Iran Varzeshi

حق آلکاسر نیمکت نیست

- مارتین الرنس ‪Martin Laurence‬

اوضاع صدر جدول بوندسلیگا نسبت بــه آخریــن روز فصل گذشــته تغییرات بسیاری داشته اســت. بایرن مونیخ فصل پیش را با شکســت خانگــی چهار بر یک مقابل اشــتوتگار­ت به پایان رســاند و این آخرین بازی یوپ هاینکس بهعنوان مربی بود.

با این حال بایرن با فاصله 21 امتیاز در صدر جدول ششمین قهرمانی پیاپی خود را جشــن گرفت. حاال بایرن چهارم است و 9 امتیاز با بوروســیا دورتموند صدرنشین فاصله دارد.

دورتموند نسبت به فصل پیش بسیار پیشرفت کرده اســت. آنها در فصل پیش نزدیک بود ســهمیه لیگ قهرمانان را هم نگیرند.

در روز پایانی مسابقات، پاول کادرابک در بــازی هوفنهایم مقابــل دورتموند در فاصله تنها 15 دقیقه مانده به پایان مسابقه نتیجه را ســه بر یک به سود تیمش کرد. تفاضــل گل دورتمونــد در آن هنگام تنها یک گل بهتر از بایر لورکوزن بود که ســه بر صفر از هانوفر پیش بــود. اگر لورکوزن گل چهارم را هم میزد، جای دورتموند را در لیگ قهرمانان را میگرفت اما هانوفر دو گل در دقایق 94 و 96 زد و کار دورتموند را آسان کرد.

دورتموند در تابســتان رویه متفاوتی را در پیــش گرفت و ابتدا، پیتر اشــتوگر، مربی تیم را اخراج کرد. لوســین فاوره که در کشــور آلمان با هرتا برلین و بوروســیا مونشنگالدب­اخ کارهای حیرتانگیزی انجام داده بود جای او را گرفت.

فاوره، هرتا برلین را در دو سال از رده دهم به رده چهارم رساند. او گالدباخ را در سال 2011 از سقوط نجات داد و فصل بعد آنها را چهــارم کرد. در آخرین فصل کامل حضــور فاوره در گالدباخ، یعنی فصل -15 ،2014 باشــگاه در بوندسلیگا سوم شد و به لیگ قهرمانان رســید اما پنج شکست پیاپــی در ابتدای فصل بعد باعث شــد او اخراج شــود. با این حال او در آلمان بسیار خوشنام بود.

از ســوی دیگر، بایــرن مونیخ در این فصــل با نیکو کواچ به شــکل غیرمعمولی شکننده بوده اســت. دورتموند هم از این ضعف بایرن به بهترین شکل استفاده کرده است و توانســته فاصله در صدر جدول را به 7 امتیاز برساند و 9 امتیاز هم بیشتر از بایرن داشته باشد. تفاضل گل دورتموند در پایان هفته سیزدهم +24 است که با فاصله، بهترین آمار در این فصل است.

نقطه قوت دورتموند این نیســت که فرصتهای زیــادی میســازد، بلکه این اســت که از فرصتها اســتفاده میکند. دو برد پرگل آنهــا، با نتیجه هفت بر صفر مقابل نورنبرگ نگونبخت و چهار بر صفر مقابل اشــتوتگار­ت، تقریبا نیمی از تفاضل گل آنها را تشکیل میدهد. در کل آنها در بازیهایشان ســلطه کامل بر جریان بازی ندارند. دورتموند نسبت به بایرن 56 ضربه کمتر به سمت دروازه حریف زده و نسبت به فورتونا دوســلدورف قعرنشین تنها یک ضربه بیشــتر به سمت دروازه داشته است اما دلیــل صدرنشــینی دورتموند، قدرت تمامکنندگی فوقالعاده بازیکنانش است.

دورتموند 22 درصد از ضرباتش در این فصل را گل کــرده که بهترین عملکرد در میان تیمهای لیگ اســت و تقریبا دو برابر آمار بایرن است.

این دقت باال مقابــل دروازه به دلیل حضور یک بازیکن است: پاکو آلکاسر. این بازیکن اسپانیایی از زمانی که به دورتموند قــرض داده شــد، پدیده این تیم شــد و دورتموند هم قرارداد او را دایمی کرد. او در حالــی که تنها در دو بازی در ترکیب ثابت قرار گرفتــه، با 10 گل در کنار لوکا یوویچ گلزن برتر لیگ است.

او در بازی شــنبه دورتموند که با برد دو بر صفر مقابــل فرایبورگ همراه بود در ترکیب نبود امــا از روی نیمکت به زمین رفت و باز هم گل زد. این نهمین گل او در این فصل بهعنــوان بازیکن ذخیره بود و او تا همینجای کار هم رکورد بوندسلیگا در زمینه بیشترین گل زده یک بازیکن پس از ورود به میدان بهعنــوان بازیکن ذخیره را شکسته است.

حتی یــک دروازهبان هم نتوانســته ضربات او را در این فصل مهار کند. هر بار کــه او داخل چارچوب ضربه زده، توپ گل شده است.

اما چرا آلکاســر در ترکیب ثابت قرار نمیگیــرد؟ هرچه باشــد، دورتموند تنها همین مهاجم مرکزی را دارد. ماکسیمیلیا­ن فیلیپ شــش بار در این پست بازی کرده ولی او فصل پیش بیشــتر در سمت چپ حضور داشت. حتی ماریو گوتزه هم بیشتر از آلکاسر در پســت مهاجم مرکزی بازی کرده است.

فــاوره تا حدی به آمادگی جســمانی آلکاســر توجه دارد که دو سال در بارسلونا نیمکت را گرم کرد. شــاید هم نظر مربی این اســت که وقتی چیزی خراب نیست، بیدلیل به آن دســت نزند. تیم او تا هفته سیزدهم شکست نخورده و 10 بازی را برده است. آلکاسر هم بهعنوان ذخیره در هر 21 دقیقه، با احتســاب وقتهای تلفشده گل زده است.

شش گل از 10 گل آلکاسر در دقیقه 80 به بعد زده شــده است و 9 امتیاز برای دورتموند به همراه داشــته اســت، یعنی همــان تعداد امتیازی که بیشــتر از بایرن دارند. این بازیکــن بوده که تفاوت را برای تیم فاوره رقم زده اســت، ولی ممکن است نیمکتنشینی او ادامه داشته باشد.

این مهاجم دچار مشکل عجیبی است: او بهعنــوان یک بازیکن ذخیــره موثرتر از آن اســت که در ترکیب ثابت قرار بگیرد! وقتی بازی باز میشود، بازیکنان تهاجمی دورتموند فضای بیشتری برای استفاده پیدا میکنند و آلکاسر میتواند به زمین بیاید و کار را تمام کند.

او در این سیســتم در حال حاضر به بهترین شــکل جواب میدهد و البته این آمــار او نمیتواند ادامه پیدا کند اما دلیلی هم ندارد که دورتموند او را در ترکیب قرار بدهد. منبع: گاردین

این بازیکن اسپانیایی از زمانی که به دورتموند قرض داده شد، پدیده این تیم شد و دورتموند هم قرارداد او را دایمی کرد. او در حالی که تنها در دو بازی در ترکیب ثابت قرار گرفته، با 10 گل در کنار لوکا یوویچ گلزن برتر لیگ است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran