Iran Varzeshi

محمد بنا: هیچ وقت عاقــل نبودم

سلیقه من با رسول جور نبود

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

با توجه به نتایجی که کشــتی فرنگی در مســابقات جهانی 2018 کسب کرد، همه جامعه کشــتی برای بازگشت یک مربی بزرگ به توافق رســیدند. محمد بنا پرافتخارتر­ین ســرمربی تاریخ کشــتی فرنگی اســت که در سالهای گذشــته افتخارات تاریخی را کســب کرد و ظاهرا چارهای برای کشــتی فرنگی باقــی نمانده تا دوباره بــه او رجوع کند. در دوره مدیریت رســول خادم، محمــد بنا هرگز نتوانســت برنامههایش را پیش ببــرد و به همین دلیل هم مجبور شــد مدتی را در خانه بنشــیند و از فعالیت در کشــتی دور باشــد. با رفتن رســول خادم و به وجود آمدن تغییرات در فدراســیون کشــتی و کنارهگیری رسول خادم حاال دوباره شــرایط برای بازگشــت محمد بنا فراهم شــد و او یک بار دیگر باید برای ســاختن کشــتی فرنگی تالش کند. ساختن تیمی که تمامی افتخارات تاریخ را به دســت آورد اما با داشــتهها و وضعیت فعلی کشــتی فرنگی چنین چیزی ممکن اســت؟

نمیدانیــم باید به واســطه بازگشــت دوباره به کشتی فرنگی به شما تبریک بگوییم یا تسلیت! قطعا باید تســلیت بگویید! من تالش زیادی کردم که نباشم اما نمیدانم چه اتفاقی رخ داد که دوباره مجبور به بازگشت به کشتی فرنگی شدم و امیدوارم بتوانم دوباره به کشتی فرنگی ایران با همه داشــتهها و نداشــتهها­یش کمک کنم.

به نظر ریســک بزرگی میآید. فاصله کمی تا المپیک توکیو باقی مانده و سطح توقعات از شــما باال است و از همه مهمتر اینکه فدراسیون کشتی در بالتکلیفی به سر میبرد و مشخص نیست رییس بعدی چه کسی باشد؟

مــن هیچوقت عاقــل نبــودم. آدمهای عاشــق هیچ وقت اینگونه فکــر نمیکنند. من تــا ۲ الی ۳ روز پیش اصال فکــر نمیکردم که دوباره به کشــتی برگردم امــا در این چند روز درخواســته­ای زیادی مطرح شد، هم از سوی حمیــد بنیتمیــم و هم از ســوی دیگر اهالی کشتی که در نهایت دو شب پیش مجبور شدم برای بازگشت دوباره تصمیم بگیرم. به نظر حمیــد بنیتمیم تصمیم دارد رییس فدراسیون کشتی شود؟ همیشــه آرزو داشــتم یــک فرنگیکار رییس فدراســیون شود و این رشته به جایی برســد که افرادی را تربیت کند تا در ورزش حرف برای گفتن داشته باشند اما درباره بنیتمیم من چیزی نشــنیدم. ضمن اینکه این امکان وجود نداشت االن به این موارد فکر کنیم که ۲ الی ۳ ماه دیگر چه کسی قرار است رییس فدراسیون شــود چون زمان از دست میرفت و میشد مثل بازیهای المپیک ریو که فقط ۰1 ماه زمان برای کار کردن داشتیم. باید از زمانی که در اختیار داریم نهایت استفاده را ببریم چون همین االن هم عقب هستیم. اما در این دوره کار بســیار سختی در پیش دارید.

بله ســختترین دوره مســابقات جهانی کشــتی فرنگی در انتظارمان اســت. مسابقات جهانی ۹1۰۲ در قزاقســتان گزینشی المپیک اســت که کار بسیار سخت و دشــواری است. سهمیه المپیک باید بگیریم و این کار را سخت میکنــد. البته روز گذشــته با وزیــر ورزش و

جوانان دیدار داشتیم که خیلی لطف داشتند و وعده دادند همه حمایتها از کشتی انجام شود. خواستهای از وزیر داشــتید که این دیدار انجام شد؟

نه موضــوع خاصی نبود. مــن به همراه حمید بنیتمیم و غالمرضــا محمدی به دیدار وزیــر ورزش و جوانــان رفتیم. خواســته من برگــزاری اردوهای مــداوم و منظم و همچنین حضور در تورنمنتهای مهمی که نیاز است، بود که البته وزیر هم اعالم کردند تمامی حمایتها از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام میشود. اما واقعا کار سختی در پیش دارید؟

در کشتی هر کسی که باشی ولی نتیجه نگیری بیرونت میکنند. کار ســخت و دشــوار اســت اما ما یکسری کشــتیگیر خوب در رده جوانان و یکســری هــم در رده امیدها داریم. یکسری هم کشتیگیر خوب در رده بزرگساالن داریم. امیدوارم با کمک همه کسانی که عاشق کشتی هســتند دست به دســت هم بدهیم و

کشــتی را دوباره بسازیم. نوکر هر کسی هستم که بتواند به کشتی فرنگی کمک کند.

شما در کشــتیفرنگ­ی یادگار مهمی باقی گذاشتید. یک بنای عظیم و مهم که سالها افتخارآفری­نی کرد اما از آن چیزی باقی نمانده و بیشتر شبیه یک خرابه است تا...

یکدهه طالیی داشــتیم. یک تیم خوب و بــا عظمت که حاال شــاید از آن تیم کمتر از انگشتان یک دست باقی ماندهاند و بقیه رفتهاند. در ۴ الی ۵ ســال گذشــته هم میتوانســت­یم همینگونه پیش برویم. یعنی این پوستاندازی به نوعی انجام شــود که موفقیتها باز هم تکرار شــود و یا حداقل میتوانستیم جوری کار کنیم که اوضاع این همه خراب نشود اما من کاری به کسی ندارم. از کسی گالیه و انتقاد هم نمیکنم. بازســازی آن تیم طالیی هم به این سادگیها نیســت. فقط میگویم که پتانسل خوبی داریم و میتوانیم به روزهای خوب برگردیم. کشــتی

در دنیا همیشه با فراز و فرودهای زیادی روبهرو بوده.. در دورهای که بودیم فراز کشــتی فرنگی ایران بود و حاال فرودش را شاهد هستیم.

درباره رســول خادم هیچوقت حرف نزدید! شــاید برنامههای او در این بیراهه رفتن کشــتی فرنگی بیشــترین نقش را داشت.

همیشــه بهعنوان یک آدم بــزرگ به او احترام گذاشتم و همیشــه دوستش داشتم اما برنامههای ما و ســالیقمان با هم جور در نیامد چون سلیقه من با رسول خادم جور نبود، رفتم و خانهنشین شــدم. هیچوقت هم حرفی نزدم. در ۰۶ الی ۰۷ سال گذشته همیشه همینگونه بوده که رییس فدراسیونها همین شکلی بروند. اما درباره نقش او چیزی نگفتید!

کاری به کشتی آزاد ندارم چون تخصصی درباره آن ندارم اما در کشــتی فرنگی مشخص اســت که اوضاع خوب نیست. شاید فدراسیون آمــار بدهد که چندیــن بار در ردههــای پایه قهرمان جهان شــده اما مردم مسابقات جهانی بزرگســاال­ن و المپیک را میبینند. مردم هم آن چیــزی را قضاوت میکنند کــه میبینند. االن جلوی چشــم مردم دو رویــداد جهانی در رده بزرگســاال­ن اســت که به بدترین شکل ممکن نتیجه آن ثبت شــده است. از مسابقات جهانی ســال گذشته که تیم سوم شد و امسال که این فاجعه به بار آمد. کسی که متخصص کشــتی بود چرا چنین نتیجهای را ثبت کرد؟

اگــر به مســیری کــه در چند ســال گذشــته طی شد دقت و توجه میشد و به نظر کارشناســا­ن گوش میداد و به مربیان کشــتی

اعتماد میکرد؛ این اتفاقات شــاید رخ نمیداد. خیلــی از آدمها که باید حــرف میزدند، حرف نزدند. هر چه رسول خادم گفت آنها گوش دادند و در نهایت نتیجه این شد.

االن یک ســوال مهم وجود دارد و آن هم میزان اختیاراتی است که شما دارید. بنیتمیم چه وعدهای به شما داده است؟

اگر قرار بود تحت هر شــرایطی کار کنم که عین هفت سال گذشته را هم کار میکردم. کســی مرا بیرون نکرد، خودم رفتم. سدهایی را جلوی راه من گذاشــتند. در این سالها خیلی از مســائل اشــتباه بود که اگــر میخواهیم در توکیو نتیجه بگیریم باید از تکرار این اشتباهات جلوگیری کنیم. شــرط و شروطی هم دارم که بنیتمیم میداند و برای اجرایی شدن آنها قول داده اســت. االن تازه حکم گرفتم و باید منتظر بمانیم کار شــروع شود و بعد ببینیم چه اتفاقی رخ میدهد. درباره همکاران خود تصمیم گرفتید؟

واقعا انتخابم یهویی شد و هیچ تصمیمی در این باره نگرفته بودم. امروز برنامه مســابقات داخلی و بینالمللــ­ی را گرفتم و از همین حاال برای آنها برنامهریزی میکنم تا ببینم چه پیش میآید. درباره فرآیند انتخابی که همیشه با آن مشکل داشتید چه تصمیمی دارید؟

یک فرآیندی قانون شــد که در ۴ الی ۵ سال گذشته بارها به آن بند و تبصره اضافه شد که حــاال ما هم میتوانیم از ایــن بند و تبصره اســتفاده کنیم. بسیاری از مسائل در شروع کار مشــخص میشــود و باید منتظر شروع اردوها بمانیم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran