Iran Varzeshi

یک بـرد برای سفر به توکیـو

برخالف تمام اعتراضها و مقاومت کشورهای اروپایی، فدراسیون جهانی والیبال در اجرای سیستم جدید انتخاب تیمها برای المپیک 2020 جدی است. در گذشته، جام جهانی، رقابتهای قارهای و یکی دو تورنمنت انتخابی تیمهای حاضر در المپیک را انتخاب میکردند. شیوهای که همواره کفه تر

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

در سیستم جدید فدراسیون جهانی والیبال برای صعود کشورها به رقابتهای المپیک، شــش ســهمیه بــه رقابتهای انتخابی داده شــده و پنج ســهمیه هم به رقابتهای قــارهای (آمریکای شــمالی و مرکزی، آمریکای جنوبــی، آفریقا، اروپا و آسیا) تعلق دارد.

یک ســهمیه هم که در اختیار ژاپن میزبان اســت و به این ترتیب ۲۱ سهمیه رقابتها تکمیل میشود.

تورنمنت جدید انتخابی

شــیوه جدیــد انتخاب تیمهــا برای حضور در المپیک ۰۲۰۲، بیش از هر چیز مبتنی بر ردهبندی تیمهاست. اصلیترین تورنمنت انتخابی را FIVB و در ســطح جهانی برگزار میکند. رقابتی با حضور 4۲ تیم اول ردهبندی فدراسیون جهانی که در شش گروه در کنار یکدیگر قرار میگیرند (ژاپــن به دلیــل میزبانــی از رقابتهای انتخابی کنار گذاشته شده است).

بــه این ترتیــب که شــش تیم اول ردهبنــدی جهانــی ســرگروه گروههای ششگانه شده و باقی تیمها از گروه ششم چیده شــده و در کنار هم قرار میگیرند. به این شــکل که تیم هفتم در گروه شش، تیم هشــتم در گروه پنج و ... این روند با قــرار گرفتن تیمهای دوم هر گروه، دوباره از گروه اول با اضافه شــدن تیم سیزدهم ردهبندی جهانی ادامه پیدا میکند.

بنا بر همیــن قانون، تیم ایران که در آخریــن ردهبندی پیش از قرعهکشــی در رده هشــتم رده بندی جهانی قرار داشت، بهعنــوان تیــم دوم در گــروه پنجم این رقابتها قرار گرفته.

جایی که روسیه سرگروه است و کوبا و مکزیــک دیگر همگروهیهــ­ای ایران به حساب میآیند.

یک برد برای المپیکی شدن ایران

تیــم ملی ایــران بــرای صعــود به رقابتهــای المپیک، در اصــل تنها یک حریف دارد و آن هم روســیه اســت. کوبا و مکزیک دیگــر همگروههــا­ی ایران در این تورنمنت هســتند که شانس چندانی برای برتری مقابل ایران ندارند و میشــود پیروزی برابر آنها را برای ملیپوشان ایران کنار گذاشت.

به این ترتیب سرنوشت هر یک از دو تیم ایران و روســیه را دیدار مستقیمشان مشــخص میکند کــه واضح اســت کار دشوارتر برای ایران است.

تیمی که در رقابتهای جهانی از پس کانادا و بلغارســتا­ن هم برنیامد و حاال اگر میخواهد ســهمیه المپیکش را ســادهتر و مقتدرانهتر به دســت بیــاورد، تنها باید روسیه را شکست دهد.

گروههای مرگ!

گــروه ســوم و چهارم ایــن رقابتها بدون شــک دشــوارتری­ن گروههــای این رقابتهاست. همگروهی ایتالیا با صربستان و لهستان با فرانسه، جزو قرعههای سخت این تورنمنت مهم به حســاب میآید. در گروه چهارم البته اسلوونی هم با کواچ تیم خیلی دســت و پا بســتهای نیست که بر سختیهای این گروه اضافه میکند.

راه هموار برزیل

برزیلیها با توجه به صدرنشینیشا­ن در ردهبندی فدراسیون جهانی، با تیمهای ســیزدهم، چهاردهم و بیســت و چهارم ردهبندی جهانی، یعنی مصر، بلغارستان و یکــی از تیمهای کره و پورتوریکو همگروه شــدهاند. حریفان ســادهای که حتی تیم نصفه و نیمهای از برزیل هم میتواند از سد آنها بگذرد و قهرمان دوره گذشته المپیک را راهی این رقابتها کند.

آسیا به سه سهمیه میرسد؟

در المپیک پیش رو، ژاپنیها میزبان هســتند و قاره آســیا هم یک ســهمیه مستقیم دارد.

به ایــن ترتیب تا اینجا حضور دو تیم آســیایی در این تورنمنت قطعی است. اگر ایران هــم در رقابتهــای انتخابی بتواند دســت به کار بزرگــی بزند و بــا غلبه بر روسیه مسافر المپیک شود، قاره آسیا برای نخســتین بار سه ســهمیه در رقابتهای المپیک خواهد داشت.

سه سهمیه قطعی برای نورسکا

با شیوه جدید، منطقه نورسکا یا همان آمریکای شمالی و مرکزی هم سهمیههای بسیار بیشتری دارد.

بــا توجــه به شــانس بســیار باالی کانــادا و آمریکا بــرای صدرنشــینی در رقابتهای انتخابی و داشــتن یک سهمیه در رقابتهای قــارهای، ایــن منطقه هم میتواند برای نخســتین بار سه سهمیه در رقابتهای المپیک داشته باشد.

جنگ تمام عیار در اروپا

همین سهمیههای اضافه شده به آسیا و نورسکا، از قاره اروپا کم شده.

قارهای که با توجه به ســه ســهمیه قطعــی کــه در رقابت انتخابی به دســت میآورد، قدرتهای زیــادی در تورنمنت قارهای باید به دنبال کسب سهمیه باشند که جنگ تمامعیاری را رقم میزند.

جنگی که البتــه در نهایت تنها یک پیروز خواهد داشت و چند قدرت اروپایی نمیتوانند به المپیک راه پیدا کنند.

به طور مثــال لهســتان، قهرمان دو دوره اخیر قهرمانی جهان ممکن اســت نه در تورنمنت انتخابی و نــه در رقابتهای قارهای موفق به کســب ســهمیه نشود و المپیک را از دست بدهد.

به همین خاطر هم هست که بیشترین اعتراض در بین کشورهای اروپایی از سوی همین کشور انجام شــده که البته شواهد نشــان میدهد بیتاثیر بوده و فدراسیون جهانی برنامه خودش را پیش میبرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran