Iran Varzeshi

جنس امیر با ایرانپوریا­ن و کیروش جور است

ارسال خطرناک و تبحر در بازی هوایی، نیاز همیشگی قلعهنویی

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

امیر قلعهنویی به هر تیمی رفته، فلسفهاش را تغییر نداده. او در تمام تیمها با یک تفکر مربیگری کرده و این همان عامل موفقیت او است. برای امیر فرقی نمیکند روی نیمکت چه تیمی مینشیند. او در همه تیمها دو نیاز اساسی دارد. یکی بازیکنی که بتواند از کنارهها توپهای خطرناکی ارسال کند و دیگری مهاجم بلندقامتی که در بازی هوایی تبحر داشته باشد. قلعهنویی در انتخاب بازیکنانی که باید این تاکتیک را اجرا کنند، به طرز عجیبی باهوش عمل میکند. او میداند که از بازار چه میخواهد و دست روی بازیکنانی میگذارد که بتوانند این خواستهها را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

امیــر قلعهنویی بــه هر تیمــی رفته، فلسفهاش را تغییر نداده. او در تمام تیمها با یک تفکــر مربیگری کرده و این همان عامل موفقیت او اســت. نگاهی گذرا به سالهای اخیر و تاکتیکهایی که او در استقالل اهواز، اســتقالل تهران، ســپاهان، تراکتورساز­ی، ملوان و ذوبآهن به کار گرفته نشان میدهد برای امیر فرقی نمیکنــد روی نیمکت چه تیمی مینشــیند. او در همــه تیمها دو نیاز اساســی دارد. یکــی بازیکنی کــه بتواند از کنارههــا توپهای خطرناکی ارســال کند و دیگری مهاجم بلندقامتی که در بازی هوایی تبحر داشــته باشــد. این دو آیتم را میتوان در تمام تیمهای امیر دید. از اســتقالل اهواز گرفته تا ســپاهان. یادمان نمیرود استقالل اهواز در دوران حضور امیر قلعهنویی مهاجمی به نام آدریانو آلوز داشت که اهل برزیل بود. بازیکنی بلندقامت که هم روی زمین تسلط داشــت و هم روی هوا. توپ کــه از کنارهها ارســال میشد، قبل از همه به آلوز میرسید و این برزیلی میتوانســت بهترین تصمیم را بگیرد. این همان خواستهای بود که قلعهنویی تا امروز هم اصرار به انجامش دارد.

در استقالل تهران و مقطع اول، محمد نوازی از راست سانتر میکشید و رضا عنایتی ضربه ســر میزد. در دورههای بعدی حضور قلعهنویــی در اســتقالل، خســرو حیدری وظیفه ارسالهای خطرناک را داشت و البته بازیکنانی نظیــر علیرضا عباسفــرد، فرزاد حاتمی و حتی ایمان موسوی وظیفه داشتند روی این ســانترها اثر بگذارند و آن را تبدیل به موقعیتی خطرناک کنند.

در ســپاهان، قلعهنویی چنــد مهاجم ســرزن در اختیار داشــت. او در مقطع اول، برای اینکه ارســالها نیز موفق و موثر باشد، خسرو حیدری را همراه خود به اصفهان برد تا او ابراهیم توره، رضا عنایتی و میلوراد یانوش را در موقعیت گلزنی قــرار بدهد. اتفاقی که بارها رخ داد و امیر توانست با سپاهان عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد.

در تراکتورســ­ازی، قلعهنویــی محمد ایرانپوریا­ن را در دفاع راســت داشت و فرزاد حاتمــی را در نــوک خط حمله. ارســال از کنارههــا باز هم در دســتور کار قرار گرفت تا تراکتورســ­ازی تیمی مدعــی و قدرتمند را تشــکیل بدهد. قلعهنویی برای حضور در ملوان هم فــرزاد حاتمی را همــراه خود به انزلی برد تا مشــکلی از بابت مهاجم هدف و سرزن احساس نکند. هر چند دوره حضور او در شمال ایران چندان طوالنی نبود.

بــرای موفقیــت ذوبآهــن در لیــگ هفدهم، قلعهنویی به بازیکنانی نیاز داشــت که بتوانند آن دو آیتم همیشگی را به بهترین شــکل ممکن اجرا کنند. به همین خاطر هم بود کــه بعد از جذب میالد فخرالدینی، علی حمام برای همیشــه روی نیمکت نشست و دیگر رنــگ بازی در ترکیب ثابــت را ندید. فخرالدینی در ارســالها بهتــر و موثرتر از حمام بود و همین بهانهای شــد تا قلعهنویی برای همیشــه دور نام مدافع راســت لبنانی خود را خط بکشد.

خرید بعــدی قلعهنویی برای ذوبآهن، کیروش اســتنلی بود. مهاجمــی بلندقامت که ضربه ســرهایش فوقالعاده است و البته در حفظ تــوپ هم تبحر دارد. اســتنلی در ذوبآهــن 9 گل زد تا بــرای لیگ هجدهم دوبــاره همــراه قلعهنویی باشــد. این بار در اصفهان و پیراهن ســپاهان. امیر برای اینکه جنس خود را در ذوبآهن جور کند، دســت روی جذب محمد ایرانپوریا­ن گذاشــت تا او ارسال کند و کیروش استنلی سر بزند.

ایرانپوریـ­ـان در ســالیان اخیر نشــان داده که توپها را چقــدر دقیق روی دروازه میفرســتد. همین اتفاق هــم در بازیهای اخیر ســپاهان در لیگ برتر رخ داده اما همه ارسالها به گل تبدیل نشده. اگر به بازیهای ســپاهان در هفتههای اخیر نگاه کنید، این نکتــه را حتمــا میبینید. برنامه ســپاهان همین ارسالهای ایرانپوریا­ن و ضربههای سر کیروش اســتنلی است. مقابل ماشینسازی این تاکتیک بارها آزمایش شــد و ســرانجام به بار نشست. همه ارسالهای ایرانپوریا­ن را کیروش اســتنلی قطع کــرد. آنهایی را که میتوانست به سمت دروازه شلیک میکرد و بقیه را در اختیار سایر بازیکنان قرار میداد.

بازیکنــان ماشینســاز­ی و بخصــوص محمدحســین کنعانــیزا­دگان و محمــد اهلشــاخه مشــغول مراقبــت از کیروش اســتنلی بودند که والدیمیر کومــان از راه رســید و یکی از همین ارسالها را تبدیل به گل کرد. این همان برنامهای اســت که امیر قلعهنویی از ابتــدای لیگ در نظر گرفته و با اتکا به آن 26 امتیاز کسب کرده.

قلعهنویی در انتخاب بازیکنانی که باید این تاکتیک را اجرا کننــد، به طرز عجیبی باهــوش عمل میکنــد. او میدانــد که از بازار چه میخواهد و دســت روی بازیکنانی میگذارد کــه بتوانند این خواســتهها را به بهترین شــکل ممکن اجرا کنند. چه کسی فکــر میکرد کیروش اســتنلی از لیگهای دســته پاییــن برزیل بیایــد و در لیگ برتر اینقدر بدرخشــد. تاکتیک قلعهنویی باعث و بانی درخشــش مهاجمی است که حاال تمام نبردهای هوایی را میبرد و به هیچ بازیکنی بــاج نمیدهد. بــا این تاکتیــک، قلعهنویی ســالها موفق بوده و به نظــر این فصل هم اتفاقی جز این رخ نخواهد داد. بخصوص که جنس او هم با حضور ایرانپوریا­ن و کیروش استنلی حسابی جور است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran