Iran Varzeshi

جهانبخش:انـگلیس،پایانراهمن­نیست

هر روز با عزتاللهی و انصاریفرد درباره فوتبال حرف میزنیم

-

تیتر یــک - مصدومیــت علیرضا جهانبخش همه را نگران کرد، بخصوص اینکــه او اردوی تیــم ملــی و دو بازی تدارکاتــی مقابل ترینیــداد و توباگو و ونزوئال را هم از دســت داد. جهانبخش مقابل اورتون و در دقایق پایانی، از ناحیه همسترینگ دچار درد شــد و از زمین بیرون رفت. همین باعث شــد تا او بازی مقابل کاردیفســی­تی را از دست بدهد. خــودش میگوید این آســیبدیدگ­ی خیلی جدی نیســت و تا ‪3 2،‬ هفته دیگر میتواند در ترکیب برایتون بازی کند.

آســیبدیدگ­ی تو همه را نگران کرد. بخصوص که اردوی تیم ملی را هم از دست دادی. توضیح میدهی که چه اتفاقی افتاد مصدوم شدی؟

داشــتم کم کم در ترکیب برایتون جا میافتادم ولی متأسفانه در بازی مقابل اورتون که خارج از خانه و ســنگین هم بود، در دقایق پایانی آسیب دیدم. وقتی شــروع کردم، درد کوچکــی در همســترینگ­م احســاس کردم. نمیخواســت­م ریســک کنم، چون قرار بود به اردوی تیــم ملی هم بیایم. بــه همین دلیل از زمین خارج شــدم و دیگر به بازی ادامه ندادم. تیم مــا هم 3 تعویض خود را انجام داده بود و به همین دلیل برایتون یکی دو دقیقه را 10 نفره بازی کرد.

مشخص نیست چه زمانی میتوانی بازی کنی؟

خودم فکــر نمیکــردم دوره درمان ایــن آســیبدیدگ­ی خیلی طول بکشــد اما زمان آن بیشــتر از انتظارم بــود. بازی مقابل کاردیفســی­تی را از دســت دادم و همچنین نتوانستم به اردوی تیم ملی ملحق شوم. البته ایــن مصدومیت خیلی جدی هم نیســت و با ریکاوری میتوانم زود به زمین برگردم.

نگفتی چند هفته یــا چقدر دور از فوتبال هستی؟

زمان دقیق آن را نمیشــود گفت اما درمان من خیلی طول نمیکشــد. پزشکان برایتون آســیبدیدگ­ی مرا در امآرآی دیدند اما فعال در حال بررسی هستند. خودم حدس میزنم 2 تا 3 هفته دیگر بتوانم بازی کنم.

12 هفتــه از لیگ برتر گذشــته و رســانههای انگلیســی مدام از تو بهعنــوان یکی از خریدهــای ناموفق لیگ برتر یاد میکننــد. این در حالی است که طی هفتههای اخیر در ترکیب برایتون قرار گرفتی و ناامیدکنند­ه هم ظاهر نشــدی. خودت فکر میکردی هماهنگی تو با بازیکنان برایتون اینقدر زمان ببرد؟

میدانســتم که طول میکشــد تا به ترکیب برایتون برســم و از ابتدا برای این تیم بازی کنم. شــاید این صحبت کلیشهای باشد اما مــن واقعا دیر به تمرینــات برایتون اضافه شــدم و باید از نظر بدنی به ســایر بازیکنان میرســیدم. از طرفی فصل قبل سنگین بود و جام جهانی هــم در ادامه آن قرار داشــت. من برای فصل قبل که پرفشــار هم بود، فقط 3 هفته اســتراحت کردم و تازه در این مدت، مشــغول انتخاب تیم هم بودم. یعنی تمرکزم روی اســتراحت نبود و مدام با خودم کلنجار میرفتم که کجا بروم و کــدام تیم را انتخاب کنم. دایم در حال مذاکــره بودم و اینکه کجا بهتر است که قرارداد ببندم. اینها خواهناخواه روی آمادگی یک بازیکن تأثیر میگذارد و به همین دلیل زمان برد تا در ترکیب جا بیفتم.

البتــه از هفته هشــتم به ترکیب رسیدی و به بازیکن ثابت برایتون تبدیل شدی. به نظر 8 هفته زمان میخواستی تا با سایر بازیکنان هماهنگ شوی.

طول کشــید تا ثابت شوم اما وقتی در ترکیب قرار گرفتم، 3 بــازی متوالی را بردیم که در تاریخ برایتون بیســابقه بود. همچنین 4 یا 5 بــازی را نباختیم که ایــن هم دومین رکوردی بود که به نام برایتون ثبت شد. اینها اتفاقهای مثبتــی بود که وقتــی به ترکیب برایتون رسیدم، رخ داد اما خودم از عملکردم راضی نیســتم. واقعیتش انتظار بیشــتری از خودم دارم و امیدوارم بتوانم بازیهای بهتری به نمایش بگذارم.

از لیگ انگلیس و سختیهایش بگو. از فوتبال سرعتی و فیزیکی تا نزدیکی تماشاگران به زمین بازی و استرسهایی که شاید به بازیکنان وارد شود.

من این جو را دوست دارم و واقعا لذت میبرم. عشــق و عالقه هــواداران به فوتبال و اهمیتی که به بازیها میدهند، برایم جذاب اســت. از اینکه تماشــاگرا­ن به زمین نزدیک هســتند هم استرســی ندارم. اگر بخواهم از ســختیهای بازی در لیگ برتر بگویم، ابتدا باید درباره ســرعت باالی بازیها حرف بزنم و اینکه هیچ تیم متوسطی وجود ندارد. کیفیت همه تیمها باالست و قریب به اتفاق باشگاهها باالی 10 بازیکن ملــی در اختیار دارند که در کشــورهای خوب بازی میکنند. فیزیک هم تأثیر بســیاری در موفقیت یــک تیم در لیگ برتر دارد.

گفتی در لیگ برتر تیم متوســط وجود ندارد. درست میگویی، بهعنوان نمونه وســتهام، منچســتریو­نایتد را شکســت میدهد و هفتــه بعد مقابل برایتون شکست میخورد اما تیمهایی نیز حضور دارند که مدعــی قهرمانی هســتند. مثــال چلســی، لیورپول و منچسترسیتی.

‪7 6،‬ تیم باالی جــدول از نظر فوتبال و ســرعت با بقیه تیمها فرق دارند. حتی من وقتی لیگ برتر را با بوندسلیگا که همیشــه بازیهایش را تماشا میکنم، مقایسه میکنم میبینم که ســطح آنها واقعا متفاوت اســت. همه این سختیها البته باعث نمیشود که از موفقیت در لیگ برتر ناامید شــوم. من تالش میکنم و مطمئنم که به اهدافم میرسم.

یعنی به موفقیت تــو در لیگ برتر امیدوار باشیم؟

صد در صــد. من به انگلیــس رفتم تا شرایطم مثبت باشد و پیشــرفت کنم. اینجا آخر راه من نیســت و به مــدارج باالتری فکر میکنم. درست است که دیر تصمیم گرفتم اما قطعا تالش میکنم تا بهتر از حاال بازی کنم. از طرفی تالش میکنم تا زودتر برگردم و دوباره در ترکیب برایتون قرار بگیرم.

البته یک همپستی فرانسوی به نام آنتونی نــوکارت داری که کار را برای تو سخت میکند.

آره خــب اما نکتــهای کــه در تمام تیمهای انگلیسی مشــاهده میشود، وجود بازیکنانی با کیفیت باالســت. من میدانستم که یک همپستی قوی دارم اما رقابت بین من و او بــه هر دوی ما کمک میکنــد تا عملکرد بهتری داشــته باشــیم. رقابت ما کامال سالم اســت و ایــن را میتوانید هــر روز در تمرین ما ببینید. ســرمربی هم برخــی اوقات مرا در پســت دیگری قرار میدهد و گاهی اوقات از نوکارت در سمت چپ اســتفاده میکند. 12 بازی گذشــته و 26 بازی دیگــر باقی مانده. فکر میکنم تا چند هفته دیگر شــکل اصلی تیممان مشــخص میشــود و بهتر میتوانم درباره این مسائل صحبت کنم.

کریس هوتون، سرمربی برایتون از عملکرد تو راضی است؟

با هوتــون بارها صحبت کــردهام. او مــرا درک میکند و میداند کــه به زمان نیاز دارم تا بازیهــای بهتری انجام بدهم. من هم سعی کردم تمام وظایفی که مربی بر عهدهام گذاشــت انجام بدهم و فکر میکنــم از این جهت توانستهام نظر مثبت او را جلب کنم.

االن 3 ماه از حضــور تو در برایتون گذشته. این شهر چطور است؟ با رسم و رسوم آنجا کنار آمدهای؟

شهر خوب و آرامی است. 3 ماه در رفت و آمد بودم و تازه خانهای پیدا کردهام تا در آن ساکن شوم. رانندگی میکنم و شرایطم بهتر از ابتدای حضورم در برایتون اســت. مردم هم که همیشه به من لطف دارند.

غذا را چکار میکنی؟ هنوز هم یکی از کارهای روزانهات آشپزی است؟

صبحانه و ناهار که باشــگاه هستیم و برای شــام هم ســعی میکنم یا به رستوران ایرانی بروم یا خودم غذا درســت کنم. بیشتر هم قورمهسبزی در دستور کارم است.

در لیــگ برتر، منچسترســی­تی، لیورپول و چلسی مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی هستند. به نظرت کدام تیم در نهایت قهرمان میشود؟

ســخت است اســم یکی از این تیمها را بگویم ولی به نظرم یکــی از بین لیورپول و منچسترسیتی قهرمان میشود.

اگــر بخواهی از بین ایــن دو تیم، قهرمان را معرفی کنی چطور؟ شــانس کدام بیشتر است؟

من مقابــل هر دو تیم بــازی کردهام. سرعت بازی لیورپول باال است اما فوتبالی که منچسترســی­تی انجام میدهد، چیز دیگری است.

بهترین بازیکن لیگ برتر در این 12 هفته چه کسی است؟

بازیکنان باکیفیت زیادی اینجا حضور دارند. ســیتی بازیکنان ســطح باالیی دارد یا لیورپول و منچستریونا­یتد. با آرسنال و چلسی هنوز بــازی نکردهایم اما واقعــا نمیتوانم نام بازیکن خاصی را بگویم.

کریــم انصاریفــر­د هــم بــا ناتینگهامف­ارســت قرارداد بست و برای این تیم بازی هم کرد. با او در ارتباط هستی؟

تقریبــا هــر روز بــا کریم و ســعید عزتاللهی حرف میزنــم. کریم تا ویزای کار بگیرد بــرای چند هفته با ناتینگهامف­ارســت تمرین کرد و خدا را شــکر که در ترکیب این تیم هم قرار گرفت. روزهای موفقی در انتظار کریم اســت و امیدوارم که هم او و هم سعید بتوانند بهترین بازیها را در چمپیونشیپ به نمایش بگذارند و با آمادگی کامل قدم به جام ملتهای آسیا بگذارند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran