Iran Varzeshi

۱۸ پیروزی و ۴ جام در ۵۴۱ بازی

دستاوردهای برانکو برای پرسپولیس:

-

تا پایان فروردین ســال 94 تنها یک هفته فاصله داشــتیم که برانکو ایوانکوویچ به تهران برگشــت. ایــن بار البتــه برای پرســپولیس؛ همان تیمی که در سیاهترین روزهــای عمــرش بــرای ســقوط نکردن میجنگید و جایگاه امروزش را شــاید جز خــود برانکو، هیچکس در تصور نداشــت. از آن روز، 3 ســال و ۷ مــاه میگــذرد و پرسپولیســ­ی که از لیگ برتــر آویزان بود، حاال در قامت نایبقهرمان آســیا حســرت میخورد که چرا دســتش از جام قهرمانی قاره کهن کوتاه مانده است.

اتفاقــا همیــن تفاوتهاســ­ت کــه تشــویقمان کرده به بازخوانی اتفاقاتی که در ۱320 روز حضــور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس بر این تیم گذشته. از هفته ۵2 لیگ چهاردهم شــروع میکنیم. چند روز پیش از این بازی بود که پروفســور کروات با پرســپولیس قرارداد بســت اما نخستین نیمکتنشــی­نیاش در این تیم را در هفته 26 و بازی با ســپاهان تجربه کرد. در بازی قبل از آن هم دستیاران برانکو روی نیمکت نشستند و با تســاوی یک - یک از بازی با استقالل اهواز برگشتند.

در نخســتین بــازی بــا برانکــو اما پرسپولیس به ســپاهان باخت و فصل را با 36 امتیــاز بهعنوان تیم هشــتم جدول به پایان رســاند. ایوانکوویچ سومین سرمربی قرمزها در آن فصل بود که در 6 بازی لیگ چهاردهــم 2 برد، 2 تســاوی و 2 باخت به دست آورد. آن تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم موفقیتی نداشت. پرسپولیس برانکو در 4 دیدار آســیایی به میدان رفت که حاصل آن 2 بــرد و 2 باخت و در نهایت حذف در مرحله یکهشتم نهایی بود.

لیگ پانزدهم را برانکو با پرسپولیســ­ی آغــاز کرد که خودش آن را بســته بود اما نتایجــی که آنهــا در هفتههــای ابتدایی رقم زدنــد، مایوسکننده بــود. قرمزها اما رفتهرفته و درســت بعد از شوکی که فوت ناگهانی زندهیاد هادی نوروزی به تیم داده بود، به تیمی شکستناپذیر تبدیل شدند و قهرمان نشدن در آن فصل را باید به حساب بدشانسیشان بگذاریم. آنها جام را به خاطر قانون منسوخشــده تفاضل گل از دســت دادند در حالــی که در طول فصل 6۱ برد، 9 تساوی و ۵ باخت را تجربه کرده بودند.

شــاگردان برانکــو که بــه دلیل رده هشــتمی فصل گذشــته این بار در لیگ قهرمانــان آســیا حضور نداشــتند، بعد از پیروزی مقابل ملــوان و پیکان، در مرحله یکچهــارم نهایی جــام حذفی بــا قبول شکســت مقابل ذوبآهن از این تورنمنت حذف شــدند. این ناکامــی و همچنین از دســت رفتن جام قهرمانی اما پلی ساخت برای رساندن پرسپولیس به موفقیت. این را از عملکــرد خیرهکننده تیم برانکو در لیگ شانزدهم میشد فهمید.

قرمزها این بار نه فقط قهرمان شدند، بلکه قهرمانیشــ­ان را سه هفته پیش از به صدا درآمدن ســوت پایان جشن گرفتند و تلخیهای آخرین بازی فصل گذشته مقابل راهآهن در تبریز را با برپایی جشن قهرمانی در هفته بیست و هفتم مقابل ماشینسازی به خاطرات سپردند. پرسپولیس فصل را با 20 برد، 6 تســاوی، 4 باخت و کســب 66 امتیاز به پایان رســاند امــا در جام حذفی بــاز هم نــاکام بود. این تیــم در روزی که ملیپوشانش را در اختیار نداشت، در همان گام نخست مقابل تیم قشقایی شیراز، بازی را در ضربــات پنالتی واگــذار کرد و حذف شد.

در آسیا اما همه چیز فرق میکرد. آنها با اینکه کسی باورشان نداشت و حضور در گروه مرگ هم سختیهایشان را دوچندان کرده بود، تا مرحله نیمهنهایی پیش رفتند. 6 تســاوی، 4 برد و 2 باخــت حاصل کار شــاگردان برانکو تا مرحله نیمهنهایی لیگ قهرمانــان ۷۱02 بــود. همــان جایی که پرســپولیس با خیریت طارمی و محرومیت او، در مسقط باخت و به خانه بازگشت.

لیگ هفدهــم را پرســپولیس با جام آغــاز کرد و با جام به پایان رســاند. آنها با پیروزی مقابل نفت تهران در ابتدای فصل، سوپرجام را باالی سر بردند و برای دومین فصل متوالی، این بار بعد از شکســت دادن پدیده در مشهد قهرمانی زودهنگامشا­ن را جشن گرفتند. 9۱ برد، ۷ تساوی، 4 باخت و کسب 64 امتیاز نتیجه تالش آنها در این فصل بــود. اگر چه عادت بدشــان در جام حذفی را باز هم ترک نکردند. پرســپولیس بعد از پیــروزی مقابل تیمهای نفت تهران و بــادران، باز هم در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد و حذف شد. این بار اما حریفش تیم لیــگ برتری صنعتنفت آبادان بود، نه قشقایی دسته سومی.

در ایــن فصــل از لیــگ قهرمانــان آســیا که بازیهایش تا همیــن چند روز پیش ادامه داشــت، پرســپولیس با وجود یک ســال محرومیت از نقــل و انتقاالت و جدایی ســتارههای­ش، تا فینال پیش رفت و نایبقهرمان شــد. ۷ بــرد، 4 باخت و 3 تســاوی، مدال نقره را بر ســینه شاگردان برانکو نشــاند تا آنها نشــان دهنــد که با دستهای بســته هم میشود روی سکوی موفقیت ایســتاد. هر چند خودشــان این نایبقهرمان­ی را شکست میدانند.

لیگ هجدهم را هم پرســپولیس اگر چه بــا 3۱ بازیکن آغاز کــرد اما همچنان بیشکست اســت و از 9 دیداری که انجام داد، ۵ تا را برد و 4 تساوی به دست آورده. قرمزها ســوپرجام را هم دوباره بردند و در نخســتین مرحله از جام حذفــی تیم نود ارومیــه را شکســت دادهانــد. در مجموع، برانکــو ایوانکوویچ از زمــان حضورش در پرسپولیس در ۵4۱ بازی که رسما سرمربی بوده ۱8 برد، 34 تساوی و 26 باخت کسب کرده. دو قهرمانــی و یک نایبقهرمان­ی در لیگ برتر، دو قهرمانی در ســوپرجام، یک حضور در نیمهنهایــ­ی و یک نایبقهرمان­ی در لیگ قهرمانان آســیا هــم دیگر حاصل فعالیت 3 ســال و ۷ ماهه او در پرسپولیس اســت. پرسپولیسی که آخرین قهرمانیاش پیش از برانکو به 3 ســال و 9 ماه پیش از حضور مرد کروات بازمیگشت که با هدایت علی دایی قهرمان جام حذفی شد. آخرین قهرمانی لیگ برتــر را هم قرمزها در لیگ هفتم با افشین قطبی تجربه کرده بودند اما در چهار ســال اخیر، دو بار قهرمان شدهاند و یک بار نایبقهرمان.

موفقیــت برانکــو وقتی چشــمگیرتر میشود که به یاد بیاوریم پرسپولیس لیگ یازدهــم را با رتبه دوازدهم تمام کرده بود، لیگ دوازدهم در رده هفتم ایســتاد و لیگ سیزدهم هم در رده دوم.

تیمی که در سیاهترین روزهای عمرش برای سقوط نکردن میجنگید و جایگاه امروزش را شاید جز خود برانکو، هیچکس در تصور نداشت. از آن روز، 3 سال و 7 ماه میگذرد و پرسپولیسی که از لیگ برتر آویزان بود، حاال در قامت نایبقهرمان آسیا حسرت میخورد که چرا دستش از جام قهرمانی قاره کهن کوتاه مانده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran