Iran Varzeshi

فدراسیون فوتبال و مسلخ رسانههای ورزشی

-

معتقدیم و البته در طول سالهای گذشــته و اتفاقات گوناگونی که در این ســالها رخ داده اســت، به این نتیجه رســیدیم که دیواری کوتاهتــر از دیوار رســانهها برای ســرپوش گذاشتن روی اشــتباهات، پس گرفتن حرفهای زده شده و کوتاهیهای انجام شده در انجام وظایف وجود نداشته و ندارد.

اگر مدیــری در انجــام وظایفش کوتاهی میکنــد، بهترین راه برای فرار از انتقاد، گردن زدن رســانه است، اگر بازیکنی نتوانسته خودش را کنترل کند و عمل یا حرف ناشایســتی از او سرزده، اگر مربی، شخصی را به باد کتک گرفته و ... بهترین راه به مســلخ بردن رســانه اســت تا از حاشیه خودســاخته رهایی یابند.

ســرمربی تیم لیگ برتــری بازی باختــه را با تســاوی به پایــان میبرد اما بعــد از مســابقه صورت رســانه را مینوازد، پاداش تیم ملی و ملیپوشــان فوتبــال پرداخت نمیشــود، با رســانه قهــر میکنند، مدیرعاملی از ســرمربی تیمش قهرمانی میخواهد اما همه چیز به گردن رســانه میافتد. راســتش این دیوار آنقدر کوتاه شــده است که دیگر بیتربیتــی بچهها هم به رســانهها ربط داده میشــود اما هیچکــس از تربیتی که اینها باید میشــدند و یا تربیتی که به آنها باید آموزش داده میشــد، حرف نمیزند.

اگــر مدیــر تربیت شــده بود که کوتاهــی وظایفش را به گــردن بگیرد، اگر ســرمربی تربیت شده بود که باخت تیمش را بپذیــرد، اگر ملیپوش تربیت شــده بود که حقش را خــودش بگیرد، هیچوقت پای رســانه به این موضوعات باز نمیشــد امــا یک چیــز را در کنار این انتقادات بایــد بپذیریم و آن اینکه خودمــان هم یک جاهایی حســابی به بیراهه رفتهایم. آنجا که شــور و شــوق دیده شــدن را برای ایــن افراد حتی به قیمت زیر پا گذاشتن رسالت خبرنگاری و حتی رســالت همکاری تــا اوج پیش بردیم و پشــت همدیگــر را به راحتی خالی کردیم.

کادر فنــی تیــم ملــی و بازیکنان ملی پــوش مصاحبه با رســانهها را به دلیل واهی پرداخت نشــدن پاداششان تحریــم میکننــد اما به یکبــاره یک رسانه ســوگلی، خبری از سرمربی تیم ملی منتشــر میکند و دالیل مصاحبه نکردنشان را از قول سرمربی مینویسد. این همانجایی است که به بیراهه رفتیم و هیچ وقت فکر نکردیم که منتشر کردن صحبتهای سرمربی در یکی دو خط و بردن روی جلد با ترس و لرز از اینکه او ناراحت میشود یا نه، خیلی هنر نیست. اگر به دنبال هنر هستیم باید فقط یک سوال کنیم و به دنبال پاسخی برای آن باشــیم که چرا دیواری کوتاهتر از دیوار رسانهها نیست.

ایــن تمــام ماجرا نیســت، بخش رســانهای تیم ملی فوتبال طی بیانیهای از حاشیهسازی فردی خاص و متعلق به رسانهای خاص سخن میگوید، تا باز هم به همان دیوار کوتاه برســد، اگر آنطور که در بیانیه بخش رســانهای تیم ملی آمده، پاسخ به یک سوال میتواند خیلی از مسائل را حل کند، مدیران فدراسیون فوتبال کجا بودند که این فرد اینگونه به تیم ملی فوتبال کشورمان و ملیپوشان در شرایط حساس کنونی نزدیک شده و حاشیهسازی کرده است و آیا مسووالن بخش رســانهای تیم ملی از هویت این فرد آگاه نبودند که اجازه دادند این همه مــدت در کنار تیم ملی و ملیپوشــان باشــد، آیا باز هــم باید رســانه تاوان کمکاریهــا و ندانمکاریه­ای دیگران را بدهد.

اگــر فردی که نام برده میشــود، اینقدر وابســتگیا­ش به رسانهای خاص محرز بوده و اکنون از آن شکایت شده، چطــور از بازیها و تمرینهای تیم ملی سر درآورده اســت که حاال این موضوع کذایی، دســتمایه حمله به رســانهها یا همان دیوار کوتاه قرار میگیرد. به طور حتم اینها تنها گوشــهای از گرفتاریها و مشــکالت رســانهها در مواجهــه با موضوعات مختلف است که در نهایت به ضرر رســانه و متولیان آن تمام میشود که البته بخشــی به خاطر بیراهه رفتن برخی همکاران خودمان اســت و بخش عمــده و زیــادی از آن به اشــتباهات دیگران مربوط میشــود که باید رسانه تاوان آن را بدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran