Iran Varzeshi

«امیدها» و دنیایی تفاوت

- وصال روحانی ‪Vesal Rohani‬

تیم امید فوتبال ایران پس از دیدار دوســتانها­ی که اخیرا مقابل همتای عمانیاش در شــهر مسقط مرکز این کشور داشت، به ایران بازگشته و اردوهای تدارکاتیاش را از ســر گرفته و مهیای دو دیدار دوستانه تازه میشــود که مقابل سوریه خواهد بود و در روزهای 7۲ و ۰3 آذر در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

مطرح کردن مجدد عدم همســوییها­ی تیم ملی امید با تیم ملی بزرگســاال­ن که محصول نظر نهچندان مســاعد کارلوس کیروش به اکثر مربیان شاغل در ایران است، شــاید خوانندگان این سطور را آزردهخاطر کند اما حقیقت امر هر چه باشد، امیدها به لحاظ کسب ملزوماتشان و کار و تمرین در محیطی دلخواه هرگز از چیزهایی برخوردار نشدهاند که برای رسیدن به ســطوح الزم به آن محتاج بودهاند. مجموعه پک که البته مسووالن تیم ملی بزرگساالن تأکید بر آزاد بودن استفاده از آن برای همه تیمهای ملی فوتبال کشور و زیرمجموعهه­ای این رشته داشتهاند، فقط بخشی از فاکتورها و قضایایی اســت که بین تیم ملی امید و آنچه باعث کســب نتایج موردنظــر در انتخابی المپیک ۰۲۰۲ میشــود، فاصله انداخته اســت و بخش مهمتر دیده نشدن سایر تیمهای ملی فوتبال و حتی تیمهای بســیار موفق فوتســال و فوتبال ساحلی به سبب تمرکز هرچه بیشــتر فدراسیون روی تیم ملی بزرگساالن است، تیمی که البته توانمند در عرصههای بینالمللی اســت اما به فراخور آنچه برایش هزینه شــده، عنوان و مقامی طی سالهای اخیر کسب نکرده است.

طــول مدت دور ماندن هر دو تیم بزرگســاال­ن و امیــد از اهداف عاجلی که اینک پیشرویشــا­ن قرار دارد، تقریبا برابر و یکســان اســت. بر این اساس مردان کیروش درصدد پایان بخشیدن به فترتی تلخ و 43 ساله در امر فتح جام ملتهای آسیا هستند و شــاگردان زالتکو کرانچار نیز میخواهند به دور پایانی المپیک (توکیو) برسند که اگر برسند، به دوری 44 ساله ما از این میدان مهم خاتمه خواهند داد.

با این حال میزان بســیار ناهمگون بذل توجه به این دو تیم که هر دو واژه «ملی» را یدک میکشــند، به حدی میرسد که اســباب تعجب و تأسف میشود. در غیر این صورت تیم ملی امید که مدیرش مردی معقول و دردآشــنا مثل حمید استیلی است و دســتیاران سرمربیاش رضا شاهرودی مدافع چپ همین تیم در مقطعی از دهه 199۰ میالدی را هم در بر میگیرند، به لحاظ نفر و بازیکن و نیروی انسانی کمبود چشمگیری نــدارد و حضور امثال امید نورافکن، علی طاهران، مهدی قائدی، رضا شــکاری، اللهیار صیادمنش، حمید طاهرخانی و امیر روستایی دلها را روشن و افکار را به کسب نتایجی مطلوب در مرحله مقدماتی المپیک که به زودی آغاز میشــود و در اواخر تابستان سال بعد به فرجام نهایی خود میرســد، امیدوار ساخته است. آیا این روشناییهای درونی و امیدواریها­ی فکری برای کسب نتایج پربار در صحنههای بیرونی و در میدان مسابقات هم کفایت میکند؟ پاســخ را در اقدامات لجســتیکی و کارهای تشکیالتی جستوجو کنید که تا به حال در ارتباط با تیم امید انجام شده و بسیار سخت است که آن را کامل و هموارکننده راه یک صعود طلسمشکن بینگاریم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran