Iran Varzeshi

با یزدانی رفیقم اما دوبنده تیم ملی را میخواهم

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

قاســمپور با اشــاره به کســب مدال طالی کشــتی آزاد امیدهــای جهان اعالم کرد بهدنبــال دوبنده تیم ملی در این وزن است. کامران قاسمپور، کشتیگیر وزن 86 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد درباره حضور در مسابقات جهانی امیدها گفت: «متأسفانه اتفاقاتی که طی ماههای اخیر برای کشتی رخ داده بود و نتوانسته بودیم نتیجه خوبی بگیریم و انتظــارات را برآورده کنیم، باعث شــده بود بار روانی زیــادی در فینال روی دوش من باشــد، از طرف دیگر ناداوریها هم کار را سختتر میکرد. قبل از من حق ایمــان صادقی را مقابــل حریف آمریکایی خوردند و من داشــتم آن مسابقه را تماشا میکردم. خیلی شــرایط سخت شده بود و میدانستم نباید کشتی را دست داور بدهم، به همین دلیل با برنامه و آرامآرام امتیازات را جمع کردم و اختالف الزم را ایجاد کردم تا کار به داوری نرسد.»

قاســمپور درباره حضورش در وزن 86 کیلوگرم ادامه داد: «سال آینده هم میتوانم در رده امید کشتی بگیرم اما هدفم رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگساالن است. شرایط وزنیام طوری اســت که تنهــا باید در 86 کیلوگرم کشتی بگیرم، نه میتوانم به وزن پایینتری برســم و نه وزن باالتری، دقیقاً سر وزن هســتم. مجبورم تالشم را بیشتر کنــم تا برای دوبنده تیــم ملی به آمادگی بهتری برسم.»

او درباره رقابتش با حسن یزدانی برای دوبنده تیم ملی گفت: «حسن یزدانی یکی از بهترین کشتیگیران جهان و قهرمان جهان و المپیک اســت، او رفیق من است اما روی تشک رقیب هســتیم و من هم دوبنده تیم ملی را میخواهــم. نمیتوان پیشبینی کرد کدام کشــتیگیر صاحب دوبنــده تیم ملی میشــود، من هم تمام تالشــم را میکنم تا به این هدف برسم. امیدوارم هر کشتیگیری که الیقتر است صاحب دوبنده تیم ملی شود و پرچم ایران را به اهتزاز درآورد. یزدانی یک برند در کشتی است اما حریفان دیگری هم هستند که باید به آنها هم فکر کند.»

قبــل از بازیهای آســیایی 6۰۰۲ دوحه، محمد بنا سرمربی وقت تیم ملی کشــتی فرنگی با مســووالن فدراسیون کشتی بهشــدت اختالف نظر پیدا کرد. فدراســیون کشتی با مدیریت محمدرضا یزدانیخرم اعالم کــرده بود که بنا باید از بیــن جمشــید خیرآبــادی و فرهاد اســماعیلن­ژاد، یک نفر را بهعنوان مربی راهــی دوحه کند اما محمــد بنا اعتقاد داشــت چون تیــم ملی کشــتی آزاد با هدایت منصور برزگــر از همه مربیانش میتواند در دوحه اســتفاده کند، او هم بایــد کادر مربیانش را کامــل به دوحه اعزام کند!

این اختالف نظر خیلی باال گرفت و محمد بنا قصد داشــت قبل از اعزام تیم

مسابقات کشتی جایزه بزرگ آالنز

به دوحه اردوی تیم ملی را ترک کند اما به اصرار، بنا برگشــت تا تیم را در دوحه هدایت کند، اما بعد از بازگشت از دوحه با وجود کسب یک نتیجه تاریخی توسط محمــد بنا آن اختــالف نظرها فروکش نکرد، در نتیجه بعــد از دوحه بنا از تیم ملی کشــتی فرنگی کنارهگیــر­ی کرد. یزدانیخرم هم بالفاصله محمد دلیریان و رضا سیمخواه را بهعنوان مدیر و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب کرد.

این کادر در المپیــک 8۰۰۲ پکن یک شکســت بزرگ را برای کشتی ایران رقــم زد. بالفاصله بعد از بازیهای پکن، یزدانیخرم بــه اهمیت حضور محمد بنا در کشــتی فرنگی پی برد و متوجه شد که کنار گذاشــتن او اشتباه بزرگی بوده، بــه همین دلیل هم به هــر بهانهای بود بنا را به فدراســیون کشــتی کشاند و از او خواست که به هر شکل ممکن کارش را در تیم ملی کشتی فرنگی تا بازیهای المپیک لندن شروع کند.

تصمیم محمدرضا یزدانیخرم نشان میداد که ایــن مدیر الیق و شایســته متوجه اشتباهش شــده بود و حاضر به تصحیح اشــتباهش شــد. در نهایت هم محمد بنا از سال ۹۰۰۲ تا ۲۱۰۲ لندن چندین نتیجه تاریخی را برای کشــتی فرنگی بهدست آورد.

یزدانیخــر­م بــرای اینکــه تصمیم اشــتباهش را اصالح کند هرگز کوچک نشــد، اتفاقــا خیلــی از افــراد منصف، خــوب میدانند که او تا چــه اندازه در موفقیتهای کشتی فرنگی نقش داشت اما چند سال اســت که یک سوال ذهن همه عالقهمنــد­ان بــه ورزش را درگیر خودش کــرده که چرا محمــد پوالدگر رییس فدراســیون تکواندو حاضر نیست اشتباهش را جبران کند؟

تکواندوی ایران بعد از نتیجه خوبی که در بازیهای آســیایی جاکارتا کسب کرده بــود، یکبار دیگر روی نوار ناکامی قدم برداشت و اینبار در فینال گرند پری با فرزان عاشــورزاد­ه، آرمیــن هادیپور، ابوالفضل یعقوبی و سجاد مردانی شرکت کــرده بود که از این جمع فقط ســجاد مردانی به یک مدال برنز دست پیدا کرد. چهار عضو مطرح تیم ملی با کولهباری از تجربه نتوانســتن­د عملکرد خوبی از خود بهجــا بگذارند. بعد از ایــن نتایج باز هم این سوال برای عالقهمندان به این رشته بهوجــود آمده که چــرا تکواندوی ایران نمیتواند از ناکامی جدا شــود و به یک ثبات برســد؟ ناکامی تکواندوی ایران از سال ۲۱۰۲ بهطور متناوب ادامه داشته و هر مربی هم که آمده در نهایت با چهره نــاکام کنار رفته و هرگز نتوانســته یک ثبات کلی برای این تیم بهوجود بیاورد.

محمد پوالدگر در ســال ۲۱۰۲ در پرداخت حقوق رضا مهماندوســ­ت دچار اشــتباهات­ی شــد و در حالیکه کمیته ملی المپیک مبلغــی را بهعنوان حقوق ماهیانه به مربیان ســه رشــته تکواندو، کشــتی و وزنهبرداری در نظر گرفته بود، اما فدراســیون تکواندو از پرداخت آن به مهماندوســ­ت خودداری کــرد تا همین موضوع به سرمنشا اختالف نظر پوالدگر

بازگشت ستارههای ناراضی کشتی آزاد

و مهماندوســ­ت تبدیل شــود. سالها از این ماجرا گذشــته اما هنوز این دو عضو تاثیرگــذا­ر تکواندوی ایــران با هم دچار اختالف نظر هســتند اما این وضعیت تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟

از آن موقعــی کــه مهماندوســ­ت از تکوانــدوی ایران جدا شــده تا االن، این رشــته فــراز و نشــیبهای زیادی را تجربه کرده اما مشــخص نیســت تا کجــا باید ایــن روند ادامه پیــدا کند تا مســووالن فدراســیون تکوانــدو به این نتیجه برســند که باید شــرایط را برای اســتفاده از تمامــی ظرفیتهــای خود فراهم کنند؟ اگــر پوالدگر بگوید که در ماجرای ســال ۲۱۰۲ اشتباه کرده است چه اتفاقی رخ میدهــد؟ البته نمیتوان تمامی ناکامیهای تکوانــدو را به رفتن مهماندوست ربط داد اما چگونه میتوان تواناییهای­ی مهماندوســ­ت را نفی کرد و چرا نباید شــرایطی را فراهم کرد که این فرد توانا در آذربایجــا­ن به کارش ادامه بدهد؟

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran