Iran Varzeshi

‌مردم‌در‌انتظار‌جبران‌شکس‌تها،‌خیرآبادی‌در‌انتظار‌تیم‌بزرگساالن

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی امید در حالی برای حضور در رقابتهای قهرمانی جهــان در رومانی مهیا شــدند کــه در راه آمادهسازی خود مشــکالت زیادی داشتند؛ لغو بســیاری از اردوها و کمبود زمان برای برگزاری تمرینات مناسب آن هم در شرایطی که از یک ســال پیش مشــخص بود این دو تیم باید برای حضور در رقابتهای قهرمانی جهان آماده شوند. یک سال برای برنامهریزی و برگزاری اردوها زمان وجود داشــت با این حال زمان زیادی ایــن دو تیم به حال خود رها بودند. این اواخر هم که استعفای رسول خادم از ریاست فدراســیون کشتی به طور کل این دو تیم را به هم ریخت. فدراســیون بالتکلیف و استرسهای اعزام شدن یا نشدن این تیم هم به مشــکالت قبلی اضافه شــد. حاال این دو تیم با این وضعیت که مدتی هم درگیر حضور کشتیگیرانش­ان در رقابتهای لیگ برتر بودند، باید راهی مسابقات جهانی امیدها شــوند و از حیثیت خدشــهدار شده کشــتی ایران در ســطح مســابقات جهانی دفاع کنند. البته مشــکالت ایــن تیمها به اینجا ختم نمیشود. بخصوص تیم ملی امید کشتی فرنگی که هدایت آن برعهده جمشید خیرآبادی است؛ دستیار سابق محمد بنا در تیم ملی بزرگساالن که آرزویش رسیدن به سرمربیگری بزرگساالن اســت. او باید االن تمام فکر و ذکرش تیم ملی امید و نتایج این تیم در مسابقات جهانی باشد اما ظاهرا خیلی هم اینطور نیســت. خیرآبادی روز گذشــته مصاحبهای عجیب انجــام داد و در رفتاری غیر حرفهای در حالی که تیمش در آســتانه اعزام به مسابقات جهانی امیدها است و باید به فکر رسیدن این تیم به موفقیت باشد و در حالی که باید نگران شــرایط روحی و روانی تیمش و اینکه کشــتیگیرا­نش در مسابقات جهانــی چه نتیجــهای را به بــار میآورند، باشــد، از عالقهاش برای ســرمربیگر­ی تیم بزرگســاال­ن میگوید و از «با سر دویدنش» برای رســیدن به این پســت خبر میدهد: «پیشــنهادی در ایــن باره به من نشــده و فدراســیون بــه نوعی در بالتکلیفی بهســر میبرد. هر جا که بتوانم به کشــتی کشورم کمک کنم باعث افتخارم است که کار کنم. من تجربه زیادی طی ســالهای گذشته در 0۸ رویداد و رقابت ورزشــی کشتی دارم و اگر پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را دریافت کنم حاضرم با سر بیایم.»

اظهاراتــی عجیب و غیــر حرفهای که از کسی مثل جمشــید خیرآبادی که چند سال در کنار محمد بنا فعالیت کرده و چند ســال هم سرمربی تیم ملی آذربایجان بوده، بعید است. او با ســر به کجا میرود؟ جایی که در چند سال گذشــته به قتلگاه مربیان تبدیل شــده اســت؟ اصال با کدام سالح و ابــزاری میخواهد بــه کارزار بزرگســاال­ن بــرود؟ فرامــوش کرده در بزرگســاال­ن چه بر ســر محمد بنا آوردند؟ آیــا او خودش را بزرگتــر از محمد بنا میدانــد؟ او فعال باید حواســش به تیم ملی امید باشد؛ تیمی که چند کشتیگیر بزرگسال در ترکیبش دارد. نفراتی مثل رضا خدری، علی ارسالن، مهدی فالح، مهدی ابراهیمــی و علیاکبر حیدری که در تیم ملی بزرگســاال­ن برای رســیدن به مسابقات جهانی شــانس داشتند. او باید به فکر جمعآوری مــدال طال با حضور این کشــتیگیرا­ن باشــد اما چطور میتوان از میزان آمادگی تیم ملی امید کشــتی فرنگی اطمینان داشــت، در حالی کــه تمام فکر و ذکر ســرمربی آن روی بزرگساالن و رسیدن به صندلی سرمربیگری تیم ملی بزرگساالن بوده؟ رفتار حرفهای هر مربی نشــاندهند­ه میزان دانش و توانایی او اســت و خیرآبادی که یکــی از مربیان آگاه و با دانش کشــتی فرنگی اســت، باید حواسش جمع باشد که در آســتانه مســابقات جهانی فقط باید به تیــم خود فکر کند و درباره تیمی که در آن مسوولیت دارد، صحبت کند و نه چیز دیگر. همه عالقهمندان به کشتی نگران نتایج تیم ملی امید کشتی فرنگی در مسابقات جهانی هســتند و میخواهند بدانند کــه این تیم در رومانی چه میکند؟ آیــا میتواند نتایج ضعیــف و دور از انتظار کشــتی فرنگی در مســابقات جهانی بوداپست را جبران کند یا نه؟ البته به نظر برای ســرمربی این تیم این موارد اهمیتی ندارد و خیرآبادی منتظر است که ببیند آیا از فدراسیون کشتی کسی با او تماس میگیرد یا نه که شــاید او به آرزوی بزرگش یعنی ســرمربیگر­ی تیم ملی برسد. البته این برای نخستین بار نیست که او ابراز عالقه میکند تا سرمربی بزرگساالن شود. او بعد از قطع همکاری با تیم آذربایجان اعالم کرد توقع داشــته تا با او تمــاس بگیرند اما این اتفــاق رخ نداد. حاال بــا به هم ریختن کادر فنی کشــتی فرنگی یک بار دیگر بوی سرمربیگری بزرگساالن به مشامش رسیده و با تغییرات رخ داده یک بار دیگر او توقع دارد به تیم ملی بزرگساالن برسد.

مدیریت غلط رسول خادم در سالهای گذشته این رفتارها را باب کرد. هر کس در هر جایگاهی که قــرار دارد، ابراز نارضایتی کــرده و فکر میکند بایــد در ردهای باالتر جای داشته باشد! سرمربی نوجوانان در فکر جوانان، ســرمربی جوانــان در فکر امیدها و ســرمربی امیدها در فکر بزرگساالن! تمامی این تیمها هم به امان خدا رها شــدهاند. این حاصل مدیریت رســول خادم در چند سال گذشته است.

البته مصاحبه عجیب خیرآبادی قسمت دیگری هم دارد. او در ادامه اظهاراتش درباره بازگشت احتمالی محمد بنا به کشتی فرنگی هم اظهارنظر کرده آنهم در شــرایطی که هنــوز هیچکــس نمیداند او چه در ســر دارد. هنوز کســی نمیداند اصال محمد بنا میخواهد برگردد یا نه؟ اصال فدراســیون به بنا زنگ میزند یا نه؟ اما خیرآبادی عجوالنه به این موضوع هم ورود کرده و در اظهاراتی عجیب از سن و ســال محمد بنا حرف زده است: «بنا همیشه به کشتی عشق داشته اما واقعیت این است که او باید متناسب با سن و جایگاهی که دارد در کشتی به کار گرفته شــود. بنا در بحث مدیریــت قطعا میتواند کمکهای بســیار خوبی به کشــتی فرنگی داشــته باشــد.» چه زمانی این رفتارها در کشتی رسم شد؟ چه کسی این نوع گفتارها را در کشــتی باب کرد؟ حرفهایی عجیب و شــاید خارج از ادب دربــاره چیزی که اصال معلوم نیست وجود خارجی داشته باشد.

ســرمربی تیم ملی کشتی آزاد امید معتقد اســت تنها نگرانی این تیم برای حضور در مســابقات جهانی عدم حضور در تورنمنتهای تدارکاتی مناسب برای آمادهسازی بهتر است. علیرضا رضایی با اشاره به شــرایط آزادکاران برای حضور در مســابقات امیدهــای جهــان گفت: «خوشــبختان­ه با پیگیریهای بنیتمیم و مســاعدت وزارت ورزش، مشــکالت ارزی حل شــد، اردوهــای خوبی را هم پشت سر گذاشتیم و تمام بچهها زحمت کشیدند. تنها نگرانی ما بابت عدم حضور در تورنمنتهای تدارکاتی است هرچند سعی کردیم با شبیهســازی تمرینات و کار کردن روی مســائل روحی و روانی، این کمبود را برطرف کنیم.» ســرمربی تیــم ملی کشــتی آزاد امیــد ادامه داد: «خوشبختانه اردوها بهخوبی برگزار شد و ســعی کردیم بهترین شرایط را فراهم کنیم، هیچکــدام از بچهها کمفروشــی نکردند و تالشهای خوبی انجام دادهاند که امیدواریم بتوانند مزد زحماتشــان را روز مســابقه بگیرند.» رضایی در پاســخ به این ســوال که فکر میکند نسبت به ســال قبل چه نتیجــهای بگیریم، گفت: «سال گذشته میتوانستیم نتیجه بهتری بگیریــم اما متأســفانه فرصــت زیادی نداشــتیم و تنها 20 روز تمرین کردیم. امســال زمان مناسبی در اختیار داشتیم امــا اگر میتوانســت­یم در چند تورنمنت شــرکت کنیم با شــرایط ایدهآلی عازم رقابتها میشــدیم اما ســعی کردیم با شبیهســازی تمرینات، این مشکل را هم برطرف کنیــم.» رضایــی تصریح کرد: «نسبت به سال گذشته همه عالقهمندان کشــتیهای بهتــری را از تیــم ایــران میبینند و سعی میکنیم از نظر کیفیت مدالی نیــز نتایج بهتری کســب کنیم. مسابقات امیدها رقابت مهمی است و هر کشــتیگیری بتواند در این رده کارنامه قابــل قبولی از خود برجــای بگذارد و با دست پر راهی بزرگساالن شود میتواند خود را بهعنــوان یک مدعی معرفی کند و این پیام را برای ســایر مدعیان داشته باشد.» رقابتهای کشــتی آزاد زیر ۳2 ســال قهرمانی جهان روزهای 25 و ۶2 آبانماه جاری در ســالن پلی والنت هال شــهر بخارســت، پایتخت کشور رومانی برگزار میشــود. تیم ملی کشــتی آزاد امید ایران ســال قبل با کسب یک مدال طــال (گلیــج) و 2 مدال برنــز (امامی و طاهری) با عنوان هشــتمی جهان به کار خود در ایــن رقابتها پایان داده بود. در ترکیب تیم ملــی امید اعزامی به رومانی در وزن ۷5 کیلوگــرم علیرضا ســرلک، در وزن 1۶ کیلوگــرم ایمان صادقی، در وزن 5۶ کیلوگــرم مرتضی قیاســی، در وزن 0۷ کیلوگرم نیما اشــقاقی، در وزن 4۷ کیلوگــرم نوید زنگنــه، در وزن ۹۷ کیلوگــرم مجتبی اصغــری، در وزن ۶۸ کیلوگرم کامران قاســمپور، در وزن 2۹ کیلوگرم حسین شــهبازی، در وزن ۷۹ کیلوگــرم علی شــعبانی و در وزن 125 کیلوگرم امین طاهری حضور دارند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran