Iran Varzeshi

دو ستاره با دو سبک متفاوت

-

علی کریمی و جواد نکونام، هرگز دو چهرهای نبودند که بتوان تشابههای زیادی بین آنها پیدا کرد. نه از نظر اخالقی و نه نوع فوتبال شاید آنقدر تفاوت داشتند که حتی مقایسهشان کار منطقی به حساب نمیآمد. اتفاقا همین تفاوتها هم بود که آنها را بارها مقابل یکدیگر قرار داد و امروز که قرار است در قامت سرمربی دو تیم قوتبال رو در روی یکدیگر قرار بگیرند، بهترین فرصت برای بازخوانی همه درگیریها و تقابلهایی است که با هم داشتهاند. آنها سالها تقابل و حرف ناگفته را با خود به ورزشگاه وطنی میآورند تا با تیمهایشان شاید برای هم خط و نشان بکشند. از ماجرای بازوبند کاپیتانی تیم ملی تا جدایی علی کریمی و زمزمههایی که درباره نقش نکونام در این جدایی به گوش میرسید، همه و همه حرفهای ناگفتهای است که بین این دو نفر باقی مانده است.

تقابل این هفته نساجی مقابل سپیدرود، جدا از همه حساســیتها­یی کــه رویارویی فوتبال مازندران و گیــالن با هم دارد، تقابل جــواد نکونام و علی کریمی اســت. دو چهره فوتبالی که درگیریها و اختالفهایش­ان در تیم ملی هنوز از یادها نرفته و ورودشــان به عرصه مربیگری ماجرای مشــابهی بوده که با همــه تفاوتها، امروز آنهــا را مقابل یکدیگر قرار میدهد. همین پیشــینه است که جدا از جایگاه تیمهای نساجی و سپیدرود در جدول ردهبندی، امتیاز گرفتــن از این بازی را برای شخص نکونام و کریمی با اهمیت میکند. کلیدیترین تفاوت نکونام و کریمی برگردیم به تیرماه سال .95 وقتی جواد نکونام با انتشــار پیامی بلندبــاال از دنیای فوتبــال خداحافظــی کرد. درســت همان زمــان بود که یکــی از بارزترین تفاوتهای او بــا علی کریمــی به طــور عجیبی عیان شــد. صبح روز بعــد از خداحافظی نکونام، بی اعتنایی مطبوعات بــه این خداحافظی، خیلیها را به یاد تیرماه ســال 93 انداخت که علی کریمی به شــکل مشابهی از دنیای بازیگری خداحافظی کرده بود و روز بعد نه تنها عکس او جلد همه روزنامههای ورزشی را به خود اختصاص داده بود که روزنامههای سیاســی هم خبر خداحافظیاش را پوشش داده بودنــد. در مورد نکونــام اما قصه فرق داشت. وجه تشابه کریمی و نکونام این بود که هیچکدام در تیمهای مورد عالقهشــان خداحافظــی نکردند و هر دو هــم در نامه وداع، به این حسرت اشاره کردند. نه جادوگر توانست با لباس پرسپولیس کفشهایش را بیاویزد و نه این اتفاق برای نکونام در لباس استقالل رخ داد. با وجود این، نوع پرداختن رسانههای مجازی و مکتوب به خداحافظی کریمی بسیار متفاوت بود. اختالف کریمی و نکونام از کجا

شروع شد؟ شــاید جرقه اختالفات زمانی زده شــد که کارلوس کــیروش تصمیم گرفت بازوبند کاپیتانــی را از علی کریمی گرفته و بر بازوی جــواد نکونام ببنــدد. گرچه جادوگــر ابتدا واکنش نشــان نداد اما حرکت جالب او وقتی محمود گــودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان همراه علی کفاشــیان راهی اردوگاه تیم ملی شــد، در خاطرهها ماند. گــودرزی در ابتدای جلســه، علی کریمی را خطــاب قرار داد و از مشکالت پرسید اما علی کریمی انگشت اشاره خود را به سمت جواد نکونام برد و گفت: «اول کاپیتان تیم ملی ... . »

آن روز خیلیهــا از عمــق اختــالف جادوگر با جواد نکونام باخبر شــدند و رابطه علی کریمی- جواد نکونــام دیگر خوب نبود. حتی در بــازی تراکتور-اســتقالل، درگیری هم داشــتند. بخصوص که بعد از آن جلسه، گفتوگوی پنج دقیقهای نکونام و کیروش به زبان اسپانیایی در اتوبوس تیم ملی به صورت خصوصــی، حرف و حدیثهایــی را به همراه داشت. هر دو به یکباره وارد عرصه

مربیگری شدند علی کریمــی و جواد نکونــام عالوه بر موفقیتهایی کــه در دوران بازیگریشــ­ان در لیگهای معتبر اروپایی داشــتند، در نوع ورود به عرصه مربیگری مســیر مشــابهی را پیمودهاند. هــر دوی آنها بدون تجربه جدی دســتیاری، مشــغول ســرمربیگر­ی شدند. کریمی یک تجربه عجیب و پرحاشــیه را در نفت تهران ســپری کرد و نکو هم زیر ســایه هیاهویی تمام نشدنی، در بابل مشغول به کار شد. به نظر میرسید هر دو مربی در نخستین انتخاب، مرتکب اشتباه شدهاند اما هنوز زمان کافی برای جبران این اشتباهها وجود داشت. جواد بعــد از ترک بابل، هدایت نســاجی را پذیرفــت. تیمی کــه بــا داوود مهابادی در بحران قرار داشت، با حضور نکونام احیا شد و سرانجام بعد از ۴۲ سال به سطح اول فوتبال ایران رسید. صعود با نســاجی به لیگ برتر، یــک موفقیت بزرگ برای ســرمربی تازهکار این باشــگاه به شــمار میرفــت. همزمان با نتایج درخشان جواد نکونام، علی کریمی هم ماموریتش در فوتبال رشــت را با موفقیت به پایان برد. او روی نیمکت سپیدرود نشست و توانست این تیم را در جدول لیگ برتر حفظ کند. حاال گرچه علی کریمی به واســطه در دست گرفتن مالکیت سپیدرود، نگرانی بابت برکناری ندارد اما رتبه پانزدهمی ســپیدرود در جدول، جایگاهی نیست که برای این تیم راضیکننده باشد. در مقابل اما جواد نکونام به نوعی زیر تیغ مســووالن باشگاه است و بعید نیست در صورت شکست در این بازی محکوم به رفتن باشد.

 ??  ??
 ??  ?? یحیی گلمحمدی با مدرســه و دانش آموزان غریبه نیست. او معلم ورزش و زبان انگلیســی بوده و حال و هوای مدرسه را خوب درک میکند. این روزها که پدیده خوب نتیجه میگیرد، او در یکی از مدارس محروم خراســان رضوی حاضر شده است. دبستان دکتر قاسمی در برزشآباد مشهد در دو شیفت صبح و عصر به بیش از ۰۵۱ دانشآموز دختر و پسر خدمات ارائه میکند اما با امکانات بسیار محدودی روبهرو اســت. حال و هوای دانشآموزان این مدرسه محروم با دیدن گلمحمدی وصفنشدنی بود به نحوی که آنها عالوه بر تشویق سرمربی پدیده که به مدرسه آنها آمده بود از او امضا میگرفتند و در کنارش شــاد بودند. وقتی گلمحمدی به یکی از کالسهای این مدرسه که در کانکس بود رفت وعده داد تا بتواند با کمک بازیکنان تیمش کمکهایی را برای ساخت کالس درس خارج از کانکس انجام دهد.
یحیی گلمحمدی با مدرســه و دانش آموزان غریبه نیست. او معلم ورزش و زبان انگلیســی بوده و حال و هوای مدرسه را خوب درک میکند. این روزها که پدیده خوب نتیجه میگیرد، او در یکی از مدارس محروم خراســان رضوی حاضر شده است. دبستان دکتر قاسمی در برزشآباد مشهد در دو شیفت صبح و عصر به بیش از ۰۵۱ دانشآموز دختر و پسر خدمات ارائه میکند اما با امکانات بسیار محدودی روبهرو اســت. حال و هوای دانشآموزان این مدرسه محروم با دیدن گلمحمدی وصفنشدنی بود به نحوی که آنها عالوه بر تشویق سرمربی پدیده که به مدرسه آنها آمده بود از او امضا میگرفتند و در کنارش شــاد بودند. وقتی گلمحمدی به یکی از کالسهای این مدرسه که در کانکس بود رفت وعده داد تا بتواند با کمک بازیکنان تیمش کمکهایی را برای ساخت کالس درس خارج از کانکس انجام دهد.
 ??  ?? این یک عکس زیر خاکی است از تقابل علی کریمی و جواد نکونام در سال .79 مسابقهای بین دو تیم پرسپولیس - پاس. آن زمان علی کریمی، جادوگر پرسپولیسیه­ا بود و جواد نکونام در پاس خوش میدرخشید. امروز 8۱ سال از روزی که این عکس ثبت شده میگذرد و این دو، در قامت سرمربی دو تیم سپیدرود و نساجی باید مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
این یک عکس زیر خاکی است از تقابل علی کریمی و جواد نکونام در سال .79 مسابقهای بین دو تیم پرسپولیس - پاس. آن زمان علی کریمی، جادوگر پرسپولیسیه­ا بود و جواد نکونام در پاس خوش میدرخشید. امروز 8۱ سال از روزی که این عکس ثبت شده میگذرد و این دو، در قامت سرمربی دو تیم سپیدرود و نساجی باید مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran