Iran Varzeshi

شکوری جای ساکت ؛ قانونی است؟

-

نقل قولهای متناقض اعضای هیات رییسه

محمدرضا ســاکت که اواســط تیرماه ۶۹ جانشــین علیرضا اســدی در فدراســیون فوتبال شــد و بهعنوان سرپرســت دبیر کلی منصوب شده بود، دو ماه پس از شــروع فعالیتش به طور رسمی حکم گرفت و در یک سال و سه ماه اخیر در این پست فعالیت داشت اما قانون منع به کارگیری بازنشستگان موجب شــد تا دوران حضور ساکت در فدراســیون خیلی ادامهدار نباشد و در نهایت او بهعنوان نخستین مدیر بازنشسته درست روز 15 آذر از سمت خود استعفا داد.

مهدی تاج با قبول درخواست محمدرضا ساکت، دبیر کل فدراسیون فوتبال و ضمن تقدیــر از زحمات وی، بنا به اهمیت عدم توقــف فعالیتهای اداری و اجرایی روزمره فدراسیون فوتبال از مورخ ۹7/۹/15 ابراهیم شکوری را بهعنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال منصوب کرد.

بنابر نوشــته سایت فدراســیون فوتبال، در قسمتی از حکم شکوری آمده اســت: «امید است با اتکال به خداوند بزرگ نسبت به انجام فعالیتهای تعیین شده اقدامات الزم را به عمل آورید.»

شــکوری طی 7 مــاه اخیر بهعنــوان معاون دبیرکل در فدراســیون فوتبــال فعالیت میکرد و حاال جای او را گرفته اســت. بازیکن سابق سایپا و پرســپولیس که فقط ۴3 سال سن دارد صاحب مدرک دکتراســت و بســیاری از اهالی فوتبال از حضور او در امر اجرایی این نهاد استقبال کردهاند.

بعد از انتخاب شــکوری اما هدایت ممبینی عضو هیات رییسه فدراســیون فوتبال گفت: «در جریان انتخاب سرپرست دبیرکلی نبودیم. دبیرکل طبق اساســنامه باید 10 سال ســابقه مدیریتی داشــته باشــد که این انتخاب (انتخاب شکوری) طبق بندهای اساسنامه نیست و باید حل شود. سرپرست را میتوانند انتخاب کنند اما برای حکم دبیرکلی، باید رأی خود را از هیات رییسه بگیرند و خود این موضوع چالش بزرگی اســت. اساســنامه باید اجرایی شده و ما بهعنوان امانتدار فوتبال، باید برای بندهای آن احترام قایل شویم.»

از سوی دیگر محمود شــیعی دیگر عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم توضیح داد: «واقعیت این اســت که آقای ساکت مدتی بود شخصا خواهان کنارهگیری بود و در این زمینه مذاکراتی با رییس فدراسیون فوتبال هم داشت. دلیل این موضوع بحث عدم مجوز برای امضا از 15 آذر بود. بر این اساس رییس فدراســیون برای جلوگیری از معطل ماندن امور اداری با درخواســت ساکت جهــت جدایی موافقت کرد و هیچ مصوبهای درباره ایشــان در هیات رییســه وجود نداشته و این تغییر صرفا با درخواست ایشان صورت گرفت.» عبدالکاظم طالقانی که عضو دیگری از هیات رییسه فدراسیون فوتبال است درباره انتخاب ابراهیم شکوری بهعنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: «انتخاب شــکوری که بهعنوان معاون آقای ســاکت فعالیت داشت، به دلیل این بود که امــور اجرایی و اداری در این مقطع حســاس بر زمین نمانــد. به نظر من این تصمیم هوشــمندان­های بود از آنجا که از 15 آذر، ســاکت حق امضا نداشت و از ســمتش کنارهگیری کرد این تصمیم توسط رییس فدراسیون فوتبال گرفته شــد.» وی ادامه داد: «رییس فدراسیون فوتبال منطبق و بر اساس اختیاراتش میتواند سرپرست بگذارد و این حق قانونی رییس است. در بحث دبیرکلی هم این موضوع مصداق دارد و فعال از ســوی رییس، سرپرست دبیرکل به صورت موقت تعیین شــده تا امور اداری و اجرایی در جریان باشند و متوقف نشوند.» طالقانــی گفت: «قطعا برای انتخاب دبیرکل کلیه موارد اساســنامه­ای مد نظر خواهند بود و اعمال میشــوند تا گزینه پیشــنهادی در هیات رییسه به جمع بندی گذاشــته شود. ضمن اینکه شکوری فوتبالیســ­تی در سطح ملی بوده و فعالیت علمی و اجرایی خوبی هم دارد.» با این حال گفته میشود در اساسنامه فدراســیون فوتبال پیرامون شرایط دبیر کل فدراسیون آمده است: «دارا بودن 10 ســال ســابقه مدیریت که حداقل 5 سال آن در ورزش بوده باشد.» به این ترتیب حضور شکوری در پست دبیر کلی فدراسیون فوتبال فقط میتواند چند ماهه باشد زیرا وی مدت زیادی نیست که در فدراسیون فوتبال مشغول به کار شــده است. شکوری طی هفت ماه اخیر در فدراسیون فوتبال سمت سرپرستی تیمهای پایه را هم عهده دار بوده و فســتیوال پســران و دختران پایه را هم به خوبی برگزار کرده است. مطمئنا انتخاب او از سوی اهالی فوتبال و رسانه مورد اقبال قرار خواهد گرفت اما اگر مانع قانونی برای فعالیت او وجود داشــته باشد باید دید در نهایت پست مهم و حساس دبیرکلی که کارهای اجرایی فدراسیون فوتبال را عهده دار است به چه کسی خواهد رسید.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran