Iran Varzeshi

یخچالی:اینشروعآغا­زکارمااست

به خاطر خدمت سربازی لژیونر نشدم

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

چنــد روز بعد از پیروزی جالب 0۷-8۷ تیم ملی بســکتبال ایــران برابر فیلیپین بهنــام یخچالی یکی از بهترینهای ایران معتقد اســت آنچه تیم ملــی را به این پیروزی حســاس در شــهر مانیل رســاند، بازی یکنواخت و ریتم ثابت تالش ملیپوشــان ایران بود که ســرانجام بر بازی فنی حریف ســایه انداخت و موجب شــد فیلیپین بهرغم برتری امتیازیاش در هر ســه کوارتر اول ســرانجام در سرنوشتســا­زترین مقطع یعنی کوارتر چهارم کم بیاورد و پیروزی را با شکســت عوض کند. این برد ســبب شــد راهیابی ایران به جام جهانی بســکتبال 20۱9 در خاک چین تقریبا قطعی شــود اما یخچالی ۳2 ســاله که بچه شــهرکرد اســت و در پســت «گارد2» بازی میکند، میگوید باید صبر کرد تا دو دیدار باقیمانده ما طی اســفندماه مقابل ژاپن و اســترالیا در تهران نیز ســپری شــود و ســپس بهســوی جامجهانی هم دورخیز کــرد و همان همتی را بهکار گرفت که موجب احیای تیم ایران بعد از شکســت ســنگیناش (با فاصله 29 امتیاز) برابر اســترالیا در شــهر ملبورن شــد و نمایش ســتودنی مانیل را پیریخت. آقای یخچالی، چرا در استرالیا به آن شکل ناکام شدیم؟

واقعا بد بازی کردیم. شــاید نتوانســتی­م بعد از سفر طوالنی به منطقهای که اختاف ساعت فراوانی با تهران دارد و شرایط زیستیاش به کلی متفاوت است، با آن وضعیت به سرعت هماهنگ شویم. هماهنگیمان نیز اندک بود و با آنکه ترکیب خوبی داشتیم اما هرگز آنطور که انتظار میرفت، ظاهر نشدیم. البته حریفتان نیز واقعا قوی بود.

همینطــور اســت. فرقی نمیکند اســترالیا از تیم اولش که متشــکل از مردان (لیگ حرفهای بسکتبال آمریکا) است استفاده میکند یا تیم دومش را که بیشتر مبتنی بر نفرات بومیشان است، بهمیدان میفرســتد زیرا اصل و ریشه بسکتبالشان قوی است و ذات آنها بر پایه مهارت فنی بنا نهاده شده است. در ملبورن توصیههای کادر فنی ما معقوالنه و کارساز بود اما ما نتوانستیم به طور الزم و مؤثر از آن بهره گیریم. NBA

چگونه شــد که به فاصله فقط چند روز از تیم در هم کوبیده شــده در ملبورن به آن تیم تســلیمناپ­ذیر و متعالی در مانیل تغییر وضعیت دادید؟

گذشته را نمیتوان عوض کرد و وقتی باختی به ثبت میرسد، باید آن را بهعنوان یک واقعیت پذیرفت و برای پرهیز از تکرار آن دســت بهکار شد. ما هم پس از آن دســت به دســت یکدیگر دادیم و متعهد شدیم که در دیدار با فیلیپیــن جبران مافات کنیم. آنچه ما را در شهر مانیل سرفراز کرد، هماهنگی و اتحاد و عزم راسخ به کسب پیروزی بود. ما تسلیم ناامیدی و یاسی نشدیم که هر باخت سنگینی به ارمغان میآورد.

آیا افت بدنی و خسته شــدن فیلیپینیها در کوارتر چهارم نیز در بــرد ما تأثیر عمدهای نداشت؟ تأثیر داشت اما آنچه حریف را خسته و مستاصل کــرد، این بود که ما از دقیقــه اول تا چهلم حتی یک لحظه هم عقب ننشســتیم و از فشــار و کوشش خود نکاستیم و دایما به سمت جلو رفتیم و فرصت آفریدیم و حریف را به چالش کشــیدیم. وقتی اینطور با روالی ثابت و محکم دایما فشــار میآورید و تاش میکنید، محتمل است که رقیب سرانجام در یک جا کم بیاورد و در دقایــق پایانی وا بدهد. البتــه فاصله امتیازی دو تیــم نیز در تمامی دقایق طوالنــی پیش بودن رقیب هیچگاه به حد زیادی نرســید و اختاف از چند امتیاز فراتر نمیرفت. به این ترتیب همیشــه این احتمال را که به بازی برگردیم و از حریف جلو بیفتیم، برای خود حفظ کردیم. نقطــه قوت کار فیلیپین در حمله بود و برابر چنین رقیبی ما باید با یک بازی محکم و فیزیکی در منطقــه دفاعی و در برخوردهای جســمانی ظاهر میشدیم تا ســرانجام برای خودمان یک نقطه اتکا و حرکت به سمت پیروزی را بهوجود بیاوریم. ظاهــرا فیلیپین قبــل از رویارویی با ما به قزاقستان هم باخته بود.

بلــه، ولی اگر بــه ریز نتایجشــان توجه کنید، میبینید که اغلب بیشــتر از 0۸ امتیاز در هر مسابقه گرفتهاند و حماتشان سریع و کارساز است. آنها هم در ریباندها و توپهای ســرگردان شــده روی سبدها موفق عمل میکنند و هم در پرتابها از بیرون محوطه و منطقه ۳ امتیازی بامهارت ظاهر میشوند. همینها نشان میدهد کار ما در مانیل چقدر سخت و پیروزی حاصله به چه میزان مهم بوده است.

بهنظر نمیرسد مشکل حادی مقابل ژاپن در تهران در دیدار برگشتمان با این حریف داشته باشــیم و بردن آن بازی صعود ما را از هر جهت حتمی میکند.

بــا این حال باید هوشــیار و مراقب بود و هیچ احتمالی را نادیده نگرفت. باید ابتدا تمامی توانمان را مصروف فتح دیدار با ژاپن و کار را تمام و راهیابیمان بــه جام جهانــی را قطعی و ســپس بــرای این جام برنامهریــ­زی کنیم. از االن برای جام جهانی نقشــه و طــرح ریختن بد نیســت و مفید هم خواهــد بود اما عقــل و منطق حکم میکند تا زمــان دیدار با ژاپن و ســپس استرالیا فقط روی همین دیدارها تمرکز کنیم و هرچیــزی فراتر از آن و ورای دو مســابقه مذکور را به آینده دورتر بســپریم. پیروزی احتمالی مقابل ژاپن این حســن را هم دارد که ســبب میشود شکست ما در دیدار اولمان در خاک ژاپن جبران شــود و همین مســأله یک انگیزه قوی برای مــا خواهد بود تا در آن دیدار هرچــه توان داریم، رو کنیم. چیزی که ما را در مانیل پیروز کرد در درجه اول عزم و انگیزه بود و اینکه میخواســتی­م حتما برنده شویم. همان روحیات و عزم میتواند ما را در اسفندماه در مصاف مجدد با ژاپن هم سرفراز کند.

مقامهای ارشد ورزشی کشور چه کارهایی میتوانند انجام بدهند تا به پیروزی در دیدارهای مورد بحث برسیم و بسکتبال کم امکانات ما به اهدافش نایل شود؟

نــه فقط ســران ورزش بلکه خود فدراســیون بسکتبال هم باید بههوش باشد و هر دو نهاد با تأمین و برگزاری دیدارهای دوستانه مفید، تیم ملی را به سطح باالتری از آمادگی و کارآیی برســانند. قطعا فدراسیون در ایــن زمینههــا طرحها و افکاری را در ســر دارد و مشغول مقدمه چینی برای آنها و اقدام بهموقع است و به این سبب باید صبر کرد و بعد از اجرای این برنامهها بیــش از پیش به صحت یا غلط بــودن آنها پرداخت. پیش از دیدارهای اخیرمان با اســترالیا و فیلیپین نیز فدراسیون بســکتبال دیدارهای تدارکاتی تأثیرگذاری را بــرای ما جور کرد و اگر اینگونه تمهیدات نباشــد، طبیعی است که به ســوی ناکامیهای دیر یا زودرس به حرکت درخواهیم آمد. بههمین ســبب است که با تأکیــد میگویم ایــن تازه آغاز کار ما و نقطه شــروع حرکت به سوی جامجهانی است و نباید فکر کنیم که تا این لحظه کارهای عظیمی را انجام دادهایم و قضایا تمام شده است.

شما سالها اســت در تیم پتروشیمی بندر امام عضویت داریــد و پیش از آن هم برای تیم جهش ترابر قم به میــدان میآمدید اما بگویید آیا پیشنهاد خارجی هم داشتهاید یا خیر و اگر داشتهاید، چرا تا به حال نرفتهاید. هرچه باشد بازی در لیگهای عمده خارجی ســبب میشود کارآیی و کالس کارتان باال برود.

بله، پیشــنهاد داشتم اما بهجای آوردن نامشان و معرفــی متقاضیان خود الزم اســت متذکر شــوم که بهدلیل ســرباز بودن عما نمیتوانســ­تم ایران را تــرک کنم و لزوم رفتن به خدمت نظام، پیوســتن به باشگاههای خارجی را غیر ممکن میساخت. االن چه؟ آیا آن مشــکل حــل و خدمت سربازیتان سپری شده است؟

با احتســاب قواعد جدیدی که طی یکی دو ماه اخیر وضع و اجرای آن شروع شده، ملیپوشان موفق و تمامی دارندگان مدالهای آسیایی و جهانی از خدمت معاف میشوند. به این ترتیب چه برای من و چه سایر ملیپوشــان جوان بســکتبال دیگر منعی برای الحاق به باشــگاهها­ی خارجی وجود ندارد و من میتوانم در صورت رسیدن پیشنهادهای خارجی به آنها فکر کنم و انتخاب مناسبی داشته باشم. بهعنوان بازیکنی که سالها در لیگ داخلی بسکتبال شــرکت کردهای، ایرادات این لیگ را در چه مواردی میبینی؟ مثال تغییر یافتن مکرر تیمها و عمر کوتاه بسیاری از آنها قطعا از ثبات و استمرار و جدی بودن لیگ میکاهد.

اینهــا که گفتید از شــرایط دشــوار اقتصادی لیگ بر میخیزد و از اینکه جور کردن ســرمایه الزم و بهکارگیری آن کار ســختی است و برای اکثر تیمها ماندن طوالنیمدت در صحنه به خاطر این دشواریها نامحتمل میشود و فشار اقتصادی و اینکه پول هزینه شده به سرعت بر نمیگردد، باعث خروج آنها از چرخه لیگ میشود. اگر این وجه را نادیده بگیریم و از منظر فنی به این مسابقات نگاه کنیم، اکثر ادوار لیگ مفید و تأثیرگذار بوده و اثر آن را به وضوح و بهطور مستقیم در تیم ملی و بازیهای آن میتوانید ببینید. این شامل دوره فعلی هم میشــود که بیش از 0۴ روز از شــروع آن میگذرد و رقابت خوب و پایاپایی بین تیمها وجود دارد و حداقل ســهچهار تیم از شانس بالنسبه برابری برای کسب عنوان قهرمانی بهره میبرند. امسال برخی مسابقههای واقعا جالب را شاهد بودهایم. بازیکنان محبوب ایرانی و خارجی شما و به واقع الگوهای فنی شما چه کسانی بودهاند؟

نمیخواهــم نام افراد خاصی را بیاورم زیرا واقعاً هم فقط از روی یک فرد واحــد کپیبرداری نکردهام بلکــه برعکس به بازیهای افراد متعــدد نگاه کرده و از هر یــک چیزی را یاد گرفتهام. این بســیار بهتر از الگوبرداری صرف از یک نفر اســت، حتی اگر آن یک نفر آدم بسیار توانایی باشد. آرزوی بزرگ زندگیات چیست؟

آرزویم البته ورزشی است و آن هم بازی کردن در مســابقات قهرمانی باشــگاهها­ی اروپا (یورو لیگ) است. از اهمیت این مســابقات نزد خودم همین بس کهآنرااز همباالترمی­دانم. »NBA« شــیرینتری­ن خاطره زندگــیات چه بوده است؟

هر برد بزرگی میتواند چنین خاطرهای را شکل داده باشد و همین پیروزی اخیر در خاک فیلیپین نیز در همین تعریف میگنجــد. در این میان نمیخواهم یک پیروزی و اتفاق خاص را از بقیه سوا و متمایز کنم زیرا برخی تا حد زیادی با یکدیگر همسطح بودهاند. و سرانجام بگویید کدام مربی بیشترین سهم را در تکوین شخصیت کاری شما داشته است؟

مــن به تمامــی مربیانی که زیر نظرشــان کار کردهام، احترام میگذارم زیرا همگی چیزی و نکتهای را بــه کار من افزوده و هر یک ســهمی در رشــد من داشتهاند. بههمگی آنها ادای احترام میکنم.

گذشته را نمیتوان عوض کرد و وقتی باختی به ثبت میرسد، باید آن را بهعنوان یک واقعیت پذیرفت و برای پرهیز از تکرار آن دست بهکار شد. ما هم پس از آن دست به دست یکدیگر دادیم و متعهد شدیم که در دیدار با فیلیپین جبران مافات کنیم. آنچه ما را در شهر مانیل سرفراز کرد، هماهنگی و اتحاد و عزم راسخ به کسب پیروزی بود.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran