Iran Varzeshi

قطبی- شجاعی، به یاد رختکن تیم ملی

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

قطبی‌در‌نخستین‌تجربه‌مربیگری‌در‌لیگ‌هجدهم،‌باید‌مقابل‌تراکتورساز­ی‌قرار‌بگیرد.‌تیمی‌که‌چند‌بازیکن‌باتجربه‌در‌اختیار‌دارد.‌بازیکنانی‌ نظیر‌مسعود‌شجاعی،‌اشکان‌دژاگه‌و‌احسان‌حاجی‌صفی.‌از‌جمع‌این‌بازیکنان،‌حاجی‌صفی‌و‌شجاعی‌تجربه‌بازی‌زیر‌نظر‌قطبی‌را‌در‌تیم‌ملی‌ دارند.‌بعد‌از‌حذف‌ایران‌از‌جام‌ملت‌های‌آسیا‌در‌سال‌1102،‌مسعود‌شجاعی‌و‌افشین‌قطبی‌دچار‌اختالف‌شدند.‌اختال ‌فهایی‌در‌رختکن‌تیم‌ ملی‌که‌اخبار‌آن‌به‌تهران‌نیز‌رسید.‌حاال‌و‌بعد‌از‌گذشت‌چند‌سال،‌این‌دو‌به‌هم‌رسید ‌هاند.‌باید‌ببینیم‌آیا‌این‌خاطره‌در‌ورزشگاه‌یادگار‌امام‌ تبریز‌زنده‌م ‌یشود‌یا‌شجاعی‌و‌البته‌حاجی‌صفی‌به‌سمت‌مربی‌سابق‌خود‌می‌روند؟‌هر‌اتفاقی‌که‌رخ‌بدهد،‌از‌جذابیت‌بازی‌کم‌نخواهد‌کرد.‌

تراکتورساز­ی-فوالد. این بازی از چند جهت جذاب است و تماشــایی. نخستین و اصلیترین نکته هم حضور افشــین قطبی در تبریز اســت. ســرمربی ســابق تیم ملی و پرسپولیس که بعد از حدود 10 ســال بــه لیگ ایران برگشــته تا مربیگری در فوالد را تجربه کند.

افشــین قطبــی در این حدفاصــل، ابتدا روی نیمکــت تیم ملی نشســت و یک دوره نه چندان موفق را ســپری کرد. ناکامی در صعود به جام جهانی 2010 و ســپس حذف در مرحله یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا، همه و همه از قطبی یک مربی ناکام ســاخت. مردی که بعد از موفقیت روی نیمکت پرســپولیس و کســب عنوان قهرمانی در لیگ، آوازه بســیاری بهدست آورده بود. شیمیزو اسپالس در جیلیگ مقصد بعدی قطبی بود. ســه فصل و نیم مربیگری در سطح نخست فوتبال باشگاهی در ژاپن، از قطبی یک مربی بینالمللی ســاخت. حضور در فینال جام حذفی ژاپن، آنهم بــا انبوهی از بازیکنان جــوان و بومــی، مهمترین موفقیــت قطبی در ســرزمین آفتاب تابان بود. یــک دوره کوتاه در بوریــرام تایلند که همراه بــا ناکامی بود، باعث شــد تا قطبی چند ماهی را بیکار باشد و سپس به چین برود و در لیگ 2 این کشــور کار کند. شیجیاژوانگ باشگاهی بود که قطبی را استخدام کرد تا با او رویــای صعود به لیگ برتر را تحقق ببخشــد. اتفاقی که قطبی در فصل نخســت، تا یکقدمی آن پیش رفت اما در نهایت نتوانســت این موفقیت بزرگ را کسب کند. برای فصل دوم قرارداد افشین قطبی با شیجیاژوانگ تمدید شد، او چندین هفته روی نیمکت این تیم نشست اما مشخص نشــد که چرا طرفین تصمیم به پایان همــکاری گرفتند. شــیجیاژوا­نگ جزو مدعیان صعود بود اما قطبــی را اخراج کرد تا این مربی بعــد از چند ماه، بــه ایران برگــردد و هدایت فــوالد را بهدســت بگیرد. قطبی در نخســتین تجربــه مربیگری در لیگ هجدهــم، باید مقابل تراکتورساز­ی قرار بگیرد. تیمی که چند بازیکن باتجربه در اختیار دارد. بازیکنانی نظیر مســعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاجیصفی. از جمع این بازیکنان، حاجیصفی و شجاعی تجربه بازی زیر نظر قطبــی را در تیم ملی دارند. آنها در زمــان مربیگری قطبی بازیکن ثابت تیم ملی بودند اما نتوانستند موفقیتی کسب کنند.

بعد از حذف ایران از جام ملتهای آســیا در سال ،2011 مسعود شجاعی و افشین قطبی دچار اختالف شــدند. اختالفهایی در رختکن تیــم ملی که اخبار آن به تهران نیز رســید. هر چند شــجاعی، بعدها این خبــر را تکذیب کرد اما آنهایی که در رختکــن بودند نظارهگر این اختالف و بگومگو میان این دو بودند: «نمیدانم چرا چنین حرفی گفته میشــود. این درگیری فرضی ســاخته و پرداخته ذهن برخیهاســت. مــن صحبتهایی کــردم و از صحبتهای من برداشــتها­یی شــد که هرگز منظور من نبوده است. من با افشین قطبی اختالف نظری ندارم و این موضوع را رد میکنم.»

حاال و بعد از گذشــت چند ســال، این دو به هم رســیدهاند. باید ببینیم آیــا این خاطره در ورزشــگاه یادگار امام تبریز زنده میشــود یا شــجاعی و البته حاجیصفی به ســمت مربی ســابق خود میروند؟ هر اتفاقی که رخ بدهد، از جذابیت بازی کم نخواهد کرد.

تراکتورساز­ی-فوالد.‌این‌بازی‌از‌ چند‌جهت‌جذاب‌است‌و‌تماشایی.‌ نخستین‌و‌اصلی‌ترین‌نکته‌هم‌ حضور‌افشین‌قطبی‌در‌تبریز‌است.‌ سرمربی‌سابق‌تیم‌ملی‌و‌پرسپولیس‌ که‌بعد‌از‌حدود‌01‌سال‌به‌لیگ‌ ایران‌برگشته‌تا‌مربیگری‌در‌فوالد‌را‌ تجربه‌کند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran