Iran Varzeshi

آذری،‌سوپرمن‌سازمان‌لیگ‌مقابل‌صد ‌ا ‌وسیما؟

-

رفتار باشگاه ذوبآهن در مقابل دوربینهای تلویزیونی برای بازی با پارس جنوبی جم، واکنشهای مختلفی را در پی داشته است. مهمترین واکنش اما واکنش سازمان لیگ است که ماجرای دلخوری سعید آذری از صداوسیما را با حق پخش قاطی کرده و به نوعی به حمایت از باشگاه ذوبآهن میپردازد. همین موضوع چندین بحث مختلف را مطرح میکند. حمایت ســازمان لیگ از یک باشگاه که طبیعیتریــ­ن کار ممکن اســت امــا از طرفی میتوانــد خطــر به وجــود آمــدن تکروی باشگاهها را به همراه داشــته باشد. هر یک از این دیدگاهها، حاال موافقان و مخالفان مختلفی را درپــی دارد و در روزهای آینده بعد از اعالم واکنش رســمی سازمان لیگ نســبت به این موضوع ایــن واکنشها بدون شــک پررنگتر خواهد شد. سعید آذری همانطور که پیش از برگزاری بــازی ذوبآهن مقابل پارس جنوبی جم گفته بود، ســر حرفش مانــد و از ورود دوربینهای تلویزیونی به ورزشــگاه فوالدشــهر جلوگیری کرد. بدون اینکه بابت این تصمیم با ســازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال هماهنگ کرده باشد، اجازه ورود دوربینها به ورزشگاه را نداد و این مسابقه از تلویزیون پخش نشد. این ماجرا از آنجا شــروع شد که روز قبل از بازی هم در کنفرانــس خبری پیش از این مســابقه مدیر روابط عمومی باشگاه ذوبآهن اجــازه نداده بود میکروفن شــبکه خبر مقابل مربیــان قرار بگیرد و در ادامه ســعید آذری با توضیح درباره دلیل این برخورد، اعالم کرد که اجازه ورود دوربینها به زمین مســابقه را هم نمیدهد. آذری، مدیرعامل باشگاه ذوبآهن خیلی واضح و روشن مصاحبه کرد و دلیل این تصمیم خود را دلخوری باشگاه ذوبآهن از نحوه اعالم نام ایــن تیم در خبر نتیجه قرعهکشــی لیگ قهرمانان آســیا در یکــی از بخشهای خبری سیما میدانست. آذری گفته بود: «در اعتراض بــه این توهین صداوســیما، اجــازه نمیدهم دوربینهای این ســازمان برای بازی با پارس جنوبی به ورزشــگاه بیایند. این دومین ســال پیاپی اســت که صداوســیما با این کار به ما توهین میکند؛ سال گذشته صداوسیما اعالم کرد اشــتباه ســهوی یک نفر باعث شده است ایــن اتفاق رقم بخورد. حاال امســال مشــکل چه چیزی بوده اســت؟ صداوسیما خودش را «ســبک» نکند و به ورزشــگاه نیاید. تا شبکه خبر رسما عذرخواهی نکند، آنها را به ورزشگاه راه نمیدهــم. در این تصمیم خیلی هم جدی هســتم حتی اگر به قیمت برکنــاریا­م تمام شود.»

با ایــن حال بعــد از اینکه اجــازه ورود دوربینها داده نشد، عدهای سعی داشتند این حرکت آذری را به حساب اعتراض به پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی بگذارند اما واقعیت همین بود که خود او در مصاحبهاش بیان کرد. ماجــرا از این قرار بود که در یکی از بخشهای خبری از ســه نماینــده ایران بــا عنوانهای اســتقالل ایران، پرســپولیس ایران و سایپای ایران یاد شــد اما نام ذوبآهن را بدون پسوند ایران و به نام ذوبآهن اصفهان خواندهاند.

بعــد از این اتفــاق واکنشهای مختلفی نســبت بــه حرکت ســعید آذری و باشــگاه ذوبآهن مقابل صداوسیما، شکل گرفته است. عدهای معتقدنــد که آذری نباید به خاطر یک اشتباه سهوی از ســوی صداوسیما، خودسرانه دربــاره ممانعت از ورود دوربینهای تلویزیونی تصمیم میگرفــت و عدهای دیگر معتقدند که آذری به درستی از حق باشگاه ذوبآهن دفاع کرده است.

آنچه هر یک از این واکنشهای موافق و مخالف را جهتدهی میکند، نکاتی اســت که در درباره اشتباه صداوسیما و همچنین موضع ســازمان لیگ نســبت به حرکت ذوبآهن به گوش میرسد.

زمزمههایــ­ی که از صداوســیما به گوش میرســد این است که نام باشگاههای استقالل و پرسپولیس در ثبت شرکتها به نام استقالل ایران و پرســپولیس ایران ثبت شــده است و باشگاه ذوبآهن به نام ذوبآهن اصفهان. حتی این موضوع هــم البته نمیتواند دلیل موجهی برای ســعید آذری به حساب بیاید و او انتظار داشته که در تنظیم خبر، باشگاه ذوبآهن هم مثل اســتقالل و پرسپولیس، پســوند ایران را داشته باشند.

ســعید آذری حتــی در اعتــراض بــه ایــن موضوع قــدری فراتر رفتــه و گفته: «ما «پان اصفهانیســ­یم» نداریم که اینطور برخورد میکنند.»

نکته قابل توجه اما این است که سازمان لیگ که تاکنون نتوانسته از حق خودش برای گرفتن حق پخــش تلویزیونی دفاع کند، حاال از تحکم ســعید آذری در برخورد با صداوسیما گویا خوشــحال است و وقتی حرف از تکروی مدیرعامــل ذوبآهن و احتمــال جریمه او از ســوی ســازمان لیگ به میان میآید، سعید فتاحی، رییس ســازمان لیگ میگوید: «وقتی مــا میتوانیم جریمه کنیم که صداوســیما به مــا پول بدهــد. وقتی پولی به ما داده نشــده از کجــا جریمه کنیم. مــا پولی نمیگیریم که بخواهیــم جریمــه کنیم. برای اینکه شــک و شــبههای پیش نیاید با چهار دوربین از زوایای مختلف صحنههای بازی را فیلمبرداری کردیم تا مشــکلی بهوجــود نیاید. ضمــن اینکه فکر میکنم دوســتان ما در صداوسیما اصفهان هم عجله کردند و باید یک مقدار صبر میکردند و خیلی سریع ترک نمیکردند. به نظر میرسید میخواستند بیشتر این مساله را پررنگ کنند.»

گرچه این رفتــار باشــگاه ذوبآهن در حال حاضر میتواند در دعوای ســازمان لیگ و صداوســیما یک امتیاز به سود سازمان لیگ باشــد اما از طرفی میتواند بدعت اشتباهی به وجود آورد در تکرار تصمیمهای خودســرانه از سوی باشــگاهها­ی دیگر که میتواند نظم لیگ را بر هم بزند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran