Iran Varzeshi

توپ طال را ندزدیدند، از دستش دادیم

مرور چند نکته برای قضاوت بهتر درباره ناکامی بیرانوند

-

خط خــوردن نام علیرضــا بیرانوند از جمع سه کاندیدای نهایی کسب جایزه توپ طالی آســیا و رســیدن این جایزه به اکرم حســن قطری، چیزی نبود که رسانهها به سادگی از آن بگذرند.

حتی یک قیاس ســاده بیــن علیرضا بیرانوند و اکرم حسن به راحتی میتوانست به ادعای سرقت این جایزه از بیرانوند صحه بگــذارد. به خاطر همین بــود که خیلی از کارشناسان داخلی و خارجی به اتفاق معتقد بودنــد که این جایزه از بیرانوند به ســرقت رفته است و جایزه توپ طال بیچون و چرا باید به او میرسید.

پذیرفتــن اینکه «مجمــوع امتیاز» بازیکنان به قرار گرفتن آنها در فهرســت بهترین بازیکن ایونتهای قارهای زیر نظر فیفا و ایافســی میانجامــد، تا حدودی از شــدت این ادعا که جایــزه توپ طال از بیرانوند به سرقت رفته، میکاهد اما بدون شــک قرار گرفتن اکرم حسن را در میان ســه نفر نهایی توجیه نمیکند. به همین خاطر نگاه به چند نکته اصلی در مســیر انتخــاب کاندیداهای نهایــی میتواند تا حدودی قضاوت بهتری درباره ناکام ماندن و تضییع حق بیرانوند در مسیر کسب این جایزه داشته باشد.

بیرانونــد در بازیهای جــام جهانی خوش درخشــید اما مثال در بازی با پرتغال عنوان ســتاره زمین به جای او به کوارشما رســید. عنوانی که اگر خــودش برده بود با اختالف میشــد ستاره امســال آسیا. او در حقیقت از جام جهانی دقیقا به اندازه ســایر رقبایش امتیاز گرفته بود یعنی هیچ!

او در آســیا دو بار ستاره میدان شد و امتیازش برابر بود با ســوزوکی و یوما. البته سوزوکی به دلیل درخشش در بازی فینال، امتیازی باالتر از رقبا داشت اما قطعا امتیاز بازیکنی مثل اکرم حسن از آنها کمتر بوده است.

در واقع همه اینها تأثیر البی فدراسیون فوتبال قطر در گنجاندن نام اکرم حسن در میان ســه گزینه نهایی برای کســب جایزه توپ طال را کمرنگ نمیکند. همه میدانند این یک عرف اســت که جوایز را در آســیا تقســیم میکنند. معموال فدراســیون­هایی که البی قویتری هم دارنــد جوایز مهمتر را میبرند. این هیات رییسه فعلی فوتبال ما کل زورش در همه این سالها این بوده که جایزه فرعی اصغر حسنزاده را برای فوتسال بگیرد.

اصال قرار نبود اسم حسن در میان سه نامزد نهایی باشــد و حتی خود رسانههای قطــری نامــش را در ایــن فهرســت قرار نمیدادند. از طرفی کنفدراســی­ون فوتبال آســیا هم طی نامهای به باشگاه پرسپولیس اعالم کرده بــود که نام بیرانوند بین ســه بازیکن برتر فوتبال آسیا خواهد بود. ناگهان اما همه معادلهها بر هم خورد و گفته شــد پرســپولیس از سوی فیفا دارای محرومیتی است و بازیکنش نمیتواند جزو سه بازیکن برتر جای بگیرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اما در فینال لیگ قهرمانان آسیا جایزه اخالق را به باشگاه پرسپولیس و سیدجالل حسینی اختصاص داده بود که با توجیه فعلیشان برای حذف نــام بیرانوند در تناقض بــود اما به هر حال این اتفاق افتاد تــا دو بازیکن ژاپنی و یک قطری به جمع سه کاندیدای نهایی راه یابند و غیبت کاندیداهای ژاپنی در مراسم، اکرم حســن را برنده نهایی کند، چرا که از سال 2007 قانونی برای بردن جایزه وضع شــده که براســاس آن این جایزه تنها به بازیکنی میرسد که از میان سه نامزد نهایی، خود را به مراسم برســاند و هر بازیکنی که از سفر به محل مراسم اهدای جوایز خودداری کند یعنــی در عمل از پذیرش توپ طال انصراف داده است.

واقعیت این اســت که بیرانوند جایزه را در حالی نبرد که نســبت به اکرم حسن شایستهتر بود نه دو کاندیدای دیگر ژاپنی. هرچند کــه بیرانوند عملکــرد قابل قبولی داشت اما مجموع امتیازات او از دو کاندیدای دیگر باالتر نبود اما اگر ضعف فدراسیون در البی با ایافسی نبود و به جای اکرم حسن به جمع ســه کاندیدا میرسید، حتما امروز توپ طال را با خود به ایران آورده بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran