Iran Varzeshi

چرا ایران به ژاپن باخت؟

-

در شرایطی که شــاید خیلیها منتظر یــک بازی نه چندان ســخت و البته گرفتن جشن یک برد شــیرین بودند، ژاپن در تاالر بسکتبال آزادی هرچه زد وارد سبد ایران شد تا برد خانگی از دست بسکتبالیست­ها برود.

ژاپنیها پنجشنبه از همان ابتدا بازی را خیلی خوب و با خیال راحت آغاز کردند و راه ســبد ایران را به خوبــی بلد بودند. پرتابهایشـ­ـان خیلی راحت وارد ســبد میشــد و هم از پرتابهای سه امتیازی و منطقهای امتیاز میگرفتند و هم فازکاس در زیر سبد برایشان امتیازآوری میکرد.

تیــم ایران اما در کوارترهای ابتدایی در پرتابهای راه دور به طــور مطلق ناکام بود و به ســختی امتیاز میگرفــت. با این حال کوارتر اول بازی یکــی از پرامتیازتر­ینها در رقابتهای انتخابی بود. دو تیم ایران و ژاپن در حالی در پنجره ششم مرحله انتخابی جام جهانی به میدان میرفتنــد که هر دو چند بازیکن اصلیشان را در اختیار نداشتند.

ایران بدون صمد و حامد و ارسالن به میدان رفته بود و ژاپن هم بدون هاشیمورا و واتابه. دو بازیکنی که در بازی رفت بیش از نیمــی از امتیازات ژاپــن برابر ایران را کسب کرده بودند. بازی رفتی که البته در آن مســابقه هم ایران بدون سه ستارهاش بــه میدان رفته بود. بــه همین خاطر هم بود کــه خیلیها در پیشبینیهای­شــان دیدار خیلی دشــواری را بــرای ایران در نظر نگرفته بودنــد. با این حال ژاپنیها از همان ابتدای مســابقه سوار بر بازی شدند و شروع به امتیازگیری کردند. آنها باز هم در پرتابهــای راه دور و حتــی منطقهای شرایط بسیار بهتری از تیم ایران داشتند و پرتابهایشا­ن خیلی راحت به سبد ایران میرســید. در نهایت هم روند یکســان و کم نوســانی که در اغلب مسابقهها آن را به نمایش میگذارند، تا پایان بازی برقرار بود تا هفتمیــن برد پیاپی را به آنها هدیه دهد و چهارمین باخت را در کارنامه ایران ثبت کند. باختی بــا نتیجه 97 بر 89 که بیشترین گل خورده در یک مسابقه را هم برای ایران به همراه داشت.

دفاع ضعیف؟

اگرچه بازیکنان و ســرمربی تیم ملی معتقد هستند که تیم ایران در کار دفاعی ضعیف نبــوده و این ژاپن بوده که شــب بسیار خوبی را ســپری کرده اما نمیشود بر ضعف سیســتم و عملکــرد فرد به فرد بازیکنان ایران در کار دفاعی چشم پوشید.

ژاپنیهــا تقریبا هر زمــان که اراده کردند پرتاب ســه امتیازی بزنند این کار را انجــام دادند که طبق آمــار 50 درصد هــم در این کار موفق بودنــد. با این حال ژاپن در شــبی که همه نگاهها به فازکاس بود، با هایجیما امتیازهای بیشتری کسب کرد و ایــن بازیکن پیرامونی با 24 امتیاز، امتیازآورت­رین بازیکن تیمش بود.

در مجموع وقتی ایــران در یک دیدار خانگــی 97 امتیاز به حریف میدهد، یعنی عالوه بر شب خوب حریف، تیم ایران هم در کار دفاعی و مهار بازیکنان شوتزن حریف خیلی خوب عمل نکرده. بازیکنان ایران در بسیاری از تقابلهای تک به تک و البته پیک اند رولهای حریف مغلوب میشدند و شرایط برای پرتابهای ســه امتیازی یا پرتابهای منطقهای حریف باز میشد.

جمشیدی در نقش صمد

در حملــه هم تیــم ایران انســجام کافــی و برنامه کامل و دقیقی نداشــت. امتیازآورت­رین بازیکن ایران در این مسابقه محمد جمشیدی بود که 33 امتیاز گرفت و نه تنها ستاره ایران بلکه مسابقه بود.

با این حال اکثر امتیازهای جمشیدی هــم از مهارتهای فردی و حرکات و نفوذ انفرادی او به دســت آمد و به نوعی یادآور شیوه بازی صمد نیکخواه بود.

جمشــیدی در این مسابقه اگرچه در پرتابهای ســه امتیازی موفقیت چندانی نداشــت امــا در نفوذهــا و پرتابهای دو امتیازی آمــار بهتری را از خودش به ثبت رســاند تا همانطور که خیلیها منتظرش بودند، ستاره تیم ایران باشد.

بــا تمام اینهــا تیم ژاپــن از ابتدا تا انتهای بــازی با یک رونــد ثابت و خوب بــازی کرد و ایــن تیم ایران بــود که در برخی زمانها مانند انتهای مســابقه بهتر و پرفشارتر بازی کرد و در برهههای دیگر کم دقت و کم فروغتر بود. البته شاید کادر فنــی هم در عدم توانایی تیــم برای مهار پرتابهــای حریف در طــول بازی دخیل بود و میتوانســت حداقل در بین دو نیمه تغییری در روند بــازی ایجاد کند تا روند امتیازگیری ژاپنیها را مختل کند.

 ??  ?? وقتی ایران در یک دیدار خانگی 97 امتیاز به حریف میدهد، یعنی عالوه بر شب خوب حریف، تیم ایران هم در کار دفاعی و مهار بازیکنان شوتزن حریف خیلی خوب عمل نکرده است
وقتی ایران در یک دیدار خانگی 97 امتیاز به حریف میدهد، یعنی عالوه بر شب خوب حریف، تیم ایران هم در کار دفاعی و مهار بازیکنان شوتزن حریف خیلی خوب عمل نکرده است

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran