Iran Varzeshi

لیورپول،‌دلتنگ‌وطن

-

نگرانیهــا­ی پاریســنژر­من برای حذف شــرمآور از مرحلــه گروهی لیگ قهرمانــان اروپا از همان بــازی اول این فصل و باخت در آنفیلد با گل وقتهای تلفشــده روبرتو فیرمینو شــروع شــد اما اوضــاع تغییر کرد و تیم انگلیســی در حالی امشــب در پــارک دوپرنس به میدان میرود که پاریســیها در صورت پیروزی، سرنوشــت صعودشــان دست خودشان اســت و این حاصل نشده مگر با ضعف مفرطی که تیم یورگن کلوپ در بازیهای خارج از خانه بروز داده است.

آنفیلد همیشــه یار دوازدهم دارنده پنج قهرمانی اروپا محســوب میشده اما هیچ وقت فاصله فراز و فرود لیورپول در لیگ قهرمانان به انــدازه چند ماه اخیر نبوده. در دیدار رفــت نیمهنهایی فصل قبــل، رم بعــد از یک ســاعت بازی در آنفیلد پنج گل عقب بود، پاریسنژرمن بــا آنکه با نتیجه نزدیــک 3 بر 2 باخت اما لیورپول برتری مقتدرانهای در جریان بازی داشت و ستاره سرخ بلگراد در بازی ماه قبل با 4 گل تحقیر شد. در واقع این پیروزی بزرگ، نگرانی درباره فاصله میان تیمهای نخبه اروپایی را برجســته کرد، بــا تیمی که زمانی قهرمــان اروپا بود و حاال بهخاطر بخت برگشتگی جغرافیایی و دور افتادن از میان پنج لیگ اول اروپا گاهــی در باالترین ســطح فوتبال قاره میدرخشد.

فصــل قبل لیورپول تنهــا دوبار در اروپا خارج از خانه به پیروزی رســید و در پایتخت ایتالیا 4 بر 2 شکست خورد تا تنهــا بهخاطر گل زده در خانه حریف صعود کند.

در فینــال کاردیف هم 3 بر یک به رئالمادرید باختند. دو اشــتباه مرگبار لوریس کاریــوس باعث شــد لیورپول برای آلیســون بکر، دروازهبان تیم ملی برزیــل، رکورد بشــکند و او بخشــی از 160 میلیــون پوند هزینــه قرمزها در تابستان بود که شامل فابینیو، نبی کیتا و ژردان شــاکری هم میشد. اوضاع تیم دگرگون شده بخصوص در دفاع و همین باعث شکستناپذیر­یشان در لیگ برتر شده، اما همچنان بیماری سفر در لیگ قهرمانان آزارشان میدهد.

لیورپول در باخــت یک بر صفر در زمین ناپولــی در دور دوم بازیها حتی یک شــوت در چارچوب نداشــت و تیم صرب گروه، نخســتین پیــروزیاش در لیــگ قهرمانان بعد از 26 ســال را برابر لیورپول جشــن گرفت تا زیباترین شب بلگراد بعد از قهرمانی ســال 1991 جام باشــگاهها­ی اروپــا رقم بخــورد. بعد از آن باخت از کلوپ خواســته شــد روی مشــکالت تیمش انگشــت بگذارد و او گفت: «من فقط 10 انگشت دارم.»

اگر ایــن آلمانی راهی پیــدا نکند برای متوقف کردن ناکامیهای بیرون از آنفیلد تیمــش و لیورپول برای پنجمین بازی متوالی خارج از خانه ببازد، باید در بازی آخر با 2 گل ناپولی را شکست دهد تــا به جمع 16 تیــم پایانی صعود کند. کار غیرممکنی نیســت و خاطرات بازی الهامبخش استیون جرارد در پیروزی 3 بر یک برابر المپیاکوس در آخرین بازی مرحله گروهی فصــل 2004-2005 را زنده میکنــد که لیورپول باید با دو گل اختالف به پیروزی میرســید در فصلی که آخریــن قهرمانی اروپایی این تیم به دست آمد.

با این وجود، سرمایهگذار­ی تابستانی بعد از صعود فصل قبــل به فینال برای تثبیت جایگاه لیورپول در میان مدعیان اصلی قهرمانی صورت گرفت و این یعنی تنها بــا اتکا به جمعیت حاضر در آنفیلد کار پیش نمیرود. کلوپ، لیورپول را در میــان ابرقدرتهای اروپــا جا انداخته و حاال باید برابر تیم بزرگ دیگری نتیجه بگیرند که مثلث خط حملهاش متشکل از نیمار، کیلیان امباپه و ادینسون کاوانی نزدیک به 500 میلیون یورو ارزش دارد.

منبع:

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran