Iran Varzeshi

انوشیروانی:بعیدمیدانم­نتایجریودر­توکیوتکرار­شود!

-

ایران ورزشی- سجاد انوشیروانی ســابقه هدایت فنی و ســرمربیگر­ی تیمهــای وزنهبــردا­ری جوانــان و بزرگساالن کشــورمان را دارد. او که با تیم ملی وزنهبرداری بزرگساالن موفق شــد در المپیک 2016 ریودوژانیر­و دو مدال طالی ارزشمند را برای وزنهبرداری ایران کســب کند، در خصوص نتیجه تیمی و عملکــرد فنــی وزنهبردارا­ن ملیپوش ایــران در رقابتهای جهانی 2018 ترکمنستان نظری متفاوت با آنچه روی کاغذ از لحاظ نتایج تیمی و انفرادی برای وزنهبرداری ایران حاصل شد دارد. انوشــیروا­نی اعتقاد دارد که مشــکل وزنهبرداری ایران ریشهای و زیرساختی است.

اخبار و حواشــی مسابقات جهانی وزنهبرداری را دنبال میکردید؟

بلــه، خب قطعــا بهعنــوان عضوی از خانواده وزنهبرداری برایم خیلی مهم بود ببینم بچههای ملیپوش ایران در مســابقات جهانی امسال چه نتایج و عملکردی را نسبت به سال گذشته برای خود ثبت میکنند. البته با توجه به شناخت نسبی که نســبت به شرایط فنی و آمادگی بچههای ملیپوش داشتم از وضعیت فنــی آنها نســبت بــه رقبای خارجیشــان اطالعاتی داشتم.

اگــر بخواهیم مســابقات جهانی این دوره را با دوره قبلــی که تیمهای مدعی جهانــی مثل همیــن چین یا بالروس محروم بودند مقایســه کنیم وضعیت ملیپوشان کشــورمان را در این دو رویداد با یکدیگر چطور ارزیابی میکنید؟

وقتــی مــن ســرمربی تیــم ملــی بودم، بعــد از المپیک 2016 ریــو و وقتی ما بهعنوان موفقترین رشــته ورزشی با کسب دو نشــان طال معرفی شــدیم، تمام هدف و برنامهریــ­زیام را معطوف کردم به بازیهای المپیک 2020 توکیو و تکــرار موفقیت تیم ملی وزنهبــردا­ری در این رویداد معتبر. قطعا خودتان بهتر میدانید که مســابقات جهانی و حضور موفق در این رویداد بینالمللی برای تمامی کشورهای فعال در رشته وزنهبرداری مهم اســت اما مهمتر از آن حضوری پررنگ و موفق در بازیهای المپیک اســت. المپیک و کســب مدال طــال در این رویــداد معتبر بدون شــک برای تمامی کشــورهای مدعی در رشــته وزنهبرداری بســیار حایز اهمیت اســت. بنابراین آنها برای کسب مدال طال و درخشش در این رویداد بزرگ سعی میکنند در یک دوره چهار ســاله از مسابقات جهانی و رویدادهای بینالمللی دیگر نهایت اســتفاده را بــرای جمع و جور کردن یــک تیم کامل و آماده بــرای تصاحب حداکثــری مدالهای ارزشــمند المپیک ببرند. ما هم همان موقع وقتــی از ریو برگشــتیم، هدفگذاری اصلی خود را روی المپیک 2020 توکیو گذاشتیم. همان موقع دوستانی که کنارم کار میکردند میدانند اعتقادم ایــن بود بعد از ریو، باید 60 تا 70 درصد تیم ملی وزنهبرداری بزرگساالن پوست اندازی کرده و جوان شود. زیرا معتقد بودم اگر دنبال کسب نتیجه و تکرار افتخارات ارزشــمند المپیک ریو در بازیهای 2020 توکیو هســتیم بایــد در ترکیــب اصلی تیم ملی تغییرات اساســی انجام دهیم. مسابقات جهانی 2017 و مســابقات جهانی امسال هم که حقیقتا از لحاظ ســطح کیفــی و کمی با هم قابل قیاس نیســت. البته من بارها کسب عنوان قهرمانی سال گذشته تیم ملی در دنیا را تبریک گفتم امــا صادقانه باید اعتراف کرد که پتانســیل و توانمندی واقعی وزنهبرداری ایــران آن چیزی نبود کــه در آمریکا دیدیم. زیرا نتایجی کــه تیم ملی ایران امســال در ترکمنستان کسب کرد نشان داد ما از مدعیان قدرتمند وزنهبرداری دنیا مثل همین چین یا بالروس و ... از لحاظ زیرساختی، برنامهریزی و مدیریتــی خیلــی عقــب هســتیم. البته روسها، قزاقها، ازبکها یا تیم ارمنستان ...و خیلیهای دیگر که دو سال محروم بودند، به نظرم در ترکمنستان با نیمی از توان خود هم حاضر نشدند زیرا آنها دارند خودشان را برای درخشش در بازیهای المپیک 2020 توکیو آمــاده میکنند. بنابراین خیلــی نباید گول نتیجه تیمی یا انفرادی که اینجا در عشقآباد کسب کردند را بخوریم.

نظرتان را به شورای فنی و مدیریت وزنهبرداری انتقال دادید؟

بله، دقیقا یادم هســت در جلســات و نشســتهای فنی که با اعضای شورای فنی، آقای برخــواه که آن موقــع هدایت تیمهای پایه را عهدهدار بودند و مدیریت فدراســیون داشتم، تاکیدم بر این بود که آقای برخواه باید همین رضا بیرالوند، حســین ســلطانی، علی داودی و چند وزنهبردار شــاخص دیگرش را در اردوهای مختلــف در اختیار ما قرار دهد تا آنها با تمرین کنــار بزرگترهای وزنهبرداری و تیم ملی بزرگســاال­ن هم از نظر تجربی و هم از لحــاظ فنی مهیای اضافه شــدن به ترکیب تیم بزرگســاال­ن و حضور در مسابقات معتبر آتی باشند اما یادم هســت دوستان به دفعات با این موضوع مخالفت جدی داشــتند و اجازه نمیدادند که همین وزنهبردارا­ن جوان در تیم ملی بزرگســاال­ن حضور پیدا کرده و آرام آرام برای رقابت با بزرگترهای خود مهیا شوند!

یعنی کادرفنی سابق تیمهای پایه و مدیریت وزنهبرداری که امروز ادعای جوانگرایی در تیم بزرگســاال­ن را دارند زمانی که شما سرمربی بزرگساالن بودید اعتقاد به این موضوع نداشتند؟

متاســفانه دقیقا اصل ماجــرا همین بود که شــما اشــاره کردید. آنها به دفعات با درخواست من مخالفت جدی داشتند و اجازه نمیدادنــد که بچههای جــوان و آیندهداری

مثل همین حسین ســلطانی یا علی داودی، بیرالونــد، اورامه خاکــی و ... بیاینــد کنار ما تمریــن کنند و برای اضافه شــدن به ترکیب بزرگساالن از لحاظ روحی و روانی مهیا شوند. این درحالی بود که رقبای ما بعد از المپیک ریو پوســت اندازی خود را آغاز کردند و آرام آرام با تغییر نســل و بهروز کردن خود دارند برای موفقیت در المپیک 2020 آماده میشــوند. این در حالی اســت که اگر امسال هم اتفاقات حاشــیهای، خداحافظی برخی ســتارههای ملیپوش وزنهبــردا­ری یــا مصدومیتهای عجیــب و غریب بــرای برخــی از مهرههای اصلی تیم ملی بهوجــود نمیآمد باز هم بعید میدانم کادرفنی و مدیریت فدراسیون دست به دامــن جوانان میشــدند! البتــه معتقدم استفاده از جوانان در مسابقات جهانی امسال هم به جای اینکه هدفمند باشــد بیشتر برای جمعآوری امتیازات تیمی و رسیدن به سکوی تیمی مســابقات جهانی بود تــا جوانگرایی با هدف ســاختن آتیه وزنهبــردا­ری و تیم ملی بزرگســاال­ن. زیرا اگر نگاه کادرفنی و مدیریت فدراسیون اینگونه بود باید بهجز تقویت اوزان المپیکی برای موفقیــت در بازیهای 2020 توکیو تفکر دیگری نداشتیم.

نظرتان در خصوص جداشدن سعید علیحســینی، ســید ایوب موسوی، مجید عسگری، علی مکوندی و یا حتی کیانوش رستمی در آســتانه مسابقات جهانی از تیم ملی چیست؟

حقیقتــا معتقــدم ایــن حرفهــا و ادعاهای غیر قابل قبول کادرفنی و فدراسیون درخصوص مصدومیت یا مباحثی از این دست بیشتر شــبیه توجیه اســت تا استداللی قابل قبول برای ایــن قبیل اتفاقات عجیب و غریب. من که بــه هیچ وجه قبول ندارم فدراســیون و کادرفنی نفــرات تاپ و نخبه خــود را فقط بهخاطر یک مصدومیت کوچــک یا مواردی حاشیهای از همین دســت به این راحتی کنار بگذارد! شــما نگاه کنید به رکوردهای دسته فوق ســنگین بعــد میبینید که اگر ســعید علیحســینی همراه این تیم در ترکمنستان وزنه مــیزد قطعا ســکوی نایــب قهرمانی جهان در دسته فوق ســنگین به او میرسید. اصال ایوب موسوی کجاســت؟ بعد از جهانی آمریکا و درخشــش او چرا سراغی از این جوان خوش آتیه و قدر نگرفتیم؟ کادرفنی با مجید عســگری که خود من بعد از برگرداندن او به دنیای وزنهبرداری موفق شــدم این وزنهبردار شــاخص در ســبک وزن را بــه مــدال نقره بازیهای داخل سالن آسیا برسانم چه کردند؟ قبل از بازیهای آسیایی که با آن شرایط بد با روحیه این وزنهبردار بازی شد، بعد از بازیهای آسیایی هم که کال بیخیال او شدند. کادرفنی و فدراســیون وزنهبرداری با علی مکوندی که او هم جزو جوانان آیندهدار وزنهبرداری ایران اســت همین رفتار را تکرار کردند. این اســت جوانگرایی و آیندهنگری که دوســتان در تیم ملی و فدراســیون وزنهبرداری بــه آن افتخار میکنند و امیدوار هستند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran