Iran Varzeshi

باز هم تهدید و تعلیق در راه است؟

-

فدراســیون شــطرنج در حالی برای میزبانی رقابتهای انفرادی آســیا و تامین هزینههای مالی آن از اســتاندار اصفهان قول همــکاری گرفته که او به دلیل بازنشســتگ­ی باید پســتش را ترک کند. کنفدراســی­ون شطرنج آســیا در نشست اخیر خود که در حاشیه مســابقات المپیاد جهانی به میزبانی باتومی گرجســتان برگزار شــد، امتیــاز میزبانی رقابتهای انفرادی آسیا در سال ۹۱۰۲ میالدی را به ایران واگذار کرد. در همین راستا و طبق توافقاتی که میــان مهرداد پهلــوانزا­ده رییس فدراســیون شطرنج با محســن مهرعلیزاده اســتاندار اصفهان صورت گرفته، قرار اســت بهمن مــاه و همزمان با ایــام دهه فجر و چهلمین ســالگرد پیروزی انقالب اســالمی، این رقابتهــا در اصفهان برگزار شــود. رقابتهای انفرادی شطرنج آسیا حکم انتخابی برای مســابقات جهانی دارد و در پایــان این رقابتها ۵ شــطرنجباز برتر سهمیه جهانی میگیرند و بابت آن هم ۰۵ هزار دالر جایزه نقدی تعیین شــده اســت. فدراســیون شــطرنج در حالی میزبانی مســابقاتی با ایــن اهمیت را گرفته که بابــت آخرین میزبانی بزرگ خود و به خاطــر بدهیهایی که بجا ماند، با حاشیهها و مشکالت زیادی روبهرو شد. البته که به گفته پهلــوانزا­ده و طبق رایزنیهای صورت گرفته با اســتاندار اصفهان، هزینههای الزم برای میزبانی آینده با کمک مقامات اســتانی به موقع و به اندازه تامین میشود.

خبرگزاری مهر در گزارشــی که در این رابطه منتشــر کرده، نوشته نام محســن مهرعلیزاده در فهرست منتشــر شده از ســوی وزارت کشور قرار داشــت و او به خاطر بازنشستگی باید صندلی خود را ترک میکرد که این اتفاق هم افتاده است. با این حساب تکلیف میزبانی مســابقات شطرنج انفرادی آســیا و وعدههای داده شده استاندار اصفهان برای کمک به برگزاری این رقابتها چه میشود؟

مهرعلیزاده در مذاکراتی که با رییس فدراســیون شطرنج داشــت به او قول کمک ۰۰۷ میلیون تومانی برای برگزاری مســابقات انفرادی آسیا را داده بود اما حاال با شرایط پیش آمده هیچ ضمانتی برای ارائه این کمک مالی از ســوی مدیریت جدید نیســت و همین مساله میتواند میزبانی پیش روی شطرنج را به چالشی دیگر برای این رشته و ورزش ایران تبدیل کند.

فدراسیون شطرنج دو ســال پیش هم میزبان مســابقات قهرمان بانوان جهان بــود. پیش از این رقابتها نصرا... ســجادی معاون وقت وزارت ورزش قــول همکاری به فدراســیون برای برگــزاری این رقابتهــا را داده بود اما پیش از آغاز میزبانی ایران، محمدرضــا داورزنــی جــای او را در وزارت ورزش گرفت.

طبیعتا معاون جدید به هیچ یک از وعدههایی که توســط ســجادی داده شــده بود، عمل نکرد و همین مساله بود که شطرنج ایران را به خاطر بدهی تا آســتانه تعلیق و محرومیت هــم پیش برد. البته چند ماه بعد از اتمام مســابقات، فدراسیون شطرنج با کمک وزارت ورزش بخشــی از بدهیهای خود به فیــده را پرداخت کرد اما این موضوع تبعات زیادی برای شطرنج داشت و دردسرهایی ایجاد کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran