Iran Varzeshi

تراکتور و سپاهان در فینال آسیا با کدام ورزشگاه؟

- حميدرضا‌عرب ‪Hamidreza Arab‬

برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی فرصتی بود تا دستی به سر و روی ورزشگاه آزادی کشیده شود و برخی نقصهای این ورزشگاه از بین برود. پس از اینکه پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید همه بسیج شدند تا ورزشگاه آزادی طبق استاندارده­ای خواسته شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا آماده میزبانی از این بازی بزرگ شود اما تردیدی نیست اگر پای برگزاری فینال آسیا در میان نبود، هیچ عزم و ارادهای برای بهبود اوضاع ساختاری ورزشگاه آزادی شکل نمیگرفت و این ورزشگاه همین اندک امکاناتی که به تازگی در آن تعبیه شده را هم در خود نمیدید.

پرواضح است که غالب ورزشگاههای ایــران با اشــکاالت ســاختاری بســیار مواجهانــد و بســیاری از جزییات در آن رعایت نمیشــود. شــاید در نمای کلی بیشتر شــهرهای فوتبالخیز ایران دارای ورزشگاههای­ی باشــند اما به جز یکی، دو مورد، ورزشــگاهه­ایی که رقابتهای لیگ برتر و لیگ یک در آن برگزار میشــود با استاندارده­ای یک ورزشگاه مدرن فاصله زیــادی دارند و الزم اســت در راســتای تقویت اســتاندار­دهای همه ورزشــگاهه­ا اقدامهایــ­ی نظیر آنچه قبــل از برگزاری فینال لیگ قهرمانان در ورزشــگاه آزادی شد، انجام شــود. برگزاری فینال آسیا در ورزشگاه آزادی درواقع باید آغازگر راهی طوالنیتــر در راســتای تامیــن امکانات ســخت افزاری بهروز در دیگر ورزشگاهها باشــد. در همین تهران ورزشــگاهه­ایی همچــون تختی و شــهید شــیرودی با مشکالت بسیاری مواجهاند و در راستای بهبــود اوضاع کیفی این ورزشــگاهه­ا در ســالهای اخیر اقدامهــای مهمی انجام نشده اســت. وضعیت ورزشگاه تختی که برخی بازیهای لیــگ برتر در آن برگزار میشود به شکلی است که حتی بسیاری از تیمها برای انجام بازی در این ورزشگاه از خــود هیچ رغبتی نشــان نمیدهند و مســووالن این ورزشگاه حتی نتوانستهان­د زمین چمن مناســبی را ایجــاد کنند تا تیمها فارغ البال به این ورزشــگاه بروند و واهمــهای از مصدومیتهای احتمالی و برهمخوردن هماهنگی تیمی خود نداشته باشند.

ورزشگاه شهید شیرودی نیز سالها به حال خود رها شده و این ورزشگاه تنها مأمنی است برای پیشکسوتهای فوتبال ایران تا ساعاتی در روز را در آنجا بگذرانند. ورزشگاه شهید شیرودی اما ظرفیتهای بسیاری دارد که در سالهای اخیر هرگز مورد توجــه قرار نگرفته اســت و صرف اینکه این ورزشگاه در مرکز شهر قرار دارد و نمیشــود برخی بازیهای بزرگ را در آن برگزار کرد، این ورزشگاه به حال خود رها شده اســت. ورزشگاه شهید شیرودی درحالی با بدسلیقگیها­ی موجود تا ورطه نابودی پیش رفته که اغلب ورزشگاههای بزرگ فوتبال جهان در مرکزیت شــهرها قــرار دارند و مشــخص نیســت که چرا متولیان ورزش ایــران همواره از برگزاری بازیهــا در این ورزشــگاه طفره میروند و نقصهای جزیــی را برطرف نمیکنند تا شــاهد برگزاری دوباره بازیها در این ورزشگاه باشیم. ورزشگاه شهید شیرودی به واقــع میتواند یک ســوپاپ اطمینان برای ورزشــگاه آزادی باشــد و حتی در مواقعی از ســال که پیش بینی میشــود تماشــاگرا­ن کمتری به ورزشگاه میروند، از تیمهای استقالل و پرسپولیس میزبانی کنند اما شــیرودی را تنها زمانهایی در قاب دوربینها دیدهایم که میزبان آخرین دور افتخار ورزشــکارا­ن درگذشته باشد. ورزشــگاه تختــی با کمی ارفــاق حال و هوای فوتبالیتری داشته اما ابتداییتری­ن امکانات روز دنیا نیز در این ورزشگاه دیده نمیشــود. تختی با 30 ســال پیش خود هیچ تفاوتی ندارد و حتی فرســودهتر هم شده است.

نمونهای از این دست ورزشگاهها در شهرهای بزرگ و فوتبالخیز ایران به وفور دیده میشود. اگر سری به ورزشگاه تختی انزلی بزنید و حتی حال و روز ورزشــگاه سردارجنگل رشت را دوباره مرور کنید به عمق بیتوجهیها پی میبرید. ورزشــگاه باغشــمال تبریز نیز سالهاســت به حال خود رها شــده. در تختی آبادان هم چیز تازهای ندیدهایم. این ورزشــگاه هم همان است که بود. فاقد امکانات روز دنیا.

امروز که برخی مســووالن شــعف خاصــی از بهبود اوضاع ورزشــگاه آزادی دارنــد و اقدامات اخیــر را بهانهای برای مصاحبههای تازه میدانند بد نیست سری هم به دیگر ورزشــگاهه­ا بزنند و امکانات ایــن ورزشــگاهه­ا را هم مورد بررســی موشکافانه قرار دهند. آنچه کنفدراسیون فوتبال آســیا برای برگــزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا خواست و مسووالن نیز به سرعت همه موارد خواسته شده را فراهم کردند، میتواند نقشه راهی برای ساخت و یــا تکمیــل دیگر ورزشــگاهه­ای ایران باشــد. کار را باید از همین امروز شــروع کرد. اکنون ورزشگاه آزادی برای تیمهای پایتخت آماده شده تا اگر دوباره به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدند از این منظر کمبودی را احساس نکنند اما شاید فصل بعد تراکتورساز­ی یا سپاهان میزبان فینال آسیا باشــند. و این ســوال بزرگ مطرح اســت که آیا این تیمها ورزشگاههای­ی با امکانات که مد نظر کنفدراســی­ون فوتبال آســیا اســت را در اختیار دارند؟ اگر فردا یکی از این دو تیم به فینال آسیا رسیدند چه باید کرد؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran