Iran Varzeshi

کسی‌حواسش‌به‌اشتباهات‌ تاثیرگذار‌داوران‌هست؟‌

-

داوری چهره جدیدی به خود گرفته، طبیعی اســت وقتی داوران بازنشســته خداحافظی کردند و رفتند، داوران جدید سوت بزنند اما آنچه قابل تامل و بررسی اســت، نبود استعدادهای داوری اســت که جای قدیمیترها را بگیرند. اینکه اکثر داوران جدید را جامعه فوتبال نمیشناسند چه برسد به مخاطب این رشته ورزشی، حاصل بیتدبیری مسووالن کمیته داوران است.

آنقدر فاصله بین داور طراز اول و داور بینام و نشان زیاد است که خأل موجود بین آنها کامال مشــهود به نظر میرســد. اینطور به نظر میرسد که غیر از فغانی هیچ داور نام آشــنایی نیســت که جامعه فوتبال بتواند بــدون نگرانی وارد زمین مسابقه شود، شاید هم به همین دلیل است که منصوریان در نخستین تجربه خود در مربیگری تیم ذوبآهن بدون توجه به قانون وارد زمین بازی میشــود، اتفاقی که در لیگهای پایینتر هم نمیافتد. انگشــت شــمارند داورانی که نامشان برای جامعه فوتبال آشــنا باشد و همین داوران بینام و نشان هم با اشتباهات تاثیرگذار خود سرنوشــت بازیها را تا حــدود زیادی تغییر میدهند. نمونــه بارز آن بازی ماشینسازی و ســپاهان است که اخراج بیمورد عزیز معبودی باعث تغییر نتیجه بازی میشــود. یاسر همرنگ داور این بازی به گفته کارشناسان با اشتباه تاثیرگذار خود تا حدود زیادی در سرنوشــت بازی اثر داشت، در این میان شاید کمتر کسی بداند که در اتاق فکر داوری بین روســا اختالف اســت. اصفهانیان و رفعتی اتفاق نظری با هم ندارند و در پشــت پرده ایــن اختالفات میتواند به داوری ضربه بزند. البته کامال طبیعی است چون پیش از این هم بین رییس کمیته و رییس دپارتمان داوری اختالف نظر وجود داشت و روســای قبلی دپارتمان داوری استعفا دادند و رفتند. دوراندیشــ­ی در فوتبال ما خصوصا در جامعه داوری همان حلقه گمشدهای است که با بیتوجهی مسووالن به وجود آمده است. مرور زمان میتوانست بهترین فرصت باشــد برای تزریق داوران جوانتر به لیگ در روزهایی که داوران نامی هم در لیگ برتر ســوت میزدند اما حذف کلی داوران جــوان در زمان حضور داوران نامی بزرگترین اشــتباه کمیته داوران بود. شاید اگر در همان روزها این داوران به مرور به جامعه فوتبال معرفی میشــدند، امروز شاهد این همه هجمه علیه داوری نبودیم. نکته دیگر اینکه کمیته داوران در کشف استعدادهای داوری ضعیف عمل کرده اســت. اینکه امروز کمتر شــاهد حضور داور طراز اول هستیم حاصل همین بیتوجهی و ســهل انگاری است. بعد از فغانی که به دلیل حضور در میادین بزرگ فاصله خود را با داوران دیگر لیگ زیاد کرده اســت، دکتر حیدری در بین جامعه فوتبال مورد تایید اســت و ســایر داوران جوان برای اثبات خــود راه زیادی را در پیش دارند. فهرســت بینالمللی داوری هفت نفر اســت که از بین این هفت نفر همــان دو داوری که نام برده شــد امروز حرفی برای گفتن دارند و ســایر داوران هم خیلی در اثبات تواناییهای خود موفق نبودهاند. اگر امروز یاســر همرنگ دچار اشتباه میشود یا اینکه داوران بینالمللی مثل وحید کاظمی چهره شناخته شدهای نیســتند و حتی حسن اکرمی با وجود سالیان ســال در فهرست بینالمللی هنوز چهره آشنایی نیست، میتواند حاصل همان تفکر غلطی باشد که در کمیته داوران حاکم اســت. باید نگران بود که این جامعه ناشناخته که روسایش اتفاق نظری هم با هم ندارند در ادامه کار با این لیگ ملتهب چطور کنار میآیند. اینکه داود رفعتی بهعنوان رییس دپارتمان داوری هنوز نیامده پشیمان میشود و یا اختالف سلیقه با اصفهانیان دارد، اتفاق خوب و مثبتی نیست و میتوان برای این جامعه نگران بود.

تقوی دلیل آوردن پرچم ژاپن به ورزشــگاه از ســوی برخی تماشاگران را حضور ســوگیتای ژاپنی در ترکیب تیمش دانست: «ما سوگیتای ژاپنی را داریم. این پرچم برای حمایت از او بود. آیا برای حمایت از مسی در ورزشگاه پرچم آرژانتین را نمیآورند؟!»

تقوی در خصوص اینکه آیا تشــویق کاشیماآنتل­رز ژاپن نیز به خاطر ســوگیتا بوده است، میگوید: «این را از تماشاگران بپرسید! من به انگلســتان بروم، پرچم ایران را در دست میگیرم. من االن بهعنوان مربی اینجا هستم. اگر پرچم برای سوگیتا باشد، حمایت میکنیم اما اگر برای تیم دیگری بوده، محکوم خواهیم کرد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran