Iran Varzeshi

آیا نیمار، مسی و رونالدو شد؟

- گابریله مارکوتی ‪Gabriele Marcotti‬

نیمار سهشــنبه 27 ساله شــد. ماه بعد، 10 ســال از نخســتین دیدار حرفــهای او میگذرد. به این ترتیــب او از میانه راه عبور کرده اســت. نه اینکه به پایان رســیده باشــد اما به مرحلهای رســیده که زمانی که برایش باقی مانده، به اندازه زمانی که گذشته، نیست و او در سراشیبی دوران ورزشیاش قرار دارد.

ســالها پیش، نیمار امید مردم برزیل بود. او در هنگامی که پدیده شــد، جدیدترین فردی بود که قرار بود بیایــد، فوتبال برزیل را متحول کند، تیم این کشــور را فاتح جام جهانی کند و در کنار پله قرار بگیرد که هنوز از دید بســیاری، بهترین بازیکن تاریخ اســت. نام او کنار نام زیکو، روماریو، رونالدو، رونالدینیو و روبینیو قرار گرفته بود. همه این بازیکنان پیش از آنکه تولد 20 سالگیشــان را جشــن بگیرند، چهرههای مشهوری شده بودند و مردم این بازیکنان را تا آسمان باال برده بودند.

اما از بســیاری جهات، امید بــه نیمار فراتر از اینها بود. او پاســخ برزیلیها به لیونل مســی و کریستیانو رونالدو بود. در این باره صحبت زیادی مطرح است که مســی و رونالدو بهترین بازیکنان تاریخ هســتند یا نه و به این ترتیب بحث بهترین بازیکــن تاریخ دیگر حول چرخــه بیپایان پله و مارادونا نیســت. یکی از این دو بازیکن از پرتغال، کشــور اســتعمارگ­ری میآید که تا سال 1889 برزیل را در اختیار داشــت. روز تولــد او و نیمار یکی است و هر دو هم عاشق شبکههای اجتماعی هســتند. بازیکن دیگر هم اهل کشور رقیب ابدی برزیــل، یعنی آرژانتین اســت و چهــار فصل در بارسلونا همتیمی نیمار بود.

حاال که رونالدو و مســی از 30 ســال عبور کردهاند و به گلزنی و درخشــش ادامه میدهند، نکته طعنهآمیز این است که پدیده بعدی فوتبال کسی است که نیمار هر روز در تمرینات پیاسجی میبیند: کیلیان امباپه که تازه 20 ســاله شده و مدال قهرمانی جام جهانی را در خانه دارد.

همه اینها منجر به این پرســش میشود: آیا نیمار توانسته در حد تواناییهای­ش ظاهر شود؟

سریعترین راه برای اینکه در فوتبال جاودان شــوید این اســت که با تیم ملی کشورتان موفق شــوید اما آمار نیمار با تیم ملی عجیب اســت و پرفراز و نشــیب. نخســتین کوپا آمهریکای او در ســال 2011 بود، زمانی که برزیل در یکچهارم نهایی در ضربات پنالتی حذف شــد. او در دومین کوپــا آمهریکا تنها 180 دقیقه بــازی کرد چون اخراج شــد و پس از بازی بــا داور دعوا کرد و به همین دلیل محروم شد.

جام جهانی؟ او در سال 2014 آمادگی کامل نداشــت و با این حال بار انتظارات 180 میلیون برزیلی را به دوش میکشــید و شــبح ماراکانازو (شکســت برزیل مقابل اروگوئــه در جام جهانی 1950 کــه جام جهانی را از آنها گرفت) هم روی شــانههای او ســنگینی میکرد. او تیم نهچندان درخشــان برزیل را تا نیمهنهایی برد، ولی همین دیدار را از دســت داد و در شکســت تحقیرآمیز هفت بــر یک مقابل آلمان غایب بود، چرا که یک مهره کمر او در بازی با کلمبیا شکست.

چهار سال بعد، او به جام جهانی روسیه رفت. او دوبــاره از یک مصدومیت رهایــی یافته بود و دوبــاره بار انتظارات روی شــانههای او بود. او در دیدارهای اول بیش از حد برای درخشــش تالش کرد که ایــن از دید تماشــاگرا­ن آزاردهنده بود، ولی هر چه تورنمنت به پیش میرفت، او پختهتر میشــد اما برزیل در نهایت در یکچهارم نهایی برابر بلژیک شکست خورد و حذف شد.

به این ترتیب نیمار نتوانسته به یک قهرمانی بزرگ با تیم ملی برســد، مگر آنکــه قهرمانی در المپیک یا جام کنفدراسیون­ها را حساب کنید که قاعدتا آنها حساب نیستند اما آیا واقعا مهم است؟ مگر او در میان 10 بازیکنی نیســت که بیشترین بازی ملی برای برزیل را در کارنامه دارند و سومین گلــزن برتر تاریــخ برزیل نیســت؟ او به احتمال فراوان زمانی که فوتبال را کنار بگذارد، در هر دو آمار نفر اول خواهد بود.

او در جام جهانی ‪30 ،2022‬ ساله خواهد بود. تا آن هنگام دو کوپا آمهریکا هم برگزار میشــود که یکی از آنها در تابســتان پیش رو و به میزبانی برزیل اســت. چیزی که جالب است، این است که آمار باشگاهی نیمار نشان میدهد که او میخواهد تاریخساز شود.

نیمار در 81ســالگی میتوانســت بهراحتی برزیــل را ترک کنــد و به اروپا بــرود، بهویژه که نخســتین قهرمانی داخلیاش را هم با ســانتوس کســب کرده بود اما او پیشــنهاده­ا را رد کرد، و در ســانتوس ماند تا بــا این تیم قهرمــان کوپا لیبرتادورس شود. این نخستین قهرمانی سانتوس در این مســابقات پس از حدود نیمقرن بود و آنها آخرین بار در دوران پله فاتح این رقابتها شــده بودند. این چیزی اســت کــه اغلب در اروپا به آن توجه نمیشــود. در دوران حضور نیمار در برزیل، یک تکل بیموقع ممکن بود باعث شــود او دهها میلیــون یورو درآمد در آینده را از دســت بدهد، ولی او حاضر شد این ریسک را بپذیرد و در فوتبال باشگاهی کشورش اثرگذار باشد.

او ســالها بعد، در تابســتان 2017 بارسلونا را ترک کرد و پاریســنژر­من بــا پرداخت 222 میلیون یورو، او را گرانترین بازیکن دنیا ساخت. او از نوکمپ به پارک دپرنس رفت. منتقدانش تنها به طمع او (دســتمزد او بــه 40 میلیون دالر در سال رســید)، غرورش (او میخواست از زیر سایه مسی خارج شود) و ظاهربینیاش پرداختند. خط حمله بارســلونا، متشکل از مسی، لوییس سوارس و نیمار که به MSN معروف شــده بود، در چهار ســال حضور نیمار تنها دو بار لیگ و یک بار لیگ قهرمانــان را بــرای تیم به همــراه آورد اما نیمار میخواست مسیر خودش را ایجاد کند.

البته بســیاری نسبت به او نظر مثبتی ندارند و او را فردی میدانند که پول برایش بســیار مهم اســت، بهویژه که او بیش از صد میلیون فالوئر در اینســتاگر­ام دارد که میتواند درآمد فوقالعادها­ی برایش به همراه داشته باشد، ظاهرش مرتبا تغییر میکند و قطریها هم در برنامههای بازاریابی خود از او اســتفاده میکنند اما اگر به چند ســال قبل نگاه کنید، زمانی که او به پیشــنهاده­ای اروپایی «نه» گفت، شــاید، شــاید او را فردی پولپرست ندانید.

همچنین این موضوع مطرح اســت که او در بازی برگشت مقابل رئال مادرید در لیگ قهرمانان مصدوم بود و نتوانســت بازی کند. مصدومیت او در این فصل هم ممکن اســت باعث شــود که او نتواند بــه بزرگترین قهرمانی باشــگاهی فوتبال برسد، چرا که دو دیدار مهم با منچستریونا­یتد در مرحله یکهشتم نهایی لیگ قهرمانان را از دست میدهد. این ســوال هم مطرح میشود که آیا او بدشانس است؟

به این ترتیب ممکن اســت بــا او همدردی کنید. ممکن اســت به این فکــر کنید که چطور انتقالهــا­ی او منجر به پروندههای حقوقی شــد (انتقال او به بارســلونا باعث شــد ساندرو روسل، رییس باشگاه به زندان برود و این اتهام به باشگاه زده شود که آنها مبلغ انتقال نیمار را بسیار کمتر اعالم کردهاند؛ و ســپس هم ماجرای دعوای او با بارسلونا بر سر پاداش وفاداری پیش آمد) و ممکن است به این فکر کنید که او فردی است که بیش از حد بزرگش کردهاند، تا جایی که در نظرسنجی شبکه رادیویی فرانسوی ،RTL 84 درصد گفتند کــه او مدافعــان حریف را تحریــک میکند و به همین دلیل مدافعان رفتار بدی با او دارند. اما این تناقض جدیدتر اوست. او فردی است که توانســته قطار پرسروصدا و پرزرقوبرق خود را به ثروتی انبوه برســاند و در همین حین برایش مهم نباشد که رقیبان یا مردم چه نگاهی به او دارند؛ فردی که بدون چشــم به هم زدن مســوولیت تیم ملــی را میپذیرد، حتی اگر همبازیهایش فرد، جو و هالک باشند. فردی کــه از او چهــرهای حریص و خودخواه ترســیم میکننــد و در همین حیــن در محله زادگاهش، ویال ژاردیم در پرایا گرانده، در نزدیکی سائوپائولو، یک مجتمع چندمنظوره بسیار بزرگ میسازد که هدفش ارائه غذا، امکانات پزشکی، آموزش زبان، و فعالیتهای فوق برنامه مدرسهای به کودکان فقیر است. بیتردید بسیاری از فوتبالیسته­ا انسانهای خیری هستند اما موسسه نیمار هر روز به 2500 کودک خدمترسانی میکند و بودجه آن را خود او و اسپانسرهای­ش میپردازند.

آیــا نیمار توانســته در حد ســروصدایی که برایش به پا شد ظاهر شود؟ اگر منظور رسیدن به ســطح پله باشد، نه اما اگر معنیاش این باشد که او بهترین نمایش ممکن را با وجود مصدومیتها داشته باشــد و رکوردها را بشکند و روی زندگی مردم اثرگذار باشد، او بسیار به این سطح نزدیک شــده اســت. او البته این کار را به شیوه خودش انجام میدهد. منبع: ESPN

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran