Iran Varzeshi

معجزه تقوی در تبریز

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

در هفتههای اخیر، همیشــه نام مربیان مختلف خارجی روی دوش تقوی ســنگینی میکرد. بخصوص فانخال که حتی بلیت پرواز به ایران نیز برایش رزرو شــد اما در نهایت مربی هلندی قید ســفر به تبریز را زد و البته مورد موافقت مدیران تراکتورســ­ازی نیز قرار گرفت. حاال تقوی، فارغ از آن حواشــی تکراری، سرمربی تراکتورساز­ی اســت. صندلی او تثبیت شده و به نظر هم نمیرسد تراکتورســ­ازی از این نتایج درخشان و این بازی زیبا و هیجانانگیز دســت بکشد و نیمکت خود را به یک سرمربی جدید بسپارد. اتفاقی کــه آرامش را به تقوی هدیه میدهد و او را از یک ســرمربی موقت به ســرمربی دایمی تراکتورســ­ازی تبدیل میکند.

برای تراکتورساز­ی که با جان توشاک، هوادار را سکته میداد تا گل بزند و حریف را شکست بدهد، کسب 3 امتیاز و به ثمر رساندن گلهای متعدد به سادهترین کار دنیا تبدیل شــده اســت. از وقتی توشاک رفتــه و محمد تقوی جــای پیرمرد ولزی را گرفتــه، تراکتورســ­ازی از این رو به آن رو شــده. نه خبری از شکستهای متوالی اســت و نه نمایــش کســلکننده­ای که بازیکنــان ارائه میدادند. انــگار که تقوی جادویی کرده که توشاک توانایی انجام آن را نداشت.

هفتــه هشــتم و بــازی مقابــل استقاللخوز­ســتان، نخســتین تجربــه ســرمربیگر­ی تقــوی روی نیمکــت تراکتورســ­ازی بود. او شال قرمز بر گردن انداخــت و کنــار خــط روز پرهیجانی را ســپری کرد. تراکتــور 6 گل زد و تقوی سربلند از ورزشگاه یادگار امام خارج شد. با تشــویقهای بیامان و سنگتمامی که هواداران برایش گذاشتند.

بــازی بعد در هفته نهم با شکســت تلخ تراکتورســ­ازی همراه شد. این بار در آبادان و مقابل نفت. تیم تقوی فوقالعاده کار کرد اما نتوانست نتیجه را به سود خود رقم بزند. تراکتورســ­ازی 2 بر یک باخت تــا موقعیت تقــوی روی نیمکت به خطر بیفتد. درســت در روزهایی که میگفتند قرار است لوئیس فانخال به ایران بیاید و سرمربی تراکتورساز­ی شود.

مدیــران باشــگاه، باز هم بــه تقوی فرصــت دادند و البته در همین شــرایط، مذاکــره با مربیان دیگر را پیگیری کردند. از فانخــال گرفته تا چند گزینه ترکیهای نظیر آیکوت کوجامان. تراکتورساز­ی هفته دهــم مقابل ســپیدرود بازی کــرد و در ورزشگاه خانگی موفق شد حریف خود را با نتیجه 2 بر یک شکست بدهد. پیروزی در ثانیههای پایانــی و با گل هری اروین باعث شد تا برای یک هفته دیگر، انتخاب ســرمربی جدید خارجی در تراکتورساز­ی به تعویق بیفتد.

برد خارج از خانه و ارزشــمند مقابل پیکان در تهــران، صندلی محمد تقوی را محکــم کرد. تراکتورســ­ازی در یک بازی حسابشده توانســت پیکان را از پیشرو بردارد و نام خــود را بهعنوان یک مدعی جدی در لیگ هجدهم مطرح کند. اتفاقی که باعث شــد تا هواداران تراکتورساز­ی، بیشــتر از قبل به ســرمربی جــوان خود اطمینان کنند و البته مدیران باشــگاه نیز قید مذاکره با مربیان خارجی را بزنند.

آخرین برد ارزشــمند تراکتورساز­ی، مقابل ذوبآهــن رقم خــورد. یک بازی جذاب که بــا حمایت همهجانبه هواداران تبریزی به ســود تراکتورساز­ی تمام شد. ابتدا ذوبآهن با کاشته تماشایی مسلمان پیــش افتاد اما یــک نیمــه فوقالعاده و نمایش درخشــان تراکتورســ­ازی در فاز تهاجمی باعث شــد تا نتیجه تغییر کند و تراکتورساز­ی بازی را 4 بر یک ببرد.

آمار محمد تقوی در تراکتورســ­ازی نشان میدهد که فلسفه او بازی تهاجمی است و بیشتر از اینکه به گل نخوردن فکر کند، باز کــردن دروازه حریف را بهعنوان هدف نخســت خــود انتخــاب میکند. تراکتورساز­ی با تقوی، 5 بازی انجام داده و 12 امتیاز کســب کــرده. یعنی به طور میانگیــن، هر بــازی 2/4 امتیاز. این آمار را با نتایجی که جان توشــاک کسب کرد، مقایسه کنید. سرمربی ولزی که از 7 بازی 10 امتیــاز اندوخت. یعنی میانگین 1/42 امتیاز به ازای هر بازی.

در کارنامه تقوی، جز کســب این 12 امتیــاز، نکتههای مثبت دیگــری نیز به چشــم میخورد. تراکتورســ­ازی از وقتی نیمکت خود را به تقوی ســپرده، در تمام بازیهــا گل زده و این همان فلســفهای اســت که دربارهاش نوشتیم. 15 گل زده در 5 بازی، تراکتورساز­ی را حتی باالتر از سپاهان، به هجومیترین تیم ایران در یک ماه اخیر تبدیل کرده است.

تراکتورســ­ازی بــا تقــوی و به طور میانگیــن، در هر بازی 3 گل زده که آمار فوقالعــاد­ه و غیر قابل تکراری محســوب میشود. تنها نقطه تاریک کارنامه سرمربی جوان تراکتورساز­ی، تعداد گلهای خورده این تیم است. تراکتورســ­ازی در 5 بازی اخیــر، 4 گل دریافت کــرده و فقط یک کلینشــیت در کارنامه محســن فروزان ثبت شده است. برای این اتفاق هم توجیه وجود دارد. وقتــی یک تیم هجومی بازی میکند، طبیعی اســت که تعداد گلهای خوردهاش بیشتر میشود.

در هفتههــای اخیــر، همیشــه نام مربیان مختلف خارجی روی دوش تقوی ســنگینی میکرد. بخصوص فانخال که حتــی بلیت پرواز به ایران نیز برایش رزرو شد اما در نهایت مربی هلندی قید سفر به تبریــز را زد و البته مورد موافقت مدیران تراکتورساز­ی نیز قرار گرفت. حاال تقوی، فــارغ از آن حواشــی تکراری، ســرمربی تراکتورســ­ازی اســت. صندلی او تثبیت شده و به نظر هم نمیرسد تراکتورساز­ی از این نتایج درخشــان و این بازی زیبا و هیجانانگیز دســت بکشد و نیمکت خود را به یک ســرمربی جدید بسپارد. اتفاقی که آرامش را به تقوی هدیه میدهد و او را از یک ســرمربی موقت به سرمربی دایمی تراکتورساز­ی تبدیل میکند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran