Iran Varzeshi

نسخه‌آلمانی‌علی‌منصور ‌؟!

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

14 ماه پیش در حالی که اتهام بیکفایتی همچون بارانی الینقطع بر ســر علیرضــا منصوریان باریدن گرفته بود، وی مجبور به اســتعفا از ســمت رهبری اســتقالل پس از تساوی با ذوبآهن در تهران شــد. آن دیدار واپسین فرصتی بود که ســران وقت استقالل به وی برای درســت کردن امور تیم داده بودند و او نتوانســت از آن بهره گیرد. در پی رفتن علیمنصور، وینفرد شــفر آلمانی سر رشــته امور را در دست گرفت و سرمربی ســابق تیم ملی امید و باشگاه نفت از فرط فشارهای روحی یک سال از مقابل چشمها محو شد. منصوریان در 7 بازی لیگیاش در آن فصل (لیگ هفدهم) فقط یک برد کســب کرده و متحمل چهار شکست شده و به رده یازدهم جدول تنزل کرده و در مقاطعی از آن فصل حتی به جایگاه ســیزدهم نیز رســیده بود. امروز وضع تیم شفر در ظاهر به بدی علیمنصور نیست زیرا تیمش پس از 10 بازی لیگی در جای هفتم قرار دارد و بیشتر از دو شکســت ندارد اما اکتفا به 9 گل زده بهرغم خرج کردنهــای میلیاردی برای آوردن مهاجمانی مثل تبریزی، گرو و آقاخان (که آخری مصدوم اســت و حتی یک دقیقه هم بازی نکــرده) کم از فاجعه نبوده اســت. از طرف دیگر منصوریان تا آن موقع از فصل (شــهریور )1396 هنوز استقالل را از جام حذفی به بیرون نرانده بود حال آنکه شفر سه ماه بعد از شروع لیگ هجدهم آبیهــا را از جام حذفی خارج کرده و در لیگ هم با رتبه ســیزدهم جدول فقط 4 امتیاز فاصلــه دارد و با اینکه یک بازی کمتر از برخی تیمهــای دیگر انجام داده اما رقبای نزدیکش در جدول نیز همچون او به جای 11 مسابقه در 10 دیدار شرکت کردهاند و آنها هم مسابقات معوقه دارند.

«چینی» را نادیده بگیریم اما...

اینکه چطور ســران استقالل در برخورد با واقعهای بالنسبه مشابه به رفتن منصوریــان تن دادند اما از شــفر به طور تمام قد - الاقــل به حرف - حمایت میکنند، مسألهای اســت که باید از خود آنها پرسید. این سوالی است که علی چینی هم در روزهای اخیر مطرح کرده و اگر کار او را حمل بر رفیق بازی بدانیم (چینی همراه با محمد خرمگاه دستیاران اصلی منصوریان در زمان سرمربیگری وی بودند) ســوال مشابه بســیاری از آبیهای دیگر را هم نمیتوانیم با همین حربــه بیاثر کنیم و توجیهی بر ابقای شــفر بیاوریم. البته شــفر مربی توانایی اســت و شــکی در آن نیســت و با مدیریت و طراحی وی بود که استقالل در پایان فصل گذشــته تا رتبه ســوم لیگ باال آمد و جام حذفی را هم برد اما اگر «حال» و وضعیت فعلیشان «شرط» باشد و به دستاوردهای جدیدشان استناد شــود، ســرمربی آلمانی امسال اســتقالل همان چیزهایی را موجب شده است کــه منصوریان هم کم و بیش برای آبیها به ارمغــان آورده بود. به منصوریان طی آن پروســه منفی بارها هشــدار داده و مهلت برای او تعیین شــد و چون نتوانســت الزامها و درخواستها را جامه عمل بپوشــاند رفتنی شد اما در این فصل اولتیماتوم­ی به شــفر داده نشده و کمیته فنی استقالل نیز بهرغم اخباری که در مورد مخالفتهایش با شــفر و با نفوذ بودنش شنیده میشود، عمال فاقد توان کافی برای اعمال تغییر در کادر فنی نشان داده است.

تالشهای کم ثمر

در یک کالم «کارهای بالنسبه منصوریانی» شفر و تنزل درجات فاحش او تا این لحظه وی را ســرنگون نکرده است و بهنظر میرسد که در بدبینانهتر­ین نگاه نیز وی زودتر از نیمفصل رفتنی نباشــد و نگاه عقالیی و محتملتر این است که بگوییم صرفنظر از هر نتیجه بعدی که به ثبت میرســد، شفر را تا پایان فصل نگه خواهند داشــت، این در حالی شکل میگیرد که اگر مشکل استقالل مدتی «بد نتیجه گرفتن در عین ارائه بازیهای خوب» بود، اینک در برخی روزها حتی یک بازی خوب و چشمگیر نیز از سوی آبیها رؤیت نمیشود و کادر فنی آنها در باد حمایت سران باشگاه خوابیده است و هر چند برای برگرداندن اوضاع به شدت تالش میکند اما معلوم اســت که روشهای کاریاش در این راه جوابگو نیست. شــفر را انصافا نباید نســخه آلمانی علیمنصور نامید ولی شرایط نامناسب فصل جاری او و تیمش بسیاری را به سوی چنین باوری سوق داده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran