Iran Varzeshi

اعالم آمادگی رستمی برای وزنه زدن در تورنمنت تایلند و جام فجر

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

کیانوش رستمی بعد از نشست مشترک با علی مرادی رییس فدراسیون وزنهبرداری و رضا صالحیامیــ­ری رییس کمیتــه ملی المپیک به اردوی تیم ملی دعوت شــد! این خبری بود که روز گذشته در بسیاری از خبرگزاریها منتشر شــد و حکایت از این داشــت که با وســاطت رییس توانــای کمیته ملــی المپیک، کیانوش رســتمی اختالفاتش را با علــی مرادی برطرف کرد و قرار شــد که یکبار دیگر به اردوی تیم ملی برگردد. کیانوش رســتمی مدتی است که با فدراســیون وزنهبرداری و کادر فنی تیم ملی دچار مشکل شده اســت و به همین دلیل هم شانس حضور در مسابقات گزینشی قطر کاپ را به دست نیاورد اما او بعد از این مسابقات مدعی شــد که فدراسیون نامش را برای این مسابقات معرفی نکرده بود. بعد از این ماجراها بدون آنکه به طور دقیق مشخص شــود اصل داستان چه بوده، در فضای مجازی حمایتهایی از کیانوش رســتمی به راه افتاد و بعد هــم به اینجا ختم شــد که رضا صالحیامیری بــا دعوت کردن از علی مرادی و کیانوش رســتمی سعی کرد این مشکل را برطرف کند. البته این برای نخستین بار نبود که صالحیامیری بهعنوان رییس کمیته ملی المپیک با ورزشکاران دیدار میکرد. او قبل از این هم با احســان حــدادی دیدار کرده بود اما ایــن بار او برای دیدار با کیانوش رســتمی از علــی مرادی هم دعوت کرد. تصمیمی که به نظر مشکلساز است و نشان میدهد ظاهرا رضا

کیانوش رســتمی برای اینکــه تا پایان سال دو مسابقه گزینشی المپیک را پشت سر بگذارد، به فدراســیون وزنهبرداری درخواست داده در کاپ تایلند و جام فجر شرکت کند.

کیانوش رســتمی وزنهبردار دســته ۶۹ کیلوگــرم ایران پس از اینکه مشــخص شــد نمیتواند در قطر کاپ شرکت کند، درخواست حضور در دو مســابقه گزینشــی دیگر را داده اســت. البته او تصمیم داشــت در کاپ چین صالحیامیری همان اشــتباهی را مرتکب شده که پیش از این علی مرادی و کیانوش رستمی به نوعی دیگر مرتکب شده بودند.

-1 اینکه صالحیامیری پیشــقدم شــود و پادرمیانــ­ی کند تا کیانوش رســتمی با علی مرادی آشــتی کند تا شــاید فضــای ملتهب وزنهبرداری آرام شود، در ظاهر امر یک تصمیم خوب به نظــر میآید اما این کار رییس کمیته ملی المپیک شــاید نشاندهنده دخالت صریح در امور داخلی یک فدراسیون ورزشی هم باشد و این ســوال را به وجود بیــاورد که با این کار آقــای صالحیامیری، جایگاه ســرمربی در تیم ملی چه میشود؟ شاید صالحیامیری با نگاهی پدرانه به دنبال تلطیف کردن اوضاع و همچنین برقراری آرامش در اردوی تیم ملی وزنهبرداری بوده اما برداشت دیگری که از این کار میتوان داشت، این اســت که صالحیامیری با این کار خود روحیه ورزشکار ســاالری را تقویت کرده اســت. از این پس هــر ورزشــکار دیگری در وزنهبرداری اگر احســاس کند خواستههایش از ســوی رییس فدراسیون و یا سرمربی تیم ملی برآورده نمیشــود، میتواند شال و کاله کند و راهی خیابان ســئول و ســاختمان کمیته ملی المپیک شــود. از این کار رضــا صالحیامیری میتوان چنین برداشــت کرد که او در 20 ماه مانده به بازیهــای المپیک توکیو نگران مدال طالی کیانوش رســتمی بوده و قصد دارد که با حمایت از این ورزشکار شانس کسب مدال طال در این وزن را برای کاروان ایران حفظ کند اما آیا نباید پرسید که این مدال طال به چه قیمتی باید به دست بیاید؟ وزنهبرداری که در سالهای هم حضور داشــته باشد که گزینشی بودن آن کنسل شده است از این رو رستمی هم در این رقابتها شرکت نمیکند.

براســاس قوانیــن جدید فدراســیون جهانی وزنهبــردا­ری، نفراتی که در نظر دارند در المپیک 2020 شرکت کنند، باید در شش مسابقه که گزینشی المپیک است حاضر شده باشند.

به این ترتیب رستمی قصد دارد با حضور اخیر با ســه مربی تیم ملی که هر سه نفر مدال جهانی و المپیک داشــتند، دچار اختالف نظر شــده و هرگز حاضر به تبعیــت از مربیان تیم ملی نبوده و بــه همین دلیل به تنهایی تمرین میکرده، حاال همین وزنهبردار با خیال آســوده میتواند به حضور در المپیک توکیو فکر کند.

-2 بدون شــک مقصــر اصلــی اتفاقات اخیر فدراســیون وزنهبرداری علی مرادی است. کســی که با تصمیمات اشــتباه خود کیانوش رســتمی را به اینجای کار رســاند. شاید امروز فدراســیون وزنهبرداری مدعی اســت که قصد ایســتادن مقابل کیانوش رســتمی را به دلیل بینظمیهایش دارد اما آیا کســی هســت که فراموش کرده باشد فدراســیون وزنهبرداری با مدیریت علی مرادی لــوازم مورد نیاز کیانوش بــرای تمرین کردن به تنهایی را به کرمانشــاه فرســتاد تا کیانوش با خیالی راحت در ویالیش تمرین کند؟ کســی هســت که فراموش کرده باشــد علی مرادی در حمایــت از کیانوش در مقابل دو مربی مطرح و نامدار خود یعنی سجاد انوشیروانی و محمدحسین برخواه ایستاد؟ شاید اگر رفتارهای آن روز علــی مرادی نبود، امروز هــم صالحیامیری مجبور نبــود که تن به این آشتیکنان بیفایده بدهد. ورزش ایران هرگز از مراسم آشتیکنان خاطره خوشی در یاد ندارد و بعید است که این مراسم هم به نتیجهای برسد.

-3 سومین نفر این اتفاق عجیب کیانوش رســتمی است؛ وزنهبرداری که خودش را کامل میداند و بینیاز به مربی اما در دو ســال اخیر هر جا که وزنه زده اوت کرده اســت. با اینحال او قصد دارد به المپیک 2020 برســد و در این راه دســت به هر کاری میزند تــا به این مهم برســد. قطعا او هم به خاطــر رفتارهایی که در سالهای اخیر داشــته مقصر است و شاید اگر روش دیگــری را در پیــش میگرفت االن نیاز بــه این نبود که با حمایت این و آن به تیم ملی برگردد. هیچ کــس نمیتواند تواناییهای فنی کیانــوش را نفی کند اما با ایــن حال او هرگز وزنهبــردا­ری نبوده که بــه گفتههای مربیانش در تیم ملــی تمکین کند، مربیانی که هر کدام برای خود دارای کارنامه و اعتباری هســتند. از کوروش باقری گرفته تا ســجاد انوشــیروا­نی و محمدحسین برخواه همه مربیانی بودند که در وزنهبرداری ایران و جهــان نام و اعتباری برای خود دارند اما کیانوش با هر ســه نفر سرشــاخ شد. شاید این اوتکردنهای اخیر کیانوش هم به خاطر همین رفتارهای او بوده است. در کاپ تایلند و جام فجر دو مسابقه گزینشی را پشــت سر بگذارد و تا المپیک باید در چهار رقابت دیگر مسابقه دهد.

طبــق تقویــم فدراســیون جهانــی وزنهبرداری، مسابقات کاپ تایلند 2تا ۶ فوریه ‪(۳1 201۹‬ تا ۷1 بهمن ۷۹) برگزار میشــود. زمان برگــزاری جام فجر نیــز 1 تا ۵ مارس ‪10( 201۹‬ تا 14 اسفند ۷۹) به میزبانی اهواز است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran