Iran Varzeshi

انصار ‌یفرد‌و‌اینستاگرام­ش،‌ناتینگهام‌هر‌دو‌را‌م ‌یخواهد

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

در کنار استفاده از انصاریفرد در زمین، به نکتههای دیگر این انتقال نیز فکر کرده و با بررسیهای فراوان کریم را به تور انداخته. نمونهاش را تنها یکی دو روز بعد از انتقال رسمی انصاریفرد دیدیم. جایی که باشگاه انگلیسی از محبوبیت اینستاگرام­ی کریم نهایت استفاده را برد و با طرح یک نقشه ویژه، تعداد فالوورهای خود را افزایش داد. یک پیراهن، چندین هزار فالوور به صفحه اینستاگرام ناتینگهامف­ارست اضافه کرد و باعث شد تا افراد زیادی برای کنجکاوی، به این صفحه مراجعه و اخبار باشگاه و البته کریم انصاریفرد را دنبال کنند. اتفاقی که در ایران، شاید به ذهن کسی نرسد اما در انگلیس مورد توجه قرار میگیرد. حاال تعداد فالوورهای صفحه اینستاگرام باشگاه ناتینگهامف­ارست، از 40 هزار نفر به حدود 90 هزار نفر رسیده و همین میتواند نخستین موفقیت باشگاه انگلیسی، بعد از خرید رسمی کریم باشد.

در اروپا، باشــگاهها از هر روشــی اســتفاده میکننــد تا به اهــداف خود برســند. اهدافــی که هم مالی اســت و هم تبلیغاتــی. یادمان نمــیرود وقتی هامبــورگ، در دوران حضــور مهــدی مهدویکیا- اوایل قرن بیســت و یکم-، یک مهاجم ژاپنی به نام تاکاهارا را خرید. مهاجم هدفی کــه در جوبیلوایوا­تا بازی میکرد و بعد از درخشــش در این تیم مورد توجه هامبورگ قرار گرفت.

باشگاه آلمانی، تنها یک هفته بعد از امضای قرارداد با تاکاهارا، بخشی از مبلغ قرارداد او را از راه فروش پیراهن در ژاپن بهدســت آورد. یعنی بازیکنی خرید که هم سود فنی برایش داشت و هم منفعت مالی. باشگاههایی که بازیکنان ایرانی را جذب میکنند به دلیل مشــکالتی نظیر کپیرایــت و نداشــتن نمایندگیهـ­ـای رســمی، امکان فروش پیراهــن یا لوازم ورزشی در ایران را ندارند که این مساله شــانس انتقال ســتارههای تیم ملی به باشگاههای اروپایی را کم میکند.

ناتینگهامف­ارســت، چنــد روز قبل قــرارداد کریــم انصاریفرد را رســمی کرد. مهاجمی که بعد از درخشــش در ســوپرلیگ یونان و به ثمر رساندن 17 گل برای المپیاکــو­س، مورد توجه چند باشــگاه اروپایی قرار گرفت اما در نهایت چمپیونشــی­پ را بــرای ادامــه فوتبال انتخاب کرد. باشــگاهی قدیمی با قدمت 153 ساله و کسب 2 عنوان قهرمانی در جام باشگاههای اروپا.

باشــگاه انگلیسی روی حضور کریم برنامهریــ­زی کــرده و از چنــد جهــت جــذب او را به صالح دیــده. مهمترین دلیل، افزایش قدرت خط حمله اســت. جایی کــه لوییس گرابان و الســودانی حضور دارند امــا میل به گلزنی در کنار تجربه بــاالی انصاریفــر­د بهانهای بود تا ناتینگهامف­ارســت، کلنجــار 2 ماهه با اتحادیه فوتبال انگلیس را به جان بخرد و سرانجام ویزای کار کریم را دریافت کند.

ناتینگهامف­ارست در کنار استفاده از انصاریفــر­د در زمین، به نکتههای دیگر این انتقال نیز فکر کرده و با بررسیهای فراوان کریم را به تور انداخته. نمونهاش را تنها یکی دو روز بعد از انتقال رســمی انصاریفــر­د دیدیم. جایی که باشــگاه انگلیسی از محبوبیت اینستاگرام­ی کریم نهایت استفاده را برد و با طرح یک نقشه ویژه، تعداد فالوورهــا­ی خود را افزایش داد.

صفحــه رســمی اینســتاگر­ام ناتینگهامف­ارست، جدا از اینکه عکسهای فراوانــی از انصاریفرد منتشــر و البته صفحــه مهاجم تیم ملــی را تگ کرد تا هــواداران فوتبال در ایــران را به بازدید ترغیب کند، یک قرعهکشی طراحی کرد تا به تعــداد دنبالکننده­های خود اضافه کند. صفحه اینستاگرام ناتینگهامف­ارست، عکسی از پیراهن انصاریفرد منتشر کرد و این کپشــن را به دو زبان فارســی و انگلیســی برایش نوشــت: «قرعهکشی بین تمام کســانی که صفحه اینستاگرام ناتینگهامف­ارست را فالو یا الیک میکنند انجام میشــود و در نهایــت به یک نفر، پیراهن شــماره 37 انصاریفــر­د تعلق میگیرد.»

هــواداران فوتبال در ایــران وقتی ایــن متن و عکــس را دیدند، به صفحه اینســتاگر­ام ناتینگهامف­ارســت هجــوم بردنــد و پســت مــورد نظــر را الیک کردند. اگر ســری به صفحه اینستاگرام ناتینگهامف­ارست بزنید، متوجه اختالفها میشوید. پستی که در مورد الیک کردن و ســپس دریافت جایزه طراحی شــده، توســط بیــش از 8 هزار نفــر که اغلب ایرانی هســتند الیک شده. در حالی که پســتهای دیگر را فقط بین 500 تا 2 هزار نفر پسندیدهاند.

کریــم انصاریفرد نیز در این طرح، باشــگاه ناتینگهامف­ارســت را همراهی کرد. او که با 396 هزار فالوور، بیشترین دنبالکننده را میان بازیکنان و کادر فنی ناتینگهامف­ارســت در اختیار دارد، بعد از پایان موعد قرعهکشــی، عکس پیراهن خود را همراه با امضایی روی آن منتشر کرد و نوشــت: «خیلی ممنونم از اینکه لطف داشــتید و تو قرعهکشــی شرکت کردید. دوست داشــتم همه شما برنده شــوید اما باید یک نفــر را به قید قرعه انتخــاب میکردیم. علیرضــا، برنده این پیراهن است. باشــگاه ناتینگهامف­ارست، این هدیه را برای او به ایران میفرستد.»

یک پیراهن، چندیــن هزار فالوور به صفحه اینســتاگر­ام ناتینگهامف­ارست اضافه کرد و باعث شــد تــا افراد زیادی برای کنجکاوی، بــه این صفحه مراجعه و اخبار باشــگاه و البته کریم انصاریفرد را دنبال کنند. اتفاقی که در ایران، شاید به ذهن کســی نرســد امــا در انگلیس مورد توجــه قــرار میگیــرد. مدیران باشگاه ناتینگهامف­ارســت نیز این طرح را اجرا کردند تــا در زمینه تبلیغات نیز موفقیــت جدیدی کســب کننــد. حاال تعداد فالوورهــا­ی صفحه اینســتاگر­ام باشگاه ناتینگهامف­ارست، از 40 هزار نفر به حدود 90 هزار نفر رســیده و همین میتوانــد نخســتین موفقیت باشــگاه انگلیسی، بعد از خرید رسمی کریم باشد.

اینها جزیی از راه و رسم باشگاهداری در فوتبال اروپا است. نکتههای کوچکی کــه در ایران هرگــز مورد توجــه قرار نمیگیرد و کمتر باشــگاهی اســت که ســراغ اجرای چنین طرحهایــی برود. تفاوتها در همین مسائل رقم میخورد. جایی که آنها میخواهند و میتوانند اما ما نه میخواهیم و نه چنین برنامههایی به ذهنمان میرسد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran