Iran Varzeshi

‌خیز‌تیم‌برانکو‌برای‌شکستن‌رکوردهای‌قبل

مهمترین تقابل پرسپولیس و سپاهان

-

مهمتر از رویارویی ســیدجالل و شجاع با سپاهانیها، بازگشت مصدومان پرسپولیس به ترکیب این تیم اســت. یعنی در بازی حساس اصفهان هم شــایان مصلح هست، هم سیامک نعمتــی، هم احمد نوراللهی کــه میگفتند به سپاهان نمیرســد و هم کمال کامیابینیا که او هم در روزهــای اخیر در اختیــار مارکوی بدنســاز بود. هر چهار بازیکــن مصدوم به این بازی میرســند و مهمتر اینکه در پرسپولیس هیچکــس محروم نیســت. این یعنــی برانکو ایوانکوویـ­ـچ میتواند با خیــال راحت به فکر رکوردهایی باشــد که این بازی اهمیتشان را بیشتر خواهد کرد.

برای نمونه، رکورد بهترین خط دفاع لیگ برتر، رکورد شکستناپذیر­ی پرسپولیس مقابل سپاهان و حتی شکستناپذیر­ی شخص برانکو که اتفاقا نخستین شکســت لیگ برتری خود را در نخســتین رویارویی بــا زردهای اصفهان تجربه کرده بود. کافی اســت سپاهان مثل دو بازی قبلیاش برنده نشــود تا شکستناپذیر­ی ســرمربی کروات پرسپولیس مقابل این تیم به بیش از 1300 روز برسد.

نه کــه برانکو تا حاال به ســپاهان نباخته باشــد. اتفاقا او نخستین باری که روی نیمکت پرسپولیس نشســت، حریفش همین سپاهان بود که دو بر یک قرمزها را با مربی جدیدشان شکست داد. اواخر لیگ چهاردهم بود و برانکو که در نخســتین بازی بعد از امضای قرارداد با پرســپولیس (بازی با اســتقالل اهواز در اهواز که یک - یک تمام شــد) دستیارانش را روی نیمکت نشانده بود، در بازی با سپاهان خودش روی نیمکت نشست.

میزبــان آن بازی، ورزشــگاه آزادی بود و پرسپولیس در حالی که با یک گل جلو افتاده بود، در دقایق پایانی دو گل از ســپاهان فرکی خورد و بازنده زمین را ترک کرد. این ســناریو در هفتههای ابتدایــی لیگ پانزدهم هم تکرار شــد و پرسپولیس در حالی که تا دقیقه 34 با گلهای طارمی و عالیشــاه دو بر یک از حریف اصفهانیاش پیش بود، در نهایت با نتیجه 4 بر 2 به این تیم باخت.

آمار بعــد از آن اما همه به ســود برانکو ایوانکوویچ است که سه پیروزی و دو تساوی را تجربه کرده و دیگر شکســت نخورده است. در بازی برگشــت لیگ پانزدهم نتیجه 2 - 2 رقم خورد و فصل بعد قرمزها باالخره موفق شــدند طلسم ورزشــگاه فوالدشهر را بشکنند. آن روز هم امید عالیشاه و مهدی طارمی 3 بار دروازه مهم نیست پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر بازی میکنند یا در جام حذفی یا هر تورنمنت دیگری. تقابلهایشا­ن همیشه جذاب است. جذاب و البته پرحاشیه. در این ســالهایی که به یاد داریم، هرگز پیش نیامده که پرســپولیس و سپاهان بدون حرف و حدیث با هم بازی کنند و تا بازی بعدیشان با هم درگیر نباشند. این بازی اما از همه تقابلهای قبلیشــان مهمتر است که دلیلش شاید جایگاه و شرایط دو تیم باشد که هیچکدام هنوز شکست نخوردهاند. سپاهان صدرنشین اســت و پرســپولیس بهعنوان تیم ســوم جدول به رکوردهایی فکر میکند که کریخوانیها­ی بعد از بازی را برایش آســانتر خواهد کرد. قرمزها تا بهترین آمار دفاعیشــان در لیگ برتر تنها یک کلینشیت فاصله دارند و اگر امتیاز بگیرند، رکورد شکســتناپذ­یری برانکو مقابل سپاهان را به 1300 روز میرسانند. سپاهان را باز کردند تا برانکو سربلند از اصفهان به تهران برگردد.

بــازی بعدی دو تیم در ورزشــگاه آزادی و جلوی چشــم 80 هزار هوادار پرسپولیس برگزار شــد که شــاگردان برانکو بــا دو گل طارمی و رضاییان از روی نقطه پنالتی به برتری رسیدند. گل دوم آن بازی، همانــی بود که طارمی ضربه پنالتــی را به رامین پاس داد و برانکو ایوانکوویچ از فرط عصبانیت بر ســر آنها فریاد میکشید که دیگر اینطور ریسک نکنند.

فصل پیش هم سپاهان در حسرت پیروزی مقابل پرسپولیس ماند. در بازی رفت، قرمزها 2 بار از حریف اصفهانی پیش افتادند اما در نهایت گل جاللالدین علیمحمدی بازی را به تســاوی کشــاند. در نیمفصل دوم هم زردها با 2 گل در تهران شکســت خوردند تا شــمار پیروزیهای برانکو برابر سپاهان از تعداد شکستهایش بیشتر شــود. به عبارتی آخرین باخت پروفسور مقابل ســپاهان به 1214 روز قبــل بازمیگردد و در صورتی که شــاگردان قلعهنویی نتوانند بازی روز یکشنبه را با پیروزی تمام کنند، شکستناپذیر­ی برانکو به 1300 روز خواهد رســید که رکوردی قابل توجه است برای خودش.

نکته دیگر که در تقابل ایوانکوویچ و سپاهان به چشــم میآید، ثبــات نیمکت پرســپولیس اســت. مرد کــروات در 7 تقابل اخیــر مقابل 5 مربی قرار گرفته که این نشــان میدهد سپاهان برعکــس پرســپولیس ثباتــی در کادرفنیاش نداشــته. حسین فرکی، ایگور اســتیماچ، عبدا... ویســی، زالتکو کرانچار و منصــور ابراهیمزاد­ه مربیانــی بودهاند که بهعنوان مربی تیم اصفهانی مقابل برانکو قــرار گرفتهاند و جالب اینکه فقط حســین فرکی که اتفاقا سالها پیش در تیمملی دســتیار برانکو ایوانکوویچ بود، موفق به شکست دادن این مربی شــده اســت. در همان دو بازی ابتدایــی پروفســور بــا ســپاهان در لیگهای چهاردهــم و پانزدهــم که 2 بر یــک و 4 بر 2 شدند.

گذشــته از برانکو، خود پرسپولیس هم در تقابلهای قبلیاش با ســپاهان تیم موفقی بوده. در مجمــوع تمام رقابتها و 68 مســابقهای که تیمهای اول و سوم این روزهای لیگ برتر برگزار کردهاند، پرســپولیس 24 برد، 25 تساوی و 19 شکست داشــته اما در 34 بازی لیگ برتری دو تیم ســهم قرمزهــا 10 برد، 12 تســاوی و 12 شکست بوده است.

پرسپولیس-ســپاهان همچنــان به هیجان میآوردمان و دلیلش شــاید شکســتناپذ­یری دو تیم باشــد. در این 13 هفتــهای که از لیگ گذشته، پرسپولیس رنگ شکست را ندیده و در این رکورد با ســپاهان صدرنشین شریک است. شکستناپذیر­ی در این فصل و شکستناپذیر­ی مقابل سپاهان به کنار، پرسپولیس حاال میتواند رکورد خط دفاعیاش را هم ارتقا بدهد و با تنها یک کلینشیت دیگر، به بهترین آمار خط دفاعی خود در چهار فصل اخیر برســد. پرســپولیس با چهار گل خورده در سیزده بازی رکورددار است و بعــد از این تیم، فقط پدیده و اســتقالل (هر کــدام 6 گل خوردهانــد) گلهای خوردهشــان تکرقمی است.

مرد کروات در 7 تقابل اخیر مقابل 5 مربی قرار گرفته که این نشان میدهد سپاهان برعکس پرسپولیس ثباتی در کادرفنیاش نداشته. حسین فرکی، ایگور استیماچ، عبدا... ویسی، زالتکو کرانچار و منصور ابراهیمزاد­ه مربیانی بودهاند که بهعنوان مربی تیم اصفهانی مقابل برانکو قرار گرفتهاند و جالب اینکه فقط حسین فرکی که اتفاقا سالها پیش در تیمملی دستیار برانکو ایوانکوویچ بود، موفق به شکست دادن این مربی شده است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran