Iran Varzeshi

شوکهاینامن­تظره

مرحله گروهی لیگ ملتهای اروپا در یک نگاه

-

مرحله گروهی نخســتین دوره برگزاری لیگ ملتهای اروپا به پایان رسید و تورنمنت تازه شــکل گرفته یوفــا نکات زیــادی برای منعکس کردن داشته است. چیزی که تا االن میدانیم این اســت که تیمهای ملی پرتغال، انگلیس، ســوییس و هلند بــه نیمه نهایی راه پیدا کردهانــد و برخی تیمهــای دیگر هم با نتایجی که گرفتهانــد، خیلیها را تحت تأثیر قرار دادهاند و برخی دیگر ناامید کننده بودهاند.

احیا شدن هلند

یکی از تیمهایی که در لیگ ملتهای اروپا فراتر از انتظار نتیجه گرفت، هلند بود که به نظر میرســد احیا شده است. بعد از تجربه تلخ ناکامی در صعود به یورو 2016 و پس از آن جام جهانی 2018 روسیه، سکان هدایت این تیم به رونالد کومان سپرده شد و این مرد هلندی توانســته لبخند را به لب اللهها برگرداند. هلند در یک هفته اخیر در خانه فرانســه را با نتیجه 2 بر صفر مغلوب کــرد و در آخرین بازیاش هــم در خاک آلمان در حالی که تا دقیقه 85 با دو گل از حریف عقب بود کار را به تســاوی کشاند و به همین دلیل به مرحله بعدی صعود کرد. در این مســیر کومان ســتارههای­ی جدید و بااســتعدا­د را به تیم ملی هلند معرفی کرد و به همین دلیل میتوان آینده روشــنی را برای این تیم متصور بود.

تداوم روزهای خوب انگلیس بعد از جام جهانی

انگلیس با توجه بــه حضورش در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2018 روسیه، از لحاظ پروســه پیشــرفت، یک مرحله جلوتر از هلند قرار دارد. در واقع دستاورد سهشیر در روسیه خیلیها را غافلگیر کرد و باعث امیدوار شــدن هوادارانش به آینده بود. صعود سهشیر به فینال لیگ ملتها هم نشــان داد که موفقیت آن در روســیه اتفاقی نبوده و میتواند تداوم داشته باشــد. این تورنمنت برای گرت ســاوتگیت فرصتی شــد تا ثابت کند موفقیتهای تیمش در جام جهانی موقتی نیست و پیروزیهای 3 بر 2 مقابل اســپانیا و 2 بر یک مقابل کرواسی نشــان داد که انگلیس دیگر تیمی نیست که مقابل رقبای بزرگ دســت و پا بســته ظاهر میشــد. گل دیرهنگام هری کیــن در بازی مقابــل کرواســی، انتقــام باخت سهشــیر از کرواتهــا در نیمه نهایی جام جهانی را گرفت تا روند خوب سفیدپوشــا­ن جزیره با صعود به مرحله پلیآف نخســتین دوره لیگ ملتهای اروپا ادامه داشته باشد.

پرتغال بدون رونالدو را دستکم نگیرید

کریســتیان­و رونالــدو در هیــچ یک از بازیهــای پرتغال در لیــگ ملتهای اروپا شرکت نداشت. در واقع او بعد از جام جهانی 2018 دیگر برای تیم ملی کشــورش بازی نکرده است. با این حال پرتغالیها توانستند از گروهی که در آن ایتالیا و لهستان حضور داشــتند بهعنوان تیم اول صعــود کنند و نشــان دهند که نبود کاپیتانشان آنقدرها که تصور میشــد باعث تضعیف آنها نشده اســت. این موفقیت نشان داد که تیم تحت هدایت فرناندو ســانتوس بــه هیچ عنوان متکی به فرد نیست.

سوییس بزرگترین شوک

بزرگتریــن شــوک این مرحلــه از لیگ ملتهای اروپا را سوییس رقم زد که بازی 2 بر صفر باخته در خانه مقابل بلژیک را 5 بر 2 برد و باالتر از حریف پرستارهاش به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. غلبه ســوییس بر تیم اول ردهبندی فیفا غیرقابل تصور بود چه برسد زمانی که این تیم 2 بر صفر هم عقب افتاد. سوییسیها اما این کار را در کمــال ناباوری انجام دادند و میتوان انتظار شگفتیآفرین­یهای بیشتری را از این تیم در مرحله پلیآف هم داشت.

ناکامان بزرگ

اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، بلژیک و کرواسی را به خاطر ناکامی در صعودشان به مرحله نیمه نهایی شاید بتوان ناکامان اصلی نخستین دوره لیگ ملتهای اروپا دانســت اما ناکام ناکامان این تورنمنت تیمی نیست جز آلمان که نه تنها صعود نکرد بلکه در شرایطی مشابه به حذفش از مرحله گروهی جام جهانی، در لیگ ملتها هم در گروه خود – در تقابل با هلند و فرانسه – شکست خورد و بهعنوان قعرنشین گروه به دسته دوم سقوط کرد تا سال تلخ 2018 برای ژرمنها با یک کابوس دیگر به پایان برسد.

منبع: مارکا

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran