Iran Varzeshi

رفتوآمدهای کمثمر در اردوگاه آبی

- وصال روحانی ‪Vesal Rohani‬

رفت و آمدهای احتمالی و قطعی اســتقالل در نیم فصل از حاال توجه زیادی را برانگیخته اســت. صرفنظر از افراد جدیدی که آبیها بدشــان نمیآید به جمع بازیکنان خود بیفزایند، افزودن ســه بازیکن آشــنا به فهرستشان از جمله نکات مهم موردنظر آنها اســت. هر ســه نفــر بازیکنانی هســتند که بــا مصدومیتهای مزمن ســر و کله میزدند و پس از ماهها به ترکیب اســتقالل اضافه میشوند. یکی داریوش شــجاعیان است که اواخر ســال پیش رباط صلیبی پاره کــرد و پس از 9 ماه درمان و مداوا و مدارا مشکلی برای بازگشت ندارد، دیگری محسن کریمی که رباط پاره نکرد اما سریال آســیبدیدگ­یهایش و پیکر نحیفی که مســتعد و آماده هر آســیبی اســت، طول مدت غیبتهای پیوسته و غیرپیوســت­ه او را در طول سه سال اخیر از مدت عدم حضور شجاعیان هم بیشــتر ساخته است و سومی مرتضی آقاخان که از بدو انتقالش از پیکان به جمع آبیها در اوایل تابســتان امســال مشخص شد که مصدوم است و این همه مدت طول کشیده است تا سالم و دوباره آماده بازی شود.

برای اینکه جایی در فهرســت پر و سرشار از بازیکن استقالل برای این نفرات پیدا شــود، باید نام برخی بازیکنان فعلی تیم و افراد حاضر در فهرست نیمفصل اول حذف شــود و ناگفته پیدا اســت که یک بار دیگر جابر انصاری در این ارتباط هدف گرفته خواهد شــد. آبیها اصال مایل به حفظ او در ابتدای فصل هم نبودند اما چون وی اصرار به خرج داد و قرارداد هم داشــت، ماندنی شــد. در آن زمان تصور میشد الحاجی گرو جای تیام را به بهترین شــکل پر میکند و مرتضی تبریزی همه چیز را خواهد ترکاند )!( اما اصال اینطور نشد و الحاجی گرو قوز باالقوز شده و تبریزی بهجز برخی جرقههای اولیه هیچ نشــانی از آن مهاجم گلزن و شجاع دوران عضویتاش در ذوبآهن نداشته است. اینها نیز انصاری را از قطع ارتباط کاری با استقالل نجات نمیدهد ولی به این معناســت که آبیها بیمیل نیستند گرو را هم رها کنند و یک فوروارد قویتر را به جای او بنشــانند اما تبعات حقوقی و مالی این قضیه یک بحث مجزا اســت که باید صبر کرد و دید سران آبی با دهها بدهکاری به این و آن و داشتن پروندههای پرشــمار تعیینتکلیف نشــده در ایران و خــارج از مرزها تن به آن هم خواهند داد یا خیر.

آنچه بسیار محتمل نشان میدهد، این است که استقالل در صورت عدم ایجاد تحول اساسی در عملکردهای فردی و تیمیاش در نیمفصل دوم دست از پا درازتر به پایان فصل خواهد رسید. این تیم البته با شکست در جام حذفی برنامهاش را قدری ســبکتر کرده ولی در لیگ 11 امتیاز از پیشاهنگ (پدیده مشهد) و 8 امتیاز از تیم دوم (ســپاهان) عقب افتاده و با توش و توانی که از آن سراغ داریم در فصل تازه لیگ قهرمانان آسیا حضوری کوتاهمدت و احتماال فقط در مرحله گروهی خواهد داشت. درست است که استقالل فقط با 6 گل خورده در 12 بازیاش بهترین خط دفاع لیگ را بعد از پرســپولیس و پدیده در اختیار دارد اما به نحوی آشکار از کمبود بازیکن در خط دفاعی رنج میبرد. در فصلی که مجید حســینی یکی از ستارههای ترابزون در لیگ ترکیه شــده و پژمان منتظری در 35 سالگی آسیبپذیرتر از هر زمانی است و محمد دانشگر هر هفته به شکلی در میآید و روزی خوب و روز بعد از ضعیفترینها اســت، وینفرد شــفر هر هفته در تشــکیل خط دفاعی موردنظرش مشکل دارد و ســناریوی تکراری استفاده از روزبه چشمی در مرکز این خط ضررهای اندکی برای استقالل نداشته است. آســیبدیدگ­ی اخیر آرمین سهرابیان بر مشکالت استقالل در این زمینه افزوده است و در این شرایط جای تعجب ندارد که استقالل از بازگشت احتمالی امید نورافکن (ناکام در بلژیک) اســتقبال کند. درست است که او بازیکن تخصصی پست دفاع وسط نیست اما قابلیتاش در ایستادن در دفاع چپ و هافبک وسط مربیان استقالل را قادر به جابهجاییها­ی بیشتر در پست مدافع وسط میکند تا شاید از این طریق در نیم فصل دوم نیز کم گل بخورند و سیدمهدی رحمتی را که از معدود مردهای عالی استقالل در فصلی بد بوده، تقویت و پشتیبانی کنند.

روال و چگونگی رفت و آمدهای اســتقالل در نیم فصل به زودی مشــخص و اجرای آن آغاز خواهد شــد اما شواهد داللت بر این دارند که آثار مثبت زیادی بر این پروســه مترتب نخواهد بود. در گزارش مالی اخیر استقالل به وزیر ورزش ادعا شده که این باشگاه در بهترین شرایط مالیاش طی تاریخ 75 ساله حیاتش قرار دارد )!( اما اگر اینطور هم باشد، تجربه این فصل و فصلهای دیگر نشان داده که پولداری لزوماً برای استقالل خوشبختی فنی و پیروزی در عرصه مسابقات به ارمغان نیاورده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran