Iran Varzeshi

احتمال تقویم اروپایی، پاداشها، عدم استفاده از VAR

-

قرعهکشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا 2019 روز پنجشنبه برگزار شد و تیمها حریفان خودشان را در این رقابتها شناختند. مرحله گروهی این مسابقات از تاریخ 13 اسفند آغاز میشود و مسابقات مرحله گروهی در اردیبهشت ماه سال آینده به پایان خواهد رسید.

یکی از اخباری که روز قرعهکشــی در برخی رســانههای خارجی و داخلی منتشــر شد، اضافه شدن تیمهای ســوم هر گروه از لیگ قهرمانان آسیا به مرحله حذفی ‪AFC cup‬ بود تا این رقابتها هم شــبیه به لیگ قهرمانان اروپا شود اما در آییننامه فصل 2019 رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا به صراحت گفته شده که تیمهای سوم و چهارم هر گروه از این رقابتها حذف میشوند. در نتیجه مباحثی که درباره تیمهای ســوم هر گروه مطرح شد صحت ندارد و این فصل از رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا همانند گذشته برگزار خواهد شد.

در آییننامه فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا پاداش هر تیم از حضور در هر بازی مشــخص شده که به شرح زیر است:

یک هشتم نهایی: 100 هزار دالر، یک چهارم نهایی: 051هزار دالر، نیمه نهایی: 250 هزار دالر، قهرمان: 4 میلیــون دالر، نایب قهرمان: 2 میلیون دالر. جدا از این جایزه، AFC برای تیمهای برنده و دو تیمــی که با یکدیگر به تســاوی میرســند، مبلغی را در نظر گرفته است. کنفدراسیون فوتبال آســیا به تیم برنده 50 هــزار دالر و به هر دو تیمی که با هم به تســاوی رســیدند 10 هزار دالر جایزه میدهد.

در ادامه AFC به فکر تیمهای میهمان در هر بازی بوده و به آنها هم سهمی میپردازد که ارقام را مشاهده میکنید:

پلیآف: 20 هــزار دالر، گروهی: 30 هزار دالر، یک هشــتم نهایی: 30 هزار دالر، یک چهارم نهایی: 30 هــزار دالر، نیمه نهایی: 03هزار دالر، فینال: 60 هزار دالر.

همچنین راجع به آخرین مهلت تیمها برای ارســال فهرســت بازیکنان در لیگ قهرمانان آســیا، به این شــکل عمل میشــود که تیمها باید حداقل 18 و حداکثر 30 بازیکن به AFC معرفی کننــد که در بین آنها تنها میتواند حداکثر چهار بازیکن خارجی وجود داشته باشــد که یکی از آنها حتما باید آسیایی باشد. به عبارت سادهتر ســهمیه بازیکنان خارجی هر تیم، 1 + 3 است. تیمهای حاضر در مرحله پلیآف فرصت دارند که حداکثر تا 15 روز قبل از نخســتین بازیشان در مرحله پلیآف، فهرست بازیکنانشـ­ـان را معرفی کنند. سپس تیمها تا 30 روز قبل از نخستین بازیشــان در مرحله گروهی فرصت دارند فهرست نهاییشان را برای مراحل گروهی و یک هشتم نهایی به AFC معرفی کنند. در نهایت، آخرین فهرســتی که تیمها به AFC اعام میکنند، به تیمهایی مربوط میشود که در مرحله یک چهارم نهایی حضور دارند. این تیمها باید تا 15 روز قبل از نخســتین بازیشان در مرحله یک چهارم نهایی فهرست بازیکنانشا­ن را اعام کنند.

اما مســاله مهم دیگری که تیمهای غرب آســیایی در این مســابقات به آن اعتراض داشتند، شــاید تغییر کند. جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا در تاریخ 26 نوامبر(5 آذر) با ریاست ســعود المهندی، نایب رییس AFC به میزبانی مسقط برگزار میشــود. مهمترین موضوعی که در این جلســه مطرح خواهد شد تغییر زمان برگزاری لیگ قهرمانان آســیا از ســال 2021 خواهد بود. در شرایط عادی لیگ قهرمانان آســیا از ماه ژانویه(دی ماه) آغاز میشد و نوامبر(آبان ماه) به پایان میرسید ولی در این جلســه میخواهند فرمت لیگ قهرمانان آسیا را با لیگهای داخلی منطبق کنند و بازیها با شــروع لیگها یعنی از سپتامبر(شــهریور) آغاز شــود و با پایان لیگهای داخلی یعنی در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) پایان یابد. بدین ترتیب فرمت لیگ قهرمانان آسیا نیز مثل لیگ قهرمانان اروپا میشود. پیش از این تاریخ شروع فصل تازه لیگ قهرمانان آسیا مطابق تقویم لیگهای شرق آسیا بود و برخی علت موفقیت بیشتر تیمهای شرق قاره در این رقابتها را همین مساله میدانســتن­د. با تغییر احتمالی تقویم این رقابتها تیمهای غرب آسیا هم با یک ترکیب ثابت در کل فصل لیگ قهرمانان آسیا به میدان خواهند رفت.

همچنین پس از مطرح شدن احتمال ورود سیستم VAR به لیگ قهرمانان آسیا، هیچ توضیحی راجع به این موضوع در آییننامه فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا داده نشده تا امسال هم شاهد ورود این فناوری در این رقابتها نباشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran