Iran Varzeshi

دغدغههای آقای مربی

-

فوتبــال خوزســتان را بایــد عمیــق بشناســید تا بدانید عزیز فریسات کیست و چرا در شــهرش عزیز است. باید لیگ را در دهه ۰۷ خوب دیده باشــید تــا بدانید عزیز فریسات چه حکایتهایی در فوالد، استقالل رشــت، پگاه و ابومسلم داشــت. او سالیان ســال مدافعی ســختکوش و خوشفکر بود. سالیان ســال برای تیمهایش وفادارانه بازی کرد و البته همیشــه برای فوتبال خوزستان دغدغه داشــت. حــدود ۲ ســال پیش که خانهنشینی را تجربه میکرد، در مصاحبهای بــه دغدغههایش درباره فوتبال خوزســتان اشاره کرده بود. چه خوب که مربیانی با این دغدغهها در فوتبالشهره­ایی مثل اهواز کار کنند. حرفهای عزیز فریسات را مرور کنیم:

فوتبال خوزستان حتی در حالت ضعف هم پویایی خودش را دارد. شــرایط فوتبال خوزســتان با همه استانهای دیگر متفاوت اســت. میبینید در شــرایطی که همه ما از ضعف فوتبال خوزســتان مینالیم استقالل خوزســتان به قهرمانی لیگ برتر میرســد. نفت آبادان به لیگ برتر کشور صعود میکند. تیمهــای پایه از نوجوانان و جوانان گرفته تا رده سنی امید مقام کسب میکنند که فوالد بیشــترین ســهم را دارد و این نشاندهنده اســتعداد خوزســتانی­ها و اهمیــت فوتبال پایه اســت. باید متولیــان ورزش بتوانند بار دیگر پای ســازمانها، ادارات و کارخانههای صاحب امکانات را بــه فوتبال باز کنند تا با ســرمایهگذ­اری هر چند انــدک به تربیت و آمــوزش جوانانی که در کوچــه و خیابان و زمینهای نامناســب محالت مشــغول کار هســتند، بپردازند. آیا راه صحیحتری برای آمــوزش مربیان و تربیــت چند مربی نخبه و عاشــق فوتبال پیدا میشود. آیا میتوانیم درهای پیشــرفت بازیکنــان جوانمان را از تیمهای پایه به بزرگســاال­ن باز کنیم تا هر سال دهها جوان بااستعداد حقشان پایمال و لگدکــوب نشــود، البته در این شــرایط پیشنهادی هم دارم. ما در هیات فوتبال و در باشــگاهها­ی بزرگ باید سازمانهای خاصی برای تحت پوشــش قــرار دادن این جوانان راهاندازی کنیم، ما باید کار گروهی و حرکت کردن در یک سیســتم با هدف مشخص را یــاد بگیریم تا عقاید شــخصی و کوتاهبینی عــدهای موجب هدر رفتن این اســتعداده­ا نشود. بســیاری از باشــگاهها­ی ما امکانات سختافزاری الزم جهت ایجاد آکادمیهای فوتبال را دارند.

برای فوتبــال اهواز همیــن دغدغهها یک سرمایه است، یک سرمایه انسانی موثر که میتواند فوتبال خوزســتان را با آن همه استعداد پویا و زنده نگه دارد. عزیز فریسات چه ســرمربی فوالد باشــد و چه ســرمربی یک تیم کوچک، با همیــن دغدغهها کار و زندگی میکند و این برای فوتبال خوزستان میتواند یک امیدواری تلقی شود.

حرفهای دیگری از عزیز فریســات را هم مرور کنیم: مدار فوتبال باید پلهپله طی شــود و من هیچ وقت مایل نبــودم در این مسیر با سرعت زیاد به جلو حرکت کنم. من در دوران بازیگری هم پلهپله از تیم نوجوانان به جوانان و از آنجا به تیم بزرگساالن راه پیدا کــردم و در حقیقت حدود 18 تا ۰۲ ســال برای تیمهای رده مختلف اســتان و کشور بازی کردم. در مربیگری هم همینطور رفتار کردم و حتی از لیگ دسته سوم به لیگ دو تیمم را باال آوردم. ولــی قبول کنید بعضی جاها تحمل سخت میشود چون بیثباتیها، کار را دچار مشکل میکند. اتفاقا تنشهای مختلف و فــراوان موجود در این فوتبال هم زاییده همین بیثباتی اســت، به دلیل اینکه تصمیمهــای مدیــران ما صحیح نیســت و مرتبــا آزمون و خطاها تکرار میشــود، این بیثباتیها به وجــود میآید. بهعنوان نمونه مدیــری را جایی منصوب میکنند و او ابتدا با بازیکنانی قرارداد میبندد، ســپس مربی میآورد و چون به نتیجه دلخواه نمیرســد آن مدیــر را تعویض میکنند و جایش را به مدیر دیگری میدهند که دوســت صمیمی خــود را بهعنوان مربی منصــوب میکند و بعد از آنکــه او هم نتیجه نگرفت، تعویضش میکنند ولی دو ســال بعد دوباره آن مدیر را برمیگردانن­ــد! تصمیمهای غلط مدیران صفر کیلومتر، چنین تبعاتی را برای فوتبال ما به ارمغان آورده اســت و متاسفانه همان تصمیمهای غلط از سوی مدیران بعدی هم تکرار میشود.

عزیز فریســات حاال در فوالد روزهای سختی را پشت ســر میگذارد و مسوولیت ســنگینی برعهده دارد اما شناخت عمیقش از فوتبال خوزســتان و مقبولیتش در اهواز کمک میکند تا او فــوالد را به تیم بهتری تبدیل کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran