت. بعد از برگزاری انتخابات پرهرج و مرج که روز گذشته در هتل رویال مسکو صورت گرفت، رحیماف با 86 رای از ۴31 رای ماخوذه در رقابت با سریک کونابایوف قزاق، ریاست فدراسیون جهانی را برعهده گرفت. او بدون تاییــد کمیته بینالمللی المپیــک از مــاه ژانویه بهعنــوان رییس موقت فدراســیون جهانی بوکس انتخاب شده بود. رحیماف ازبکستانی در فهرست اینترپــل قــرار دارد. کمیتــه بینالمللی المپیک پیــش از این درخصوص انتخاب رحیماف هشــدارهای­ی را داده بود و حاال بهنظر میرسد با این شرایط این رشته در خطر حــذف از المپیک قرار دارد. بهدلیــل اتفاقاتی کــه در بوکس رخ داده بــود بودجه این فدراســیون را قطع کرد. ایــن احتمال وجــود دارد کــه بوکس از ســوی کمیته بینالمللی المپیک تعلیق شــود. البته رحیماف بعــد از انتخابش به اعضــای حاضر تاکید کــرده بوکس قطعا در المپیک توکیــو، پاریس و لسآنجلس شرکت میکند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran