Iran Varzeshi

حکم 5 سالهای که 9 ماهه شکست، چه کسی باید عذرخواهی کند؟

-

ازشــگفتیه­ای فدراســیون فوتبال همیــن بس که بــه پایــان محرومیت 5 ســاله آقای (م. پ) درکمتر از 9 ماه اشاره کنیــم! آن رای بلند باالیی که 9 ماه پیش صادرشــده بود را به یــاد دارید؟ رایی که اواخر فروردین ماه روی خروجی سایتها قــرار گرفــت و درآن با اعــداد و ارقام به تخلفاتی که برخی مسووالن پیرامون تیم ملی مرتکب شده بودند اشاره و تاکید شده بود که آقای (م. پ) تا 5 ســال نمیتواند هیچ فعالیتی در فوتبال داشــته باشد. در رای مذکور عینــا به چکهایی که در این ماجرا رد و بدل شــده بود نیز اشاره کرده بودند و حتی صراحتا گفته شــد که دیگر مســووالن متخلف تیم ملی ارقامی که از شرکت طرف قرارداد با فدراسیون فوتبال اخــذ کرده بودند را پــس دادند تا بتوانند بــه کار در این حوزه ادامه بدهند. در واقع آن دو نفر با بخشــش از سوی فدراسیون فوتبال مواجه شدند تا به قول معروف آب از آب تکان نخورد اما درباره آقای (م. پ) قاطعیت خاصی در حکــم صادره وجود داشت و همه شواهد نیز دال بر تخلف بود. بعد از گذشت 9 ماه اما فدراسیون فوتبال در اقدامــی غیرمنتظره حکم به برائت (م. پ) داده و حتــی نــام وی را صراحتا در رسانهها اعالم کرده است.

اوال که اگر درحکم صادره 9 ماه قبل از فرد مورد نظر با نام اختصاری یاد شــده، پرسش این است که حاال چرا نام او علنا در رسانهها برده شده تا همه به قطعیت برسند که فرد مذکور کیســت. به نظر میرســد فدراســیون فوتبال با افشاگری خود درباره هویت آن شخص جانب اخالق را هم درنظر نگرفته و باید در صدور حکم برائت خود نیز با همان نام مختصر از وی نام میبرد. سوای این اشــتباه بزرگ سوال دیگر این است که اگر تخلفی صورت نگرفته چرا فدراســیون فوتبال رسما از (م. پ) عذرخواهی نمیکند و پرســش دیگر اینکه چــرا (م. پ) درباره اینکــه طی این ماهها علیــه او جوی منفی شــکل گرفته مصاحبهای با رسانهها انجام نمیدهد تا شفافسازی شود؟

پارادوکس بســیار بزرگــی میان آن حکم بلند باال، آن ادلهها و اســناد با این بخشــش وجود دارد که فدراسیون فوتبال و کمیتههای ذیربط باید به طور شفاف به آن بپردازند تا ابهامهای بیشــتری درباره ایــن ماجرا در ذهن اهالی فوتبال شــکل نگیرد. به واقع اگر فدراســیون فوتبال در متخلف اعالم کردن (م. پ) دچار اشــتباه شده باید رســما و کتبا از وی عذرخواهی کــرده و ضررهــای مــادی و معنوی این اشــتباه را نیز تقبل کند امــا رفتارهایی کــه از دو طرف ماجرا بعــد از صدورحکم جدید میبینیم ظاهرا به این معنی اســت که فدراسیون فوتبال به نوعی خواسته به این ماجرا فیصله دهد و به شــکلی اعتبار از دســت رفتــه را بازگردانــ­د. به هرحال نیکوست که فدراســیون فوتبال و کمیته اخــالق قبل از صدور حکم همه جوانب را هم درنظر بگیرند تا این حجم از تناقضها بعــد از لغو محرومیت تنهــا پس از 9 ماه ذهن مخاطبان را دربر نگیرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran