Iran Varzeshi

شفر:‌برتی‌فوگس‌و‌بکن‌باوئر‌با‌مربیان‌ باشگاهی‌جلسه‌م ‌یگذاشتند

اعتقاد شــفر به جوانها الاقل که درکالم بســیار ویژه اســت. ســرمربی اســتقالل با مثال زدن تیم آژاکس به این مقولــه مهم پرداخته اســت: «همین حاال تیم آژاکس با یکســری جوان در لیگ قهرمانان در گروه اول قرار دارد و این تیم فوقالعاده جوان اســت. شما رسانهها با

-

شــفر در شــرایطی به جوانگرایــ­ی تاکید میکند که اساســا بسیاری با جوانگرایی بی حد و حصر در استقالل مخالفند و اعتقاد دارند این تیم باید بازیکن باتجربه و میدان دیده داشــته باشــد: «صیادمنش در این ســن و سال یکی از بهترین اســتعداده­ای دنیا است و من تقریبا هر روز با او حرف میزنم و مطمئن هستم با همین جوانــان در آینده تیم خوبی خواهیم داشــت. ضمن اینکه در طــول روز بارها پیامهایی دارم که از بازیکنان جوان استفاده کنم. یک روزنامه در کشور آلمان است که در مطلبی اشاره کرده بود بایرنمونیخ دچار مشکل شده چون فقط دو بازیکن جوان در تیمش دارد. از آنطرف بوروسیا دورتموند تیمی اســت که در صدر جدول است اما آنها بازیکنان جدیــدی به خدمت گرفتهاند. فوتبال ورزشــی اســت که انگیزه و یاد گرفتن میخواهد. فوتبال پلیاستیشــ­ن نیست که یک دکمه را بزنید و ببرید.»

ســرمربی اســتقالل در ادامه حرفهایش نکات دیگری را درباره این ماجرا یادآور میشود: «امیدوارم زبانم به شــکلی قوی باشد که بتوانم منظورم را به شــما برســانم. یک جوان چگونه پیشــرفت میکند؟ یک بازیکن جــوان زمانی پیشرفت میکند که بازی کند نه اینکه در خانه یا روی نیمکت بنشــیند. مــن چند هفته پیش هم گفتم که صیادمنش یکی از اســتعداده­ای آینده فوتبال ایران است ولی باید یاد بگیرد کجا حرکت کند و چگونه یک موقعیت پاس را درک کند. من فیلم بازی تیم ملی امید مقابل لبنان را دیدم. صیادمنش در آن بازی خیلی دوید و نیاز به استراحت داشت. به همین دلیل از او در بازی قبل اســتفاده نکردم. ســجاد آقایی هم مصدوم شده و باید قدم به قدم آماده شود. رضا کریمی (بازیکنی که در اواســط فصل از گسترش فوالد به اســتقالل آمده) مصدوم بوده ولی با تیم ملی امید تمرین کرده است. من متوجه نمیشوم چرا او بــا تیم امید تمرین کرده، در حالی که او باید برمیگشت و به درمان میپرداخت.»

بحــث اصلی ایــن روزها ممانعت شــفر با حضور ملیپوشــان در پک اســت. از شــفر در اینباره ســوال کردیم که او این پاســخ طوالنی را داد: «من همیشه از تیم ملی حمایت میکنم. در سه کشور تایلند، جاماییکا و کامرون سرمربی تیم ملی بودم، مشــکالت تیم ملی را میدانم اما اینجا شــرایط سختتر اســت، در بازی قبلی تیم ملی مقابل بولیوی فقط ســرمربی اســتقالل بود که در ورزشــگاه حضور داشت؛ نمیدانم چرا. من انگیزه داشــتم و عالقهمند بودم که بازی تیم ملی را ببینم. من مربی لیگ هستم، میخواستم بازی بازیکنان خودم را ببینم. میخواستم به فدراسیون این پیام را بفرســتم که تیم ملی بسیار مهم است. قبل از ســفر تیم ملی به جــام جهانی هم در یک سالن بسیار بزرگ در مراسم بدرقه تیم ملی بودم. اگر وقت داشتم به قطر هم میرفتم تا بازی ایران و ونزوئال را ببینم. برای حمایت از تیم ملی باشگاهها و فدراسیون باید با هم کار کنند. همکاری مربیان ملی و باشــگاهی بسیار مهم اســت. باید مربیان باشــگاهی و ملی با هم جلسه بگذارند و در مورد بازیکنــان مختلف ملی صحبت کننــد؛ بازیکنان ذوبآهن، سپاهان، اســتقالل، پرسپولیس و این یک مسأله طبیعی است.»

شــفر به بیان این جمله تاکیــد دارد که در فوتبال آلمان مربیان چگونه با ســرمربی تیم ملی تعامل داشتند: «در آلمان نیز همینطور است. من در آلمان 10 ســال مربی بــودم، برتی فوگس و بکن باوئر با مربیان باشگاهی جلسه میگذاشتند. اولیور کان و مهمت شول بازیکنان من بودند. این اتفاقات طبیعی اســت که مربیان ملی و باشگاهی جلســه بگذارند. مربیــان ملی و باشــگاهی باید همکاری نزدیکی داشته باشند. موفقیت تیم ملی موفقیت فوتبال ایران اســت. من خودم اکنون در ایران هستم و خودم را ایرانی میدانم، من در ایران کار میکنم. بسیار خوشــحالم که مجید حسینی که زیر 23 ســال بود بعد از بازی در اســتقالل به تیم ملی رفت. او در باشــگاهش خوب کار کرد و ثابت تیم ملی شــد. امید نورافکــن دیگر بازیکن جوان اســت که در همین مســیر قدم گذاشــت. بازیکنی مثل حســینی و نورافکن در باشگاهشان درخشــیدند و بازیکن ملی شدند. باید تاکید کنم که ما بازیکنان، دکتر و امکانات خوبی داریم. قبل از بازی با السد 6 بازیکن ما در تیم ملی بودند، یک بازیکن بازی کرد، دو، ســه بازیکن نیمکتنشین بودند و دو، ســه بازیکن هم باال (سکو) نشستند. باید همکاری خوبی با هم داشته باشیم.»

اســتقالل بازی مهمی در هفتــه چهاردهم لیگ برتر بــا صنعت نفت آبادان دارد. شــفر این بازی را مانند همه بازیهــا مهم میداند. او هیچ بازی آسانی را پیش روی استقالل متصور نیست: «ما همیشــه بازیهای مهم در پیش داریم و باید برنده بازی باشیم. ســه امتیاز بازی قبلی برای ما بسیار مهم بود و خوشحالم که توانستیم این بازی را ببریم. شــانسهای زیادی برای گلزنی داشتیم ولی فقط یک گل زدیم که آن گل هم با شــانس تــوأم بود. این را هم بگویم که در فوتبال شــانس هم مهم است. ما ســه بار با تیم نفت آبادان بازی کردهایم که یک بار آن در نیمه نهایی جام حذفی بود. این تیم بســیار خوب و سرســخت است. در بازی قبلی صنعت نفت چند بازیکن این تیم کارت زرد گرفتند. مــا نیاز به حضور هوادارانما­ن داریم و امیدواریم آنها بتوانند به خوبی حمایت کنند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran