Iran Varzeshi

بازی ملی با حاجیصفی

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

100 بازی ملــی به نام بازیکنی که فقط 28 ســال دارد. با این آمار، احســان حاجیصفی خالــق رکورد جالبی در فوتبال ایران اســت. ایــن تعداد بازی ملی بــرای بازیکنی که فقط 28 بهار از زندگیاش را پشــت سر گذاشته، آماری درخشان و شاید غیر قابل تکرار باشد. احسان سردمدار نسلی است که با شایستگی کامــل و تنها به دلیل یک اشــتباه تاریخی از حضور در المپیک 2012 محروم شد و نتوانست با بازیکنان شایستهای نظیر حامد لک، رشید مظاهری، میالد فخرالدینی، آرش افشین، کریم انصاریفرد، کمال کامیابینیا و شجاع خلیلزاده راهی به لندن پیدا کند.

حاجیصفی نخستین بار سال ،2008 زمانی که تنها 18 سال داشت توسط علی دایی به تیم ملی بزرگساالن دعوت شد. آن هم بعد از حدود یکی دو ســال بازی در ترکیب سپاهان. لوکا بوناچیچ نخستین بار از حاجیصفی در ترکیب سپاهان استفاده کرد و در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا از وجود او بهره برد. احسان بازیکنی 16 ساله بود که میان غولهای آن روزهای سپاهان مطرح شد و بیشــتر بهعنوان هافبک میانی و متمایل به چپ بازی کرد. بازیهایی که چشمها را به خود خیره کرد تا همه از ظهور استعدادی صحبت کنند که پشــت لباش تازه سیاه شده بود.

احسان نخستین بازیاش را زمان مربیگری دایی و مقابل زامبیا برای تیم ملی انجام داد. او بــا 2 پاس گل زیبایش در پیروزی 3 بر 2 ایران مقابل زامبیا در خانه درخشــید. احسان پس از آن هم مورد توجه افشــین قطبی، علیرضا منصوریــان و کارلوس کــیروش قرار گرفت. حاجیصفی از سال 2008 تاکنون هرگز حضور در اردوهای تیم ملی را از دست نداده مگر به دلیــل محرومیت یا مصدومیت و تا جایی که یادمان میآید همیشــه یکی از بازیکنان ثابت بوده است. چه در زمان مربیگری افشین قطبی و چه کیروش که حدود 8 ســال اســت روی نیمکت تیم ملی مینشیند.

حاجیصفــی در طول این ســالها، 2 بار حضور در جام ملتهای آسیا را تجربه کرده و 2 بار هم همراه تیم ملی در جام جهانی حاضر شده و در این مسابقات مهم 6 بازی انجام داده است. 6 بازی مقابل آرژانتین، نیجریه، بوسنی، مراکش، اسپانیا و پرتغال. احسان البته سابقه حضور در بازیهای آسیایی گوانگژو را نیز در کارنامه خود دارد. بازیهایی که با کسب عنوان چهارمی تیم امید به پایان رسید.

مدافع-هافبک این روزهای تراکتورساز­ی، با حضور در بازی تدارکاتــی مقابل ترینیداد و توباگو به جمع بازیکنان حاضر در باشــگاه صدتاییها اضافه شــد. او حاال فقط 6 بازیکن دیگر به نامهای جواد نکونام، علی دایی، علی کریمی، جالل حســینی، مهدی مهدویکیا و آندرانیک تیموریــان را با تعداد بازیهای ملی بیشتر پیش روی خود میبیند.

احســان اگر به همین رونــد ادامه بدهد قطعا میتواند رکــورد آندرانیک تیموریان با 101 بازی و مهــدی مهدویکیا با 110 بازی ملی را بشــکند. تیم ملی تا جام ملتهای آسیا در 3 بازی تدارکاتی به میدان میرود. فلســطین، قطر و لبنان حریفان تدارکاتی ایران هســتند که شــاگردان کیروش باید مقابل آنها محک بخورند. اگر حاجیصفی در یکی از این 3 بازی در ترکیب ایران قــرار بگیرد، تعداد بازیهای ملی خود را به عدد 101 میرســاند. عددی که میتواند او را به ششمین بازیکن تاریخ فوتبال ایران، از حیث تعداد بازی ملی تبدیل کند.

احســان اگــر بــا اتفاق خاصــی چون آسیبدیدگی یا محرومیت مواجه نشود با توجه به آمادگی باال و تجربه بینالمللیا­ش قطعا یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی در جام ملتهای آسیا خواهد بود. با توجه به سن و سال حاجیصفی و شرایط او، بعید نیست احسان بتواند نکونام، دایی، علــی کریمی، جالل حســینی، مهدی مهدویکیا و آندرانیک تیموریان را پشت سر بگذارد و آماری درخشان به نام خود ثبت کند؛ آماری از یک بازیکن کمحاشیه و بی سر و صدا.

برای حاجیصفی که 11 ســال اســت از نخستین بازی ملیاش میگذرد، حضور در 100 بازی ملی کافی نیست. او اهداف جدیتری مد نظر دارد که یکی از آنها قهرمانی با تیم ملی در جام ملتهای آسیا است. عنوانی که میتواند به کارنامه پربار او در سالهای اخیر اضافه شود و احسان را به یکی از بازیکنان پرافتخار فوتبال ایران بدل کند. با حاجیصفــی فعال برنامهها داریم. شاید یکی از آنها نشستن بر جایگاهی است که جواد نکونام از علی دایی گرفت و بعد از مدتها جای شهریار را تصاحب کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran