Iran Varzeshi

چراغ قرمز کیروش مقابل استقالل

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

نتیجه اینکه هیچ بعید نیست آینده برای ملیپوشان استقالل طوری رقم بخورد که از استقالل یک یا 2 بازیکن به جام ملتهای آسیا بروند، هرچند نباید تحوالت آنی را هم در این ماجرا بیاثر بدانیم.

اســتقالل ریزش چشــمگیری در فهرســت جدید تیــم ملی داشــته اســت. 3 بازیکن که پیشتــر در اردوهــای تیم ملی حاضــر بودنــد، اینبار از ســوی کارلوس کــیروش بــه اردوی تیم ملی دعوت نشــدهاند. ایــن ریزش ناشــی از مصدومیتهای­ی اســت که گریبــان برخی بازیکنــان را گرفته، امــا نبایــد در این اتفــاق از کنــار نتایج نامطلــوب آبیها در فصل هجدهم نیز بهســادگی گذشــت. اســتقالل شــرایط مطلوبی در جــدول ردهبندی نــدارد و امتیازهــا­ی چشــمگیری جمع نکــرده که همیــن وضعیت بهانهای بــرای ســرمربی تیم ملی بود تــا از تعداد ملیپوشــان اســتقالل بکاهد.

در اردوی جدید تیم ملی، پژمان منتظری بهدلیــل مصدومیت حضور ندارد و این ســوال بهوجود آمده که آیا کیروش از این مدافع قطع امید کرده است؟ علی کریمی هم ظاهرا بهدلیل مصدومیت از بین اردونشینها حذف شده است. کریمــی در هفتههای اخیر بــا مصدومیتهای پیدرپی مواجه بوده و شــاید سرمربی تیم ملی هــم به این نتیجه رســیده که بــا این وضعیت نمیتواند حســاب آنچنانــی روی این هافبک دفاعی باز کند. البتــه کریمی 3 هفته پیدرپی عملکرد درخشانی در ترکیب استقالل داشت و جزو بهترینها بود امــا مصدومیتهای ناگهانی باعث شــده کیروش نیز از دعــوت دوباره این بازیکن بــه تیم ملی خودداری کنــد. درباره او نیز این اســتدالل وجــود دارد که اگر کیروش به داشــتن چنین بازیکنی عالقه داشــت مانند بســیاری از نمونههای قبلی در اردوی تیم ملی درمان او را پی میگرفت.

دیگر خطخورده استقالل، آرمین سهرابیان اســت؛ مدافعی که بعد از حضور در اردوی قبلی تیم ملی گفته شد بهشدت مورد توجه کارلوس کیروش است و سرمربی تیم ملی عالقه زیادی به این بازیکن دارد. حذف ســهرابیان از حضور در اردوی جدید تیم ملی اما نشــان میدهد که این مدافع جــوان نیز چندان هــم مورد توجه کیروش نبوده اســت. دعوت از محمدحســین کنعانیزادگ­ان از ســویی بیانگــر این نکته مهم اســت که کیروش همچنان عالقه بیشتری به ایــن مدافع دارد. کنعانــیزا­دگان که در بازی با استقالل هم یکی از بازیکنان خوب ماشینسازی بود حتی در مقطعی وقتی با مصدومیت روبهرو بــود، بــه اردوی تیم ملــی دعوت میشــد و تمریناتش را زیر نظر ســرمربی تیم ملی دنبال میکرد. بدون شک سهرابیان برای اینکه دوباره به اردوی تیم ملی دعوت شــود، باید درخشش بیشتری در قیاس با این مدافع داشته باشد، گرچه عملکــرد نهچنــدان ایدهآل دفاعی اســتقالل در هفتههای اخیر را هم نباید نادیده گرفت. استقالل تیم چندان مستحکمی در فاز دفاعی نبوده و شاید این هم یکی از دالیلی بوده که ســرمربی تیم ملی را مجاب به حذف مدافعان اســتقالل از حضور در اردوی تازه تیم ملی کرده است.

ظاهرا منتظری هم برای بازگشــت دوباره به تیم ملی باید زحمت بیشتری بکشد. این احتمال وجــود دارد که او نیــز بعد از بهبودی از ســوی ســرمربی تیم ملی دیگر به تیم ملی دعوت نشود. اکنون محمدرضا خانزاده شرایط فنی مطلوبی در تیم االهلی قطــر دارد و دوباره به تیم ملی دعوت شده اســت. اگر بخواهیم واقعبینانه به دعوت این دو بازیکــن بنگریم باید به این نتیجه برســیم که خانزاده و کنعانیزادگ­ان بعد از سیدمجید حسینی و مرتضی پورعلیگنجی پرشــانستر­ین بازیکنان برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی هستند و چنانچــه به هر دلیــل یکی از ایــن دو مدافع (حســینی و پورعلیگنجی) در ترکیب اصلی تیم ملی حضور نداشته باشند، کنعانیزادگ­ان و خانزاده در ترکیب اصلی قرار میگیرند.

البته بایــد به نام روزبه چشــمی هم توجه داشــت؛ هافبک-مدافعی که در ســالهای اخیر بارهــا به اردوی تیم ملی دعوت شــده و حتی با تیم ملی به جام جهانی هم رفته است، اما مساله چشــمی که در میان دعوتشدههای جدید تیم ملی دیده میشــود، مصدومیتهای زیاد اســت. چشــمی حتی بــه همین دلیل جــام جهانی را نیمــهکاره رها کرد و به ایران بازگشــت و یقینا کارلوس کیروش از تکرار چنین سناریویی واهمه دارد و میترسد چشمی را در جام ملتهای آسیا هم از دســت بدهد. بنابراین هیچ بعید نیست که ســرمربی تیم ملی با وســواس چشمی را مسافر جــام ملتها کند و حتی درصدی هم وجود دارد که او قید این بازیکن را بزند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran