Iran Varzeshi

شفر برای کیروش فرقی با برانکو ندارد

-

تقابل طرفداران پرســپولیس و کیروش در روزهــای اخیــر در شــبکههای اجتماعی شدت گرفته است.

حاال دیگر پرسپولیســ­یها خود را مقابل تیم ملــی و کیروش میداننــد و طرفداران ســرمربی تیم ملی هم از هیــچ فرصتی برای بگومگو با ســرخها دریغ نمیکنند. نکته قابل تأمل اما اینجاست که مشکالت سرمربی تیم ملی با مربیــان لیگ تنها بــه برانکو محدود نمیشود و روابط کیروش با شفر هم چندان بهتر از روابطش با برانکو نیست.

مروری بر چند ماه گذشته نشان میدهد که تالش شفر برای بهبود روابطش با کیروش راه به جایی نبرده اســت. بــه روزهای قبل از جام جهانی برگردیم. روزی که کیروش، شفر را مقصــر اصلی دعوت نشــدن وریا غفوری و سید حسین حسینی به تیم ملی معرفی کرد و سرمربی استقالل در کمال آرامش پاسخش را داد تا جلوی هرگونه مشــاجرهای را گرفته باشد.

شــفر اما حتــی در همــان آرامش هم بــه وضوح اعالم کرد که کــیروش ناراحت و ناامیدش کرده است. او اما با همه اینها باز هم برای همکاری با تیم ملی ابراز امیدواری کرد و در بیانیهاش نوشت: «من امیدوارم ما در آینده با هم همکاری داشــته باشیم به خاطر اینکه این بهترین کار برای فوتبال ایران است و من باور دارم همه ما یعنی تیم ملی و باشــگاهها یک هــدف را دنبال میکنیم که پیشــرفت فوتبال ایران است.

مــا میتوانیم ایــن کار را فقط با هم و با همکاری هم انجام دهیم نــه علیه یکدیگر.» آرزوی شفر اما آنطور که میخواست برآورده نشد.

شــفر حتی بعد از مراســمی که در تاالر وحدت برای ملیپوشان در نظر گرفته بودند، برای صحبت خصوصی در این رابطه خود را به اتوبوس تیم ملی رساند و وارد اتوبوس شد تا با کیروش صحبت کند. بدون اینکه این کار را کسر شأنی برای خود بداند یا نخواهد به سمت سرمربی تیم ملی برود.

از همان زمان هم شــفر نمیخواســت با کیروش وارد دعوا شود و سعی داشت حداقل در ظاهر روابط دوســتانها­ش با سرمربی تیم ملی را حفظ کنــد. هرچند هرگز از کیروش بازخــورد مثبتی دریافت نکرد اما ماهها بعد از آن مصاحبهها، برای تماشــای بازی دوستانه تیم ملی به ورزشــگاه آزادی رفت تا نشان دهد مشکلی با کیروش ندارد. آن هم درست زمانی که غیبت ســرمربی تیم ملــی در فینال لیگ قهرمانان آســیا، مورد نقد است و جای خالی او در ورزشگاه آزادی خیلیها را متوجه خود کرده.

وینفرد شفر برای تماشــای بازی دوستانه تیم ملی فوتبال به آزادی میرود و ســعی دارد به هر نحوی که شــده، روابطش با سرمربی تیم ملی را بهبود ببخشد اما هیچ یک از تالشهایش تا کنون نتیجه مثبتی نداشته است.

بیراه نیســت اگر بگوییم کیروش در تمام ایــن مدت در برابر شــفر همــان رفتارهایی را داشــت که در برابر برانکــو از خود بروز میداد اما برخــالف انتظارش آنطور که میخواســت نتوانست شفر را مقابل خود قرار دهد.

سرمربی آلمانی اســتقالل در سختترین روزها هم با کیروش وارد دعوای جدی نشــد. حتی در روزهایی که با اســتقالل خوب نتیجه میگرفــت و بیش از هــر زمانــی زمزمههای جایگزینــی­اش به جــای کــیروش به گوش میرســید. همان زمان که دلیل اصلی اختالف کــیروش با برانکو هم همین زمزمههای حضور سرمربی کروات پرسپولیس در تیم ملی بود.

ســوال امــا اینجاســت که حاال مشــکل کیروش با شــفر چیســت؟ حاال که نه حرفی از حضور شــفر روی نیمکت تیم ملی اســت و نــه تقابلی جدی بین این دو در گرفته اســت؟ کیروش حتی در دعوت بازیکن به تیم ملی هم همان رفتاری را با شفر دارد که با برانکو داشت. دقیقا همان بازیکنانی را از استقالل به تیم ملی دعوت میکند که مغضوب شفر هستند و روی نام بازیکنان مورد تأیید شفر خط میکشد.

درســت همان رفتاری کــه باعث جدایی بازیکنانی چون فرشاد احمدزاده، مهدی طارمی و رامین رضاییان از تیم فوتبال پرسپولیس شد.

برای کیروش، شفر تفاوتی با برانکو ندارد. شاید هیچ سرمربی دیگری هم تفاوتی با برانکو نداشته باشد و در چنین شرایطی تنها یک پاسخ ساده از سوی شفر میتواند آتش اختالف این دو را به اندازه اختالف با برانکو شــعلهور کند. شفر اما تا چه زمانی میتواند نســبت به این رفتارها بیتفاوت باشد؟

اصــال اگر طاقتــش تمام شــود و بخواهد پاســخی به کیروش بدهد، آیا اوضاع برای او و استقالل تغییری میکند؟ آیا در روابط سرمربی تیم ملی با شفر تغییری ایجاد میشود؟

واقعیت این اســت که جامعــه فوتبال ما در شــرایطی بر اختالف کیروش بــا برانکو و پرسپولیســ­یها متمرکز شده که کیروش نظیر این اختالف را با خیلی از ســرمربیان تیمهای لیگ برتری یا حتی دستیاران خودش هم دارد.

گاهی ممکن اســت طرف مقابل کیروش شخصی مثل شفر باشــد و چنین برخوردهایی را از کیروش بپذیرد و برایش اهمیتی نداشــته باشد و گاهی شخصی چون برانکو باشد و آن را برنتابد و همین موضوع به شــروع اختالفهای جدیتری منجر میشود.

 ??  ?? بیراه نیست اگر بگوییم کیروش در تمام این مدت در برابر شفر همان رفتارهایی را داشت که در برابر برانکو از خود بروز میداد اما برخالف انتظارش آنطور که میخواست نتوانست شفر را مقابل خود قرار دهد.
بیراه نیست اگر بگوییم کیروش در تمام این مدت در برابر شفر همان رفتارهایی را داشت که در برابر برانکو از خود بروز میداد اما برخالف انتظارش آنطور که میخواست نتوانست شفر را مقابل خود قرار دهد.
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran