Iran Varzeshi

جان میدهیم، جام نمیدهیم

-

نقطه قوت و امید فوتبال ایران در بازی با کاشیما روی سکوهاست و همه چشم به هنرنمایی یار دوازدهم دوختهاند. با این حال باید از هواداران بخواهیم که بر اعصاب خودشان در ورزشگاه مسلط باشند زیرا در حضور رییس ایافسی و میهمانان سرشناس فوتبال آسیا باید هنر میهماننواز­یمان را به رخ فوتبال آسیا بکشانیم.

بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018 شنبه ،97/8/19 ساعت 18:30 در ورزشگاه آزادی، بین دو تیم پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز برگزار میشود. به لطف همین مسابقه ورزشگاه آزادی بازسازی و تجهیز شد و این کمترین سود فینالیست شدن پرسپولیس برای ورزش ایران بود. پرسپولیس در بازی رفت 2 بر صفر شکست خورد و تا پنجشنبه به ایران برنگشت. حاال اما آماده است که در حضور 80 میلیون ایرانی منتظر، حماسهای خلق کند و شبی تاریخی را برای فوتبال و ورزش کشور رقم بزند. پرسپولیس تا رسیدن به نخستین قهرمانی خود در آسیا، فقط سه گل فاصله دارد و برانکو و شاگردانش به ثمر رسیدن این سه گل را دور از دسترس نمیدانند.

نبرد نابرابری اســت نبرد پرسپولیس و کاشیمای ژاپن. برای بیان این نابرابری نیازی به گفتن نیست. همین که نگاهی به ترکیب دو تیم بیندازیم، کافی است که بدانیم فاصله بین پرسپولیس و کاشیما تا چه اندازه است؟

کاشــیما تیمی اســت که از نظر سخت افزاری و امکانات مالی بسیار جلوتر از فوتبال ایران و حتی آسیاســت. این تیم دو بازیکن برزیلی خطرناک دارد و زیکو اسطوره فوتبال برزیل هم بهعنوان مدیر فنی تیم است. این در حالی است که پرسپولیس با دستان خالی و در حالی که پنجره نقل و انتقالش بســته بود، توانست حریفانی قدرتمندتر از کاشیما را کنار بزند. الســد تیم پرمهره و قدرتمندی بود که در ورزشــگاه آزادی و دوحه اســیر توانمنــدی بازیکنــان ایرانــی و دانش فنی برانکو شد.

سرخپوشــان در این مســابقه سیامک نعمتــی را به دلیل اخــراج در بازی رفت در اختیار ندارند. امید عالیشــاه مصدوم است و در چنین شرایطی دســت برانکو از همیشه خالیتــر اســت. روی نیمکت پرســپولیس در فینال لیــگ قهرمانان آســیا بازیکنانی نشســتهاند که برخی از آنها شاید تجربه ۰9 دقیقــه بازی در لیگ برتر کشــورمان را هم ندارند. در چنین شــرایطی همه منتظر یک معجزه ســرخ در ورزشــگاه آزادی هستند. جایی که حدود ۰8 هزار تماشاگر قرمزپوش یکصدا و یکدل و با تمام وجود پرسپولیس را تشویق میکنند و بازیکنان پرسپولیس را به حمله فرا میخوانند.

نقطه قوت و امید فوتبال ایران در بازی با کاشــیما روی سکوهاســت و همه چشم به هنرنمایی یــار دوازدهم دوختهاند. با این حال باید از هواداران بخواهیم که بر اعصاب خودشان در ورزشــگاه مسلط باشند زیرا در حضور رییس ایافسی و میهمانان سرشناس فوتبال آسیا باید هنر میهماننواز­یمان را به رخ فوتبال آسیا بکشانیم.

علی پروین مرد اســطورهای پرسپولیس جام را به ورزشگاه آزادی خواهد برد. جامی که همــه امیدواریــ­م در تهــران و ویترین افتخارات باشــگاه پرســپولیس بماند و تیم ژاپنی را بــا میهماننــو­ازی و محبت راهی کشورش کنیم. زیکو مرد برزیلی از ورزشگاه آزادی خاطــره خوشــی ندارد و یــک بار با تیــم ملی ژاپن ۲ بر صفر در این ورزشــگاه بازنده شــد آن هم مقابل تیم ملی که برانکو ســرمربیاش بود. این باخــت میتواند یکبار دیگر برای زیکو و فوتبال ژاپن تکرار شود.

پیروزی پرســپولیس در این بازی عالوه بر تاریخســاز­ی و رقم زدن یک افتخار بزرگ برای ایرانیها، از نظر مادی هم برای باشــگاه منفعتهای زیادی به همراه خواهد داشت.

بنا به اعالم کمیته بازاریابی کنفدراسیون فوتبال آســیا در فصل جاری پــاداش نقدی قهرمــان مبلغی در حدود چهــار میلیون دالر خواهد بود تا پول هنگفتی نصیب باشــگاه اول آسیا شــود. این چک به صورت نمادین همراه با جام قهرمانی تحویل سرپرست تیم قهرمان میشــود. از همین رو بازرســان ایافسی از طریق مسوول کمیته بازاریایی چک نمادین را تحویل مسووالن برگزاری فینال تهران 8۱۰۲ دادند.

گنج قارونی به ارزش بیش از ۰6 میلیارد تومان که در فراز و نشیبهای ارزی بازار ایران میتواند بسیاری از مشکالت مالی پرسپولیس را برطرف کند. از همین رو برانکو و شاگردانش امشــب در آخرین ماجراجویی آســیایی خود امیدوار به اســتخراج این گنــج از دل حریف ژاپنی هســتند تا بزرگترین درآمدزایی تاریخ باشگاهی ایران نیز به نام آنها سند بخورد.

البتــه تیم بازنده در بازی فینال هم چکی دو میلیون دالری دریافت خواهد کرد که این پاداش نقدی به نســبت فصل قبل ۵3 درصد افزایش داشــته اســت چون اوراواردز قهرمان دوره قبل در پایان فینال پارســال چک ســه میلیون دالری دریافت کرد.

نکته دیگری که در این بازی حایز اهمیت اســت مســاله حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی است که تالشهای زیادی برای تحقق آن صورت گرفته است و تاکنون تصمیمهایی جهــت حضــور تعــدادی از تماشــاگرا­ن و خبرنگاران زن ایرانی اتخاذ شــده است. گرچه درهــای آزادی همچنان بــه روی عموم زنان ایرانی باز نیست اما براساس تصمیمگیریه­ای صورت گرفتــه، تعدادی از زنــان ایرانی برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور خواهند داشت.

طبق گزارش رویترز، در ایران سالهاست به دلیل ناســزاگوی­ی در استادیوم از ورود زنان به اســتادیوم­ها جلوگیری شــده است. جانی اینفانتینـ­ـو رییس فیفا، در ماه مه مدعی شــد که حسن روحانی رییس جمهوری ایران به او گفتــه برنامههایی برای اخذ مجوز حضور زنان در استادیومها وجود دارد.

همه اینها باعث شــده که بــازی فینال پرســپولیس - کاشــیما برای ما از هر جهت ویژه و خاص باشــد و میلیونها هوادار منتظر برآوردن فریادی از ســر شوق و قهرمانی برای بــاال بردن جامی که دســتان علــی پروین تا ورزشــگاه حملش کــرده اســت و امیدواریم پسران برانکو باالی سر ببرندش، هستند.

ترکیب تیم فوتبال پرسپولیس:

دروازهبــا­ن: علیرضــا بیرانونــد. مدافعان میانی: محمد انصاری، ســید جالل حســینی مدافعــان کنــاری: شــایان مصلح، شــجاع خلیلزاده. هافبکها: کمال کامیابینیا، احمد نوراللهی، بشــار رسن، آدام همتی، مهاجمان: منشا، علیپور

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran