Iran Varzeshi

انصرافی‌ورشکسته‌ناجی‌م ‌یشود

مســابقات لیگ برتر کشتی آزاد امســال یک میهمان جدید داشــت. آرش زین بابل، تیمی که با سر و صدای زیادی وارد مســابقات شــد و حتی لقب مدعی قهرمانی در مسابقات لیگ برتر کشــتی آزاد را هم به خود گرفت اما در ادامه حتی به مســابقات نیمه نهایی و نهایی هم نرســید و

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

فدراسیون کشــتی بعد از استعفای رسول خادم با مشــکالت مالی جدی روبهرو شــده و میشــود. فهمیدن این موضوع نباید کار خیلی سختی باشــد. این فدراســیون بر خالف همه فدراسیونها­ی ورزشــی دیگر تاکنون که چند ماهی از ســال جاری باقی مانــده تقریبا 100 درصد بودجه ســال 97 خــود را دریافت کرده اســت. وزارت ورزش و جوانــان بــه بهانههای مختلف در دوره مدیریت رســول خادم، بودجه این فدراسیون را واریز کرد که اوج آن در هنگام برگزاری مســابقات جهانی بزرگساالن و امیدها بــود. حال این فدراســیون باقیمانده ســال را چگونه میخواهد سپری کند، نامشخص است. این اتفاق نشــان میدهد که فدراسیون رسول خادم بودجه سال 97 خود را پیشخور کرده و همین موضوع، رییس بعدی و سرپرســت فعلی را با مشکالت متعددی روبهرو میکند.

یکی از مشکالت، پرداخت حقوق کارکنان فدراســیون کشــتی است اما مشــکل بزرگتر برگزاری رقابتهایی اســت کــه میزبانی آن بر عهده ایران است.

مثــل جام باشــگاهها­ی جهــان و یا جام جهانــی که باید تمام هزینهها را ایران پرداخت کند. اینها میراث دوران مدیریت رســول خادم است؛ میراثی پرهزینه و کمبهره.

یکــی از برنامههایـ­ـی که در پیش اســت مســابقات جــام باشــگاهها­ی جهان اســت. رقابتهایی که با درخواســت رسول خادم وارد تقویم فدراسیون جهانی شــد و از ابتدا تا االن هــم تقریبا تمامــی هزینههای برگــزاری این مسابقات بر عهده فدراسیون کشتی ایران بوده و امســال هم باید در ایران برگزار شود و البته بدون مشــارکتی از سوی اتحادیه جهانی و باید پول میزبانی و برگزاری مســابقات را فدراسیون کشتی پرداخت کند اما فدراسیونی که در اعزام و برگــزاری اردوهای تیم ملی امید وا مانده بود آیــا چنین پول اضافی را دارد که بخواهد صرف جام باشگاههای جهان کند؟ در سالهای اخیر بارها این ســوال مطرح شــد که خروجی این مسابقات چیست اما هر بار که این سوال مطرح شد جوابی داده نشد.

حاال هر روزی که بــه زمان برگزاری جام باشگاههای جهان نزدیک میشویم، بیشتر این سوال مطرح میشــود که فدراسیون کشتی با سرپرســتی حمید بنیتمیم چه تصمیمی برای برگزاری این مسابقات دارد؟

فدراســیون­ی که برای اعزام تیم ملی امید پول نداشــت چگونه میخواهــد هزینه رفت و آمد و اســکان تیمهای شــرکت کننده در جام باشگاههای جهان را پرداخت کند؟ حامی مالی فدراســیون کشــتی که یک بانک نامدار است هم مشخص نیست که قراردادش با فدراسیون کشتی چگونه بوده؟ اصال قراردادی وجود دارد و آیا این قرارداد زمان شــروع و پایانی هم دارد یــا نه؟ اگر قرار به حمایت این بانک باشــد که خب در ســالهای اخیر کم این بانک به کشتی ایران کمک نکرده و اگر هنوز رابطه این بانک با فدراسیون کشتی پابرجا باشد، حمید بنیتمیم میتواند خیالش از پرداخت هزینههای مسابقات کشتی جام باشــگاهها­ی جهان راحت باشد اما اگر چنین نباشد چه اتفاقی رخ میدهد؟

از راهروهای فدراســیون کشــتی شنیده میشود که باشــگاه آرش زین بابل وعده داده میزبانی مســابقات جام باشگاههای جهان را بر عهده بگیرد و تمامی هزینههای این مســابقات را تمام و کمال پرداخت کند. این باشگاه که از مدعیان قهرمانــی در رقابتهای لیگ برتر بود به یکباره این مســابقات را رها کرد و از حضور در مسابقات مرحله نیمه نهایی و نهایی انصراف داد. این انصــراف در حالی رخ داد که این تیم در گروه خود مدعی صدرنشــینی بود و شــاید راحت میتوانســت به نیمه نهایی و بعد هم به فینال برســد اما بعد از انصراف این تیم به طور طبیعی باید هزینههای تیم پرداخت میشــد. قرارداد کشتیگیران و همچنین قرارداد مربیان باید تسویه میشد اما هنوز این کار انجام نشده اســت. صحبت از 3 میلیارد تومان هزینه است اما مربیان این تیم و برخی از کشــتیگیرا­ن به فدراسیون کشتی شــکایت کردهاند و خواهان دریافت حق و حقوق خود هستند.

ظاهــرا مربیــان هنــوز هیــچ دریافتی نداشــتهان­د اما برخی از کشتیگیران 20 تا 30 درصــد از قرارداد خود را دریافــت کردهاند اما اینکه سرنوشــت باقی مبلغ چه میشــود هنوز مشخص نیست.

ظاهرا مربیان و کشــتیگیرا­ن این تیم به فدراســیون کشتی شــکایت کردهاند اما هنوز از کمیته انضباطی فدراســیون خبری نیست. با اســتعفای رســول خادم هم مشخص نیست که نشســت کمیته انضباطی چه زمانی برگزار میشود و آیا این کشتیگیران به حق و حقوق خود میرسند یا نه؟

البته فدراســیون کشــتی هنــوز درباره اینکه آرش زین بخواهد حامی مالی مســابقات جام باشــگاهها­ی جهان باشد حرفی نزده اما با توجه به مشــکالت مالی موجــود خیلی دور از ذهن نیســت که چنین اتفاقی رخ بدهد اما تیم آرش زیــن با این همه بدهی کــه دارد چگونه میخواهــد با کشــتیگیرا­ن و مربیــان جدید قرارداد امضا کند؟ اصال چرا و چگونه فدراسیون کشتی میخواهد به این تیم چنین اجازهای را بدهد؟ و در مرحله بعد ســوال این است که اگر این تیم پول کشتیگیرانش را ندارد و کارش با مربیان و کشــتیگیرا­ن به شکایت آنها کشیده شده، چطور میخواهد حامی مالی یک رویداد بینالمللی باشد؟

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran