Iran Varzeshi

تغییر رویه رستمی در سکوت

درخواست کیانوش برای وزنه زدن در قطر رد شد

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

درخواســت کیانــوش رســتمی مبنــی بر حضور در تورنمنت قطر کاپ (بازیهــای گزینشــی 2020 توکیو) به دلیل پایان مهلت ثبت نام رد شــد! کیانــوش رســتمی بعــد از ناکامی در بازیهــای آســیایی 2018 اندونزی، برخــالف گذشــته که انــرژی زیادی را در فضــای مجــازی بــرای انعکاس فعالیتهایـ­ـش صرف میکــرد، دیگر تحرکی از خود نشــان نداده تا به امروز که او پــس از مدتی غیبــت بار دیگر برای حضور در میادین کســب سهمیه المپیک 2020 توکیــو، اعالم آمادگی کرده است!

کیانوش رســتمی ســوای تمامی مشــکالت و حواشــی کــه در چنــد ســال اخیر برای خــودش و تیم ملی وزنهبرداری ایران ایجــاد کرد، یکی از ستارههای تکرار نشــدنی وزنهبرداری ایران به شمار میرود. چهرهای شاخص و توانمند که با کسب 6 نشان ارزشمند طــال و نقــره المپیک و جهــان یکی از وزنهبــردا­ران نخبه و اســتثنایی در دنیای وزنهبرداری اســت. وزنهبرداری خوش تکنیک و قدرتمند که اگر مدتی دنبال حاشــیه و خودمحوری نمیرفت مطمئنا تا به امروز میتوانست بهعنوان پرافتخارتر­یــن وزنهبــردا­ر تاریخ ایران لقــب بگیرد اما به هر حــال این اتفاق برای او رخ نداد تا بعد از کســب مدال طــالی تاریخی و رکوردشــکن­ی او در المپیــک 2016 ریو، کیانوش به خاطر همین حواشــی خودساخته دستش از رســیدن به مدالهای ارزشمند زیادی کوتاه بماند.

رستمی بعد از ریو در هر مسابقهای که شــرکت کرده با ناکامی به کار خود خاتمه داده است اما او بعد از اوت شدن در بازیهای آســیایی 2018 اندونزی، قید حضــور در ترکیب اصلی تیم ملی وزنهبــردا­ری را زد و بــدون حاشــیه مشغول تمرین در زادگاهش، کرمانشاه شد تا برای حضور در مسابقات گزینشی المپیک 2020 آماده شــود. البته او با چند مشــکل اساســی برای بازگشت مواجه شده است.

نخســتین بدشناســی رســتمی، تغییــر اوزان وزنهبرداری خصوصا اوزان المپیکی اســت زیرا کیانوش به خاطر شرایط وزنی که دارد مجبور است برای المپیکی شــدن در دسته 96 کیلوگرم تمرین کرده و مهیای کســب سهمیه المپیک شــود. ایــن وزن دقیقا همان وزنی است که وزنهبرداری ایران در آن فوقســتاره قدرتمندی به نام سهراب مرادی را دارد که تــا به امروز در هیچ یک از میادین معتبر بینالمللی رقیبی نداشــته اســت. حتی خــود کیانوش رســتمی هــم در بازیهای آســیایی جاکارتــا نتوانســت از پس ســهراب و قدرت مثالزدنی او برآید.

بدشانســی دیگر کیانوش کاهش سهمیههای المپیکی وزنهبرداری ایران در بازیهای 2020 توکیو به 2 سهمیه در بخش مردان و 2 ســهمیه در بخش زنان اســت. اتفاقی که باعث میشــود مســیر برای او ســختتر از قبل شود. به طور مثال اگر در المپیکهای قبلی کیانوش و سهراب میتوانستند در یک دسته وزنی روی تخته بروند، در توکیو هر کدام از این دو وزنهبردار که مدعی حضــور در این میدان معتبر هســتند، باید ابتدا در میادین گزینشــی شرکت کرده باشند و ســپس بتوانند از لحاظ رکوردی بر دیگری برتری داشته باشند تا مســافر المپیک شوند. بنابراین قطعا این وســط با توجه به وضعیت آمادگی ســهراب در مقایسه با شــرایط مشابه کیانوش رستمی، شانس المپیکی شدن برای ســهراب مرادی خیلی بیشــتر از همتای نامــدار ایرانی او یعنی کیانوش رستمی است.

بــه هر حــال کیانوش رســتمی با آگاهی از تمامی ایــن موارد، از آنجا که برای حضور در المپیک توکیو طبق قانون جدید فدراســیون جهانی وزنهبرداری، مجبور اســت شش مســابقه گزینشی المپیک را پشت سر بگذارد، درخواست داد که در رقابتهای قطر کاپ شــرکت کند؛ بخصوص اینکه نخســتین رویداد گزینشی المپیک توکیو، یعنی مسابقات جهانی 2018 ترکمنســتا­ن را از دست داده است. او تصمیم گرفت با حضور در مســابقات قطر کاپ نخستین گام خود برای کســب مجوز ورودی به بازیهای المپیک را پشــت ســر بگذارد و پس از آن نیز با حضور در جام فجر شــرایط را برای نزدیکتر شدن به دوبنده المپیکی وزنهبرداری هموار کند. البته شــرایط به گونهای پیش رفته که به نظر میرســد حضور رســتمی در قطــر کاپ با وجود اعالم آمادگی او منتفی شــده چراکه او دیر اقدام کرده است.

طبــق اعــالم کمیتــه برگــزاری تورنمنــت قطرکاپ، چون این مســابقه گزینشــی المپیک است، بنابراین تمامی برنامهریزی، ضوابط و استاندارده­ای آن هم طبق همان سیســتم طراحی شــده اســت. مهمتریــن موضوع هــم در این خصوص این اســت که نام وزنهبردارا­ن باید 2 ماه قبل از شــروع مســابقه برای گرفتــن آزمایش دوپینگ اعالم شــود. بنابراین کیانوش رستمی به این دلیل که خیلی دیر برای حضور در قطرکاپ اعالم آمادگی کرده، طبق قانون مجاز به وزنه زدن در این مســابقه نیست اما رستمی اگر برای حضور در مســابقات گزینشی المپیک مهیا است، میتواند منتظر بماند و عالوه بــر حضور در جــام بینالمللی فجــر، با رضایت کادرفنــی تیم ملی در کاپ تایلنــد و کاپ در چین نیز روی تخته برود. بر همین اســاس، چون این دو مســابقه هم در تقویم فدراسیون جهانی جزو رقابتهای گزینشی المپیک است، رســتمی هنوز این شانس را دارد که با حضور در این مســابقات، تا پایان سال حداقل دو مسابقه گزینشی المپیک را پشت سر بگذارد. IWF

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran