Iran Varzeshi

بهترین عناوین المپیک جهانی و آسیایی

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

بهداد سلیمی فوق ستارهای خوشخلق، خندهرو و خوشقلب که در مسیر قهرمانی و کسب افتخار در دنیای وزنهبرداری، هیچگاه مغرور نشد و گذشتهاش را فراموش نکرد. کســب نزدیک به 15 مدال ارزشمند مجموع (طال، نقره و برنز) بازیهای المپیک، رقابتهای جهانی، بازیهای آسیایی و رقابتهای قهرمانی آسیا در ردههای سنی پایه و بزرگساالن از بهداد سلیمی اسطوره فوقسنگین تاریخ وزنهبرداری ایران، در تاریخ این رشته ورزشی چهرهای ماندگار و جاودانه ثبت کرده است. به همین دلیل و با توجه به اینکه قویترین مرد وزنهبرداری دنیا امروز 17( آذرماه )97 بیست و نهمین صفحه از کتاب پرافتخار زندگیاش را ورق میزند، بر خود واجب دیدیم تا در سالروز میالد قهرمان طالیی وزنهبرداری جهان و المپیک، یادی کنیم از روزگاری که بهداد سلیمی با پشتکار و اراده پوالدین در آن رشد کرد و به بلندترین قلههای افتخار در دنیای قهرمانی رسید.

آذرماهی بازیگوش! بهداد ســلیمی کردآســیاب­ی روز ۷۱ آذر سال ۸۶۳۱ در اســتان مازندران و شهرستان وزنهبردار خیز قائمشهر در خانوادهای فرهنگی و تقریبــا کم جمعیت دیده به جهان گشــود. بهداد سلیمی ســومین فرزند خانواده سلیمی اســت. او یــک خواهر و یک بــرادر بزرگتر از خودش دارد که عالقه و عشــق بسیار زیادی نســبت به آنها دارد. بهــداد در دوره نوجوانی بهخاطــر انعطاف بدنــی خوبی که داشــت، اســتارت ورزش خود را با فعالیت در رشــته ورزشــی (ژیمناســتی­ک) آغاز کرد. بهداد بعد از ژیمناســتی­ک مدتی را هم در رشته کشتی فعالیت کرد اما چون نتوانســت ارتباط خوبی با رشته ورزشــی کشــتی برقرار کند، خیلی زود بیخیال کشتی شــد. بهداد بعد از اینکه قید کشــتی گرفتن را زد، به واســطه یکی از دوستانش در کالس درس استاد قاسم غزالیان یکی از مربیان بزرگ و ارزشمند استعدادیاب­ی وزنهبرداری ایران و استان مازندران حاضر شد و از همان موقع با تشــویق اســتاد غزالیان به وزنهبرداری عالقهمند شــد و با حضور در این رشــته فعالیتــش را به صــورت حرفهای در وزنهبــردا­ری آغاز کرد تــا در نهایت از کالس درس حاج قاسم غزالیان در قائمشهر، ستارهای بیبدیــل در دســته فوق ســنگین در دنیای وزنهبرداری ظهور کند و تبدیل شــود به فوق ستارهای که سالها در این رشته برای ورزش

سرپرست فدراسیون جودو:

ایران افتخار و عناوین ارزشمندی کسب کند. بهداد ســلیمی بعد از مسابقات جهانی 20۱0 آنتالیا با آلما نصرتــی (خواهر کوچک آیدین نصرتی همتیمی ملیپوش بهداد در رده سنی جوانان) در دوم فروردین ماه ســال 0۹۳۱ سر سفره عقد نشست و ازدواج کرد.

یکضرب زن مازنی بهداد ســلیمی بدون شک یکی از خوش تکنیکتریــ­ن وزنهبــردا­ران عنوانــدار تاریخ وزنهبرداری ایران اســت. بهــداد خصوصا در حرکت یکضــرب که تبحر و تخصص ویژهای در آن داشــت، بارهــا و بارها در قاره آســیا، رقابتهــای جهانــی و بازیهــای المپیک به رکوردهای خیرهکننده جهان حمله کرد و در اغلــب موارد هم در مهار وزنههای ســنگین و شکستن رکوردهای جهانی موفق بود. سلیمی در رقابتهای وزنهبرداری آسیا در تانگ لینگ چین در وزن فوق ســنگین بــا مجموع ۸۵۴ کیلوگــرم 20۸( کیلوگرم در یکضرب و 0۵2 کیلوگــرم در دوضرب) برای نخســتین بار در رده ســنی بزرگساالن قویترین مرد آسیا شد و خط و نشــان جدی برای رقبای خود در این وزن کشــید. بهواقع بعد از خداحافظی حسین رضازاده و دوپینگی شدن سعید علی حسینی دو چهره شاخص و قدرتمند وزنهبرداری ایران در دســته فوق ســنگین، شــاید کمتر کسی فکرش را میکرد که پدیده جدید وزنهبرداری جهان در دسته فوق سنگین خیلی زود دوباره از ایــران و اســتان مازندران ظهــور کند اما سلیمی با پشتکار و اراده پوالدین خود توانست خیلی خوب فعل خواستن را صرف کرده و خال موجود در دســته ۵0۱+ کیلوگرم وزنهبرداری ایــران را با قــدرت مثالزدنی خــود پر کند. سلیمی بعد از درخشش در رقابتهای آسیایی و جان گرفتن در دســته فوق ســنگین موفق شد در سال 20۱0 قهرمان وزنهبرداری دسته ۵0۱+ کیلوگرم جهان شــود. بــه واقع بهداد دومین وزنهبردار ایرانی پس از حسین رضازاده بود که موفق شــد مدال طالی دســته فوق سنگین دنیا را تصاحب کند. او در رقابتهای جهانی آنتالیا با مهــار وزنه ۸02 کیلوگرم در یکضــرب پــس از یوگنی چیگیشــف روس دوم شــد و در دوضرب به واسطه مصدومیت چیگیشف وزنهبردار قدرتمند روس موفق شد با مهــار وزنه ۵۴2 کیلوگرم پــس از ماتیاس اشتاینر معروف آلمانی دوم شود اما او بهخاطر مجموع بیشــتر نســبت به وزنهبردار آلمانها موفق شد در اوج جوانی با ثبت مجموع ۳۵۴ کیلوگرم صاحب نخســتین مدال طالیی رنگ جهانی خود در دسته فوق سنگین شود. بهداد ســال بعد یعنی ۱۱02 موفق شد در حرکت یکضرب دسته فوقسنگین رقابتهای جهانی وزنهبرداری در فرانسه، با باال بردن وزنه ۴۱2 کیلوگرمی رکورد جهانی این رشــته را به نام خود ثبت کند و رکورد حســین رضازاده را در این وزن بعد از سالها بشکند. سلیمی در سال ۹۸۳۱ بهخاطر درخشش خیرهکنندها­ی که در دنیای ورزش داشت صاحب نشان ملی جوان ایرانی شــد. بهداد بعــد از رقابتهای جهانی فرانسه نیز در بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی موفق شــد با ثبت وزنه 0۱2 کیلوگرم رکورددار بازیهای آســیایی در این وزن لقب بگیرد. بهداد در دو ضرب نیز با مهار وزنه ۵۵2 کیلوگــرم و مجمــوع ۵۶۴ کیلوگرم عالوه بر کسب مدال طالی اینچئون، رکورد بازیهای آسیایی را هم جابهجا کرد و به نام خودش در تاریخ این رشته ثبت و ضبط کرد.

سلیمی پس از کسب ســهمیه المپیک تابســتانی در سال 20۱2 و بازیهای المپیک لندن در روز ســه شــنبه ۷۱ مرداد ۱۹۳۱ در دســته وزنی ۵0۱+ کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفــت و با مهار وزنه ۸02 کیلوگرم یکضــرب و ۷۴2 کیلوگرم دوضرب بــا مجمــوع ۵۵۴ صاحب نشان ارزشمند طالیی رنگ المپیک شــد. بهداد سلیمی پس از کسب مدال طال در بازیهای آسیایی ۸۱02 جاکارتــا با در آوردن کفشهایــش و بوســیدن تخته به نشــانه خداحافظی، با دنیای حرفهای وداع کرد. مدال طالی المپیک 20۱2 لندن مــدال طــالی مجموع جهــان در سال0۱02 ترکیه

مدال طالی مجموع جهان در سال ۱۱02 فرانسه

مدال نقره مجموع جهان در ســال ۴۱02 قزاقستان

مدال برنز مجموع جهان در ســال ۷۱02 آناهیم آمریکا

مــدال طــالی بازیهای آســیایی ۱۱02 گوانگژو

مدال طالی بازیهای آسیایی۴۱02 اینچئون

مــدال طــالی بازیهای آســیایی ۸۱02 جاکارتا

طالی قهرمانی آســیا 200۹ تالدی کورگان قزاقستان

طالی قهرمانی آســیا ۱۱02 تانگ لینگ چین

طــالی 20۱2 پینــوگ تائک کره جنوبی

مــدال برنز جوانان جهان در ســال 200۸ کالی کلمبیا

مدال طالی مجموع 200۹ جوانان جهان بخارست رومانی

مدال نقره 200۸ جوانان آســیا در کره جنوبی

بهزاد کتیرایی درگذشت؛خداحافظی با یک خاطره خوب بهــزاد کتیرایــی، بــه رحمــت دچار شده اســت. کتیرایی در طی این ایزدی پیوســت. کتیرایی رییس سابق مدت به پنــج مرحله شــیمیدرما­نی فدراســیون کاراتــه و از مدیران موفق جواب داد اما مرحله ششــم را به خاطر وزارت ورزش و جوانــان کــه جانبــاز ضعف جســمانی نتوانست ادامه دهد و هشــت ســال جنگ تحمیلی نیز بود، دچار مشکل قلبی و تنفسی شد. او در از اســفند سال گذشته دچار مشکالتی نهایت، پنجشــنبه، جان به جانآفرین شد. به خاطر دردی که در ناحیه دست تسلیم کرد. خبرنگاران و اهالی ورزش و ضایعاتی که در ناحیه کمر داشــت و کــه در زمان مدیریت او در حراســت همچنین بــه خاطر ترکشهایی که در ســازمان وقت ورزش، با ایــن نهاد در دست او وجود داشت ابتدا تصور شد این ارتباط بودنــد، خاطرات خوبی از رفتار مشکل به خاطر همین مساله است اما با متفاوت ایــن مدیر دارنــد و امروز در بررسیهای صورتگرفته و با داروهایی مراســم تشــییع بهزاد کتیرایی با این که به وی تزریق شــد، معلوم شد این خاطره خــوب خداحافظــی میکنند. دردها به علت داروهایی است که برای روزنامه ایران ورزشــی ایــن ضایعه را ضایعات جنگی و همچنین پیوند کلیه به بازمانــدگ­ان آن مرحوم و همچنین استفاده کرده و به سرطان غدد لنفاوی خانواده ورزش ایران تسلیت میگوید.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran