Iran Varzeshi

هنوز یکی از مسووالن تماس نگرفته حالم را بپرسد

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

مسابقات بینالمللی گرنداسلم پاریس را چطور دیدی؟ از عملکردت در این تورنمنت معتبر راضی هستی؟

این تورنمنــت یکی از مســابقات معتبر بینالمللی است که در پاریس برگزار شد. در این رویداد معتبر بهترینهای جودوی دنیا که همگی جزو قهرمانان مدعی جهان و المپیک هستند، در پاریس روی تاتامی آمدند تا از رتبه و عناوین خود با قدرت دفاع کنند. من هم با شرایطی ایدهآل و آمادگی بسیار باال در این تورنمنت حاضر شدم و به جز کســب مدال طال بهعنوان دیگری فکر هم نمیکردم. دقیقا این دومیــن تورنمنت معتبر از گرنداسلمها­ی جودوی دنیا در سال 20۱9 بود که من در آن با توان باال حاضر شدم ولی خب باز هم مثل سنوات قبل یکسری موانع و مشکالت باعث شــد تا دســتم از مدال طال کوتاه شود اما برای رســیدن به نشــان برنز هم حقیقتا رقبای گردن کلفــت و قدرتمندی را شکســت دادم تا حداقل عنوان سومی این رویداد معتبر را از دست ندهم.

باخت مقابل حریف قــزاق در پاریس مصلحتی و عمدی بود یا واقعا زورت به این حریف نمیرسید؟

من برای رســیدن به مــدال طال و حضور در فینال خیلی برنامهریزی کرده بودم. به همین دلیل مطمئــن بودم هر حریفی بــا هر عنوان و مدالــی جلوی من قرار بگیرد را بدون چون و چرا از پیشرو برمیدارم تا با طال به ایران برگردم اما وقتی مشخص شــد اگر حریف قزاقم را که جزو 8 جودوکای برتر این مســابقات بود را از پیشرو بــردارم، در مرحله بعدی چــارهای جز رویارویی با جودوکای رژیم اشــغالگر قدس ندارم، تصمیم مسووالن فدراسیون این شد که مقابل جودوکای قزاق ببازم تا به حریف اســراییلی نخورم. من هم بهخاطر اعتقاداتی که نســبت بــه دفاع از مردم مظلوم فلسطین دارم، تصمیم گرفتم این مسابقه را ببازم اما بعد از اینکه مقابل حریف قزاق باختم تصمیم گرفتم حداقل مدال برنز مســابقات را از دست ندهم.

برای رسیدن به مدال برنز بعد از اینکه باخت عمدی شــما آشکار شــد مشکلی نداشتی؟ ســعید مالیی معتقد اســت قبل از حضور در گرنداســلم پاریــس به حدی از لحاظ بدنــی آماده بوده که به جز طالیی شــدن بهعنــوان دیگری حتی فکر هم نمیکرد اما قبل از مســابقه نیمهنهایی وقتی مشــخص شــد اگر حریف قزاق خــود را از پیشرو بردارد، چارهای جز رودررو شــدن بــا جودوکای رژیم اشــغالگر قدس نــدارد، به خاطر دفــاع از مردم مظلوم فلســطین تن به باخت مصلحتی داد. اما حاال او از بیتوجهی مســووالن نســبت بــه حرکت قابل تحســینش در این رویداد بینالمللــ­ی گالیه دارد. گالیهای جدی که ممکن اســت حتی به خداحافظی همیشــگی او با مجموعه جودوی ایران ختم شــود. و المپیکیام را از آلمان شکســت دادم که عنوان قهرمانی جهان را با خود یدک میکشید و بین 8 نفر برتر قرار گرفتم اما خب چون چارهای نداشتم و باید پای ارزشهای اســالمی خود میایستادم، قید رویارویی با حریف اسراییلی برای رسیدن به فینال را زدم تا من هم مثل تمامی ورزشــکارا­نی کــه همین راه را برای دفــاع از ارزشهای ایران اســالمی انتخاب کردند، در این مسیر پرچمدار باشم. البته من در طول دوره قهرمانیام چندین بار این حرکت ارزشی را انجام دادم اما اینبار واقعا حضور در فینال و طالیی شدن در این تورنمنت برایم خیلی ارزشمند بود اما به خاطر مواردی که گفتــم قیدش را زدم. بعــد از آن تصمیم گرفتم حداقل مدال برنز مســابقات را از دست ندهم. به همیــن دلیل اگر چه باخت تعمدی مقابل حریف قزاق برایم خیلی ســنگین و دشوار بود اما خودم را جمع و جــور کردم و ابتدا حریف بلژیکی خود را کــه مدالدار جهان و المپیک بود را ضربه فنی کــردم و بعد از آن هم قهرمــان روس بازیهای المپیک 20۱6 ریو را با ضربه فنی مغلوب کرده و مدال برنز گرنداسلم پاریس را به خودم اختصاص دادم. مطمئنا برای کســانی که در پاریس بودند تعجب برانگیــز بود که چطور من به حریف قزاق کــه اصال حریف قدری برایم نبود باختم. اما خب من طوری رفتار کردم که آنجا شــرایط عادی و طبیعی جلــوه کند. به همین دلیــل در جریان مســابقات این موضوع خیلی غیر طبیعی به نظر نمیرسید.

بعد از رسیدن به مدال برنز روی سکوی قهرمانی نرفتی.

نه نرفتم چون همانطور که گفتم جودوکای اســراییلی همگروه با من اگرچه در فینال مقابل دیگــر جودوکای آلمانی کــه در این وزن حضور داشت، مبارزه خود را واگذار کرد اما نایب قهرمان مسابقات گرنداسلم پاریس شد و من بهخاطر اینکه از رفتن روی سکوی قهرمانی و شرکت در مراسم اهدای مدال قهرمانان در پایان مسابقه خودداری کنم، خودم را به مصدومیت زدم و در بیمارستان بستری شدم. کمیته برگزاری مسابقات نیز بعد از اینکه من در بیمارستان بستری شدم مدال برنزم را در بیمارستان به من هدیه دادند. تا اینجای کار مشکل خاصی برای ما رخ نداد و کسی هم خیلی به این باخت تعمدی توجهی نداشت اما االن چند روزی اســت که این موضــوع روی زبانها افتاده و مشــخص شده که شرایط مســابقه من چگونه بوده است.

برخورد مسووالن فدراسیون و ورزش کشور با شما چطور بود؟

باور کنید از روزی که به کشور برگشتم تا االن حتی یکی از مسووالن ورزشی یا غیر ورزشی برای دلخوشــی مــن یا اصال به جهــت تقدیر از حرکت ارزشی که در این رویداد معتبر بینالمللی انجام شــده است، هیچ تماسی نداشــتند. البته اینطور به من گفتند که مســووالن وزارت ورزش و کمیتــه ملی المپیک قول دادهاند تا پایان هفته جاری جلســهای ویژه در همین خصوص ترتیب داده و در آن نشست از بنده تقدیر کنند اما فعال تمام این موارد فقط در حد حرف بوده و بس.

خب اگر تقدیــر یا تجلیلــی در این خصوص از شما نشد تکلیف چیست؟

مگر من بــا علیرضا کریمی کشــتیگیر آزادکار کشورمان که عمدی کشتی برده را باخت تا مقابل کشــتیگیر اســراییلی حاضر نشود چه تفاوتی دارم که برای او ســنگ تمام گذاشــتند اما حرکت من برایشــان اهمیتی نداشته باشد؟ اگر حرکت ارزشی من به چشم مسووالن ورزش کشور نیاید و اینطور با بیمهری نسبت به جودو و قهرمانان این رشته رفتار شود، من مجبور میشوم به پیشنهادهای خارجیام فکر کنم. برایم سخت اســت که این حرف را بزنم اما اگــر این رفتارها نسبت به من و همتیمیهایم ادامهدار باشد، شاید مجبور شوم برای همیشــه قید ادامه فعالیت در جــودوی ایران را زده و به یکی از پیشــنهاده­ای خــوب خارجی خود جواب مثبت بدهم. امیدوارم از حرف من سوءبرداشت نشــود. من بارها ثابت کردهام که عاشق ایران و وطنم هستم اما شرایط ســختی دارم. پرچــم ایران را هم بــا دنیا عوض نمیکنم اما مشکالت زندگی خستهام کرده است و مجبــورم برای تامین آینده خــود و خانوادهام تصمیمهای تازهای بگیرم.

از چه کشــورهایی پیشنهاد همکاری داری؟

فعال اجــازه بدهیــد تا ببینیــم واکنش مسووالن نسبت به شــرایط فعلی من و اتفاقاتی که رخ داده چیســت. در این حــد میگویم که از چند کشور خوب آســیای میانه و چند کشور مطــرح اروپایی بــرای فعالیت در این کشــورها پیشنهادهای­ی دارم.

پیشبینیات در خصوص محرومیتهای احتمالی فدراسیون جهانی به خاطر باخت تعمدی شــما برای حاضرنشــدن مقابل جودوکای اسراییلی چیست؟

بعیــد نیســت فدراســیون جهانی جودو برای ایــن موضوع جرایم یــا محرومیتهای­ی در نظــر بگیرد اما اگر هم این اتفــاق رخ دهد هیچ محرومیتی گریبان ورزشــکار را نمیگیرد چون ورزشکار تابع قوانین فدراسیون و تیم ملی است و چارهای جز اجرای آن ندارد. پس اگر محرومیتی هم بــرای ما در نظــر گرفته شــود، محرومیت احتمالی متوجه فدراسیون یا ارگانهای مسوول ورزش کشور است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran