Iran Varzeshi

شترسواری دوال دوالی مدیرعامل پیکان

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

مدیرعامل باشــگاه پیکان تالش میکند کادر فنی و بازیکنان را مقصــر در نتایج اخیر این تیم جلوه دهد در حالی که خودش هیچ تالشــی در راستای به اوج رســاندن تیمش در فصل جاری نداشته است. تصمیمهای سراسر غلط شــیعی، پیکان را در سالهای اخیر به محلی برای ســاخته شــدن بازیکنان بدل کرده؛ بازیکنانی که در این تیم زیر دســت مربیان پرورش مییابند، ســتاره میشــوند و به دیگر تیمهــا میروند و مجموعه پیکان نمیتواند از آنها کمترین ســودی ببرد. حــال و روز امروز پیکان در واقع محصول بیتوجهی مدیران این تیم اســت؛ آنها که فقط توقع دارند، اما کمترین ســاز و کار و برنامهای برای موفقیت نداشــتهان­د.

محمود شــیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان بالفاصلــه بعد از شکســت این تیــم در اهواز مصاحبه کــرد و گفت: «این تیــم قرار بود در لیگ ســهمیه بگیرد.» جملهای که شــیعی به زبان آورد در واقع نقدی بود بر آنچه بر احواالت فنی تیمش میگذرد اما نقــد آقای مدیر آنجا زیر سوال میرود که میبینیم او بههمراه هاشم یکهزارع، مدیرعامل کارخانه ایران خودرو هیچ اقدامــی در راســتای تقویت پیــکان در فصل جاری نداشــتهان­د و شگفتانگیز است که حاال تصمیمگیران اول در این باشگاه اعالم میکنند پیکان باید ســهمیه بگیرد! پیکان اساســا چرا باید ســهمیه ورود به لیگ قهرمانان آســیا را بگیرد در شــرایطی که میبینیم در ســالهای اخیر همه ســتارههای­ش را یکی پس از دیگری از دســت داده اســت. به این اســامی بنگرید: «منشــاء، نعمتی، دافه، آقاخــان، نیازمند »...و اینها ســتارههای­ی بودند که در سالهای اخیر یکی پــس از دیگری پیــکان را ترک کردند و به تیمهای دیگر رفتند. تصــور کنید پیکان با همین بازیکنان در لیگ هجدهم حضور داشت، آیــا باز با 13 بازی در امتیــاز 16 متوقف بود؟ پیکان لیگ هجدهم را بسیار خوب شروع کرد اما در ادامه راه نتایج مناسبی بهدست نیاورد و در وضعیتی قرار گرفت که حاال برای رســیدن به ســهمیه آســیا باید در انتظار معجزه باشد. بخش اعظمــی از بهوجود آمدن این شــرایط حاصل از دســت دادن ستارههایی است که در همین پیکان ساخته شــدند. منشاء اکنون در پرســپولیس میدرخشد. ســیامک نعمتی هم در ترکیب پرســپولیس به مهرهای کلیدی بدل شــده. مرتضی آقاخان بهرغــم مصدومیتی که دارد اما مربیان اســتقالل را در عطش بازگشت خود قرار داده چرا که همه میدانند این بازیکن چــه ظرفیتهایی دارد. ســیدپیام نیازمند نیز بهخوبی توانسته در سپاهان به مرد اول دروازه این تیم بدل شود.

بدون شک برای اینکه یک تیم به موفقیت برســد به بازیکنانی نیاز است که از لحاظ فنی مطابق با استاندارده­ا باشند اما امروز میبینیم که وحید شیخویسی با چه شرایط اسفباری در چارچــوب دروازه پیکان قــرار میگیرد. تردید نکنید اگــر نیازمند همچنــان در قفس توری پیکان بــود و به ســپاهان نمیرفــت، چنین وضعیتــی پیــش نمیآمد اما مدیران باشــگاه پیــکان بهراحتی پیش از فصــل، نیازمند را از دســت دادند در حالی که اگر 051میلیون به قرارداد ایــن دروازهبان اضافه میکردند در این تیم باقی میماند و حــاال مجید جاللی مجبور نبود در هر بازی به دروازهبانی تکیه کند که از لحاظ روحی و روانی شرایط مطلوبی ندارد. در پیکانی که مدیرعاملش از زیردستهای خودش انتظار کســب سهمیه دارد، مشکالت البته تنها به از دســت دادن این ستارهها ختم نمیشود. این تیم در هفتههای اخیر بهشــدت با مشکل زمین تمرین مواجه بوده و عجبا که این باشگاه که از لحاظ مالی شرایط بســیار ویژهای دارد، قادر نیســت زمین تمرین مناســبی در اختیار کادر فنــی و بازیکنــان قرار دهــد تا جاللی و همکارانش مجبور نباشــند به تمرین در سالن بسنده کنند!

در پیکان مشــکالت دیگــری هم وجود دارد. در هفتههای آغازین که این تیم پیوســته بازیهایش را با برتری پشــت میگذاشت قرار بــود مبلغی در ازای بردها بــه بازیکنان و کادر فنی این تیم تعلق گیرد اما ســران باشــگاه از پرداخت پاداشــی در حــدود 5 میلیون تومان که بــرای 3 پیروزی در نظر گرفته شــده بود نیــز خودداری کردند در حالی که بســیاری از تیمهای لیگ برتــری از جمله پارس جم، این مبلغ را در ازای یک پیروزی به حساب بازیکنان و کادر فنی خود واریز میکنند. در این شرایط رسیدن به موفقیت در پیکان دشوار خواهد بود و هر مربی دیگری هم به مجموعه پیکان اضافه شــود هیچ موفقیتی بهدست نخواهد آورد چرا که تصمیمگیران کالن باشــگاه فقط در حرف بهدنبال سهمیه هستند و هیچگاه در عمل برای رســیدن به این موفقیتهــا اقدامی نمیکنند و بــه نتایــج حداقلی چشــم دوختهانــد. این بیتوجهیها در حالی نگاهها را به سمت باشگاه ثروتمند پیکان چرخانده که میبینیم باشــگاه ســایپا که از لحاظ شــیوه کاری با این باشگاه همطراز است توانســته با حفظ ستارههایش و ایجاد فضایی امیدوارکنن­ده در زیرمجموعه خود به دستاوردهای بهتری در فوتبال ایران برسد، اما پیکان در ســالهای اخیر به باشگاهی بدل شده که تنها هزینه میکند، بازیکن میسازد و در اختیار دیگر تیمها قرار میدهد و خود هیچ بهرهای از داشتههایش نمیبرد.

هاشــم یکــهزارع، مدیرعامــل کارخانه ایــران خودرو که خود فوتبالی هم هســت اگر بهواقع قصــد دارد تحولی عظیــم در وضعیت تیمش ایجاد شــود باید تفکر خود نســبت به ایــن تیم را تغییر دهد. بــا کمتوجهی مطلق و گماردن مدیری که حواســش بیشتر به هیات رییسه فدراســیون فوتبال است تا تیم پیکان، ایــن تیم به جایــگاه رفیعــی در فوتبال ایران دســت نخواهد یافت و همچنان باید حســرت موفقیتهای رقیب اصلیاش سایپا را بخورد که با انتخابهای درســت بارها در لیگ قهرمانان آســیا شــرکت کرده و حتی طعم قهرمانی در لیگ را هم چشیده است.

بدون شک برای اینکه یک تیم به موفقیت برسد به بازیکنانی نیاز است که از لحاظ فنی مطابق با استاندارده­ا باشند اما امروز میبینیم که وحید شیخویسی با چه شرایط اسفباری در چارچوب دروازه پیکان قرار میگیرد

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran