Iran Varzeshi

۳۲ بازیکن زیر ذرهبین: درخشان یا ناکام؟

-

بررسی آماری عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران در این فصل نشــان میدهد که قریب به اتفاق آنها روزهای موفقی را ســپری نمیکنند و هرگز نتوانســته­اند در لیگهای آســیایی و اروپایی بدرخشــند. البته برخی نیز بازیهای قابل قبولی به نمایش گذاشــته و ارزش خود را نشان دادهاند. مرور 23 لژیونر فوتبال ایران که اغلب ســابقه بازی برای تیم ملی را نیز دارند، جالب است و حاوی نکات بسیار.

علیرضا جهانبخش (برایتون-لیگ برتر انگلیس)

هافبک – مهاجم تیم ملی، تابستان سال جاری با مبلغی در حدود 19 میلیون یورو راهی برایتون شد و لقــب گرانقیمتتر­ین بازیکن این تیم را بهدســت آورد. ورود دیرهنــگام او به انگلیس و مصدومیتهای مــداوم مانع از عملکرد خوب جهانبخش در لیگ برتر جزیره شده است. او تاکنون در 11 بازی لیگ برتر به میدان رفته که در 4 تای آنها از ابتدا در ترکیب اصلی قرار گرفته است. جهانبخش با میانگین امتیاز ،6/35 عملکرد متوسطی در برایتون داشته است.

سامان قدوس (امیین- لوشامپیونا)

ســامان قدوس با پیوســتن به امیین در لیگ فرانسه به نخســتین بازیکن ایرانی تبدیل شد که در باالترین سطح فوتبال فرانسه بازی میکند.

قــدوس طبق آمار و ارقام بهترین بازیکن ایرانی در فوتبــال اروپا اســت و تاکنــون مهمترین بازیکن امیین لقب گرفته است. قدوس در 18 بازی به میدان رفته و توانســته 3گل و 4 پاس گل به نام خود ثبت کند. ســامان با معدل 6/63 یکی از بهترین بازیکنان امیین است.

سردار آزمون (روبینکازان و زنیت سنپترزبورگ- لیگ روسیه)

آزمــون بعد از جــام جهانی، توانســته روزهای خوبی را رقم بزند و با نمایش درخشــان در نیمفصل نخســت روســیه -همراه با روبینکازان- راهی زنیت سنپترزبورگ، بهترین تیم روسیه شود.

او همراه با زنیت صدرنشین لیگ روسیه است و البته در دومین حضورش برای این تیم در لیگ اروپا هم بازی فوقالعادها­ی انجام داده است.

ســردار تاکنون 14 بار در لیگ برتر روســیه به میــدان رفته که همه بازیها بــا پیراهن روبینکازان انجام شــده اســت. آزمون با زدن 4 گل و ارســال 4 پاس گل و گرفتن 4 پنالتی و معدل 6/98 از بهترین بازیکنان فوتبال ایران در اروپا است.

امیر عابدزاده (ماریتیمو-لیگ پرتغال)

امیــر عابــدزاده دروازهبــا­ن تیم ملــی در جام ملتهای آســیا نیز بــا حضور در ترکیــب ماریتیمو توانســته بهترین دروازهبان لژیونر فوتبال ایران لقب بگیــرد. او در عمده بازیهــای تیمش به میدان رفته و جای ثابتــی در این تیم دارد. عابدزاده در 13 بازی به میدان رفته و یک بار لقب بهترین بازیکن زمین را بهدست آورده است. او با معدل امتیازی 6/67 عملکرد خوبی در ترکیب ماریتیمو به نمایش گذاشته است.

کاوه رضایی (بروژ - بلژیک)

کاوه با عملکردی فوقالعاده در فصل گذشــته، راهی تیم قهرمان بلژیک شــد اما در بدو ورود به این تیم با مصدومیتهای متوالی مواجه شــد و نتوانست در ترکیب تیم جدیدش بدرخشــد تــا رفته رفته از ترکیب اصلی به نیمکت تبعید شود. رضایی به خاطر این مصدومیتها جام ملتهای آســیا را هم از دست داد. او که از ابتدای فصل در شــارلروا حضور داشت، توانســت 3 گل برای این تیم به ثمر برســاند و راهی بروژ شــود اما در 10 بازی برای این تیم تنها یک بار گل زده و در باقی موارد مصدوم یا ناکام بوده است.

علی قلیزاده (شارلروا - بلژیک)

هافبــک ایرانــی شــارلروا در نخســتین فصل حضــورش در این تیــم، عملکرد ضعیفی نداشــته و قابلقبول ظاهر شــده. قلیزاده در 19 بازی به میدان رفتــه که یک گل به ثمر رســانده و نقش موثری در بازیهای منجر به پیروزی تیمش ایفا کرده است. او با اینکه چندین بار آســیب دیده اما همچنان امیدوار به درخشش در لیگ بلژیک و فوتبال اروپا است.

یونس دلفی (شارلروا – بلژیک)

جوانتریــن لژیونر تاریخ فوتبال ایران در آخرین ســاعات نقل و انتقاالت نیمفصل با شارلروا به توافق رسید و جای امید نورافکن را در این تیم گرفت. دلفی در نخستین بازی تیمش برای دقایقی به میدان رفت اما هنوز مشخص نیســت آیا در بلژیک موفق خواهد بود یا نه؟

مرتضی پورعلیگنجی (اوپن - بلژیک) و (العربی- قطر)

مدافع کلیدی تیم ملی در آخرین ساعات فصل نقل و انتقاالت تابســتانی راهی اوپن بلژیک شد و در این تیم که در انحصار قطریها بود به میدان رفت.

او 6 بازی برای اوپن انجام داد و بهعنوان مدافع دو گل زد تــا عملکرد خوبی از خود بــه جا بگذارد. پورعلیگنجی بعد از سپری شدن دوران مصدومیتش، در تصمیمی غیرمنتظره بازگشــت بــه العربی قطر را انتخاب کرد تا دوباره حضور در لیگ ســتارگان قطر را تجربه کند.

وحید امیری (ترابزوناسپ­ور- ترکیه)

چپپای فصل قبل پرســپولیس هم در بدو ورود به ترابزوناسپ­ور مصدوم شــد تا برای مدتی طوالنی از ترکیــب اصلی تیمش فاصله بگیرد. امیری اما رفته رفته به ترکیب بازگشت و توسط یونال کارامان مورد استفاده قرار گرفت. امیری در 15 بازی این فصل که در 6 بازی از ابتدا به میدان رفته، یک گل زده و در 4 بازی جــام حذفی نیز 2 بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شده. امیری با میانگین امتیاز 6/36 عملکرد نه چندان خوبی در ترابزون داشته.

مجید حسینی (ترابزوناسپ­ور- ترکیه)

دیگر بازیکن ایرانی ترابزوناسپ­ور از استقالل به این تیم رفت و عملکرد بهتری نسبت به وحید امیری داشت. حسینی به جز برههای کوتاه که با مصدومیت دســت و پنجه نرم میکرد، در ترکیب ترابزوناسپ­ور قرار گرفته و نقش مهمــی در موفقیتهای اخیر این تیم داشته. حسینی در 14 بازی لیگ ترکیه به میدان رفتــه و در 3 بازی جام حذفی نیــز یک گل به ثمر رسانده. حســینی با معدل 6/60 جزو بازیکنان خوب تیمش بوده است.

صادق محرمی (دیناموزاگر­ب- کرواسی)

صادق محرمی بعــد از عملکــرد فوقالعاده در پرســپولیس مورد توجه دیناموزاگـ­ـرب قرار گرفت و به کرواسی رفت. او در تیم جدیدش موفقیت خاصی نداشــته ولی امیدوار است با ادامه حضور در این تیم بتواند تواناییهای خود را به نمایش بگذارد.

صادق محرمی هــر چند در اروپا فقط یک بازی انجام داده اما در 12 بازی تیمش در لیگ کرواسی به میدان رفته و یک پاس گل هم داده است. این بازیکن 22 ساله امیدوار است بتواند با افزایش تجربه، بیشتر برای تیمش بازی کند.

رضا قوچاننژاد (آپوئل – قبرس) و (سیدنی – استرالیا)

رضا قوچاننژاد که از بازیهای ملی خداحافظی کرده، نیمفصل نخســت را در آپوئل قبرس بازی کرد و در تعطیالت راهی ســیدنی استرالیا شد. رضا در01 بازی برای آپوئل فقط 2 گل زد که چندان موفق نبود و به نیمکت منتقل شــد. گوچــی در نقل و انتقاالت نیم فصل نخست تصمیم گرفت به لیگ استرالیا برود و پیراهن سیدنی را بپوشد. با وجود این قوچاننژاد در 3 بازی برای تیم جدیدش گلی نزده و فعال لقب ناکام را به خود اختصاص داده است.

فرشاد احمدزاده (اسالسک وروسالو- لهستان)

بازیکن سابق پرســپولیس در ابتدای فصل و در انتقالی دور از انتظار راهی لهســتان شد ولی روزهای موفقــی را تجربه نکرد. احمدزاده تاکنون در 16 بازی فقط یک گل زده و نتوانسته بیش از این برای تیمش موثر ظاهر شود. احمدزاده در سال جدید میالدی نیز فقــط یک بار و به مــدت 21 دقیقه به میدان رفته و اتفاق ویژهای را رقم نزده است.

سوشا مکانی (میوندالن- نروژ)

سوشــا مکانی در حال حاضــر در تیم میوندالن در لیگ نروژ حضــور دارد. او در ترکیب میوندالن در لیگ 2 نروژ عملکرد قابلتوجهی به نمایش گذاشــت اما آســیبدیدگ­ی از ناحیه رباط صلیبی باعث شد تا مکانــی جراحی کند و برای مدتــی از دروازه تیمش دور بماند.

کریم انصاریفرد (ناتینگهامف­ارست – انگلیس)

مهاجــم تیم ملی ایران در اواســط مســابقات باشــگاهی اروپا به ناتینگهامف­ارســت رفــت اما همه چیــز مطابق میل او پیش نرفــت و کریم در این تیم نیمکتنشین اســت. او در 7 بازی کمتر از 90 دقیقه بــازی کرده و هنوز نتوانســته در تیــم جدیدش در چمپیونشیپ موفق باشد.

سعید عزتاللهی (ردینگ- انگلیس)

سعید عزتاللهی ابتدای فصل تصمیم گرفت به چمپیونشیپ برود و پیراهن باشگاه ردینگ را بپوشد. او در شروع کارش در این تیم موفق بود اما مصدومیت بدموقع گریبان ســعید را گرفت تــا او کماکان نتواند بــرای تیمش بازی کند. با وجود این عزتاللهی در 4 بازی توانسته معدل باالی 7 را به نام خود ثبت کند و رضایت هواداران تیمش را بهدست بیاورد.

مهدی طارمی (الغرافه - قطر)

مهاجم ملیپــوش الغرافه که فصل قبل عملکرد خوبــی در تیمــش داشــت، در این فصل بــا فراز و فرودهایــی همراه بــوده و همواره اخبــاری مبنی بر جدایی او به گوش میرســد ولی با این حال، طارمی در تیمش جایگاه خوبی دارد و برای ادامه مســابقات با این تیم آماده میشــود. او در فصــل اخیر 61 بار بــه میدان رفتــه و فقط 6 بار گلزنی کــرده که برای مهاجمی مانند او در تیم الغرافه عملکرد خوبی نیست.

امید ابراهیمی (االهلی - قطر)

هافبک جنگنده اســتقالل در ابتــدای فصل به االهلی رفت و به سرعت در تیمش جا افتاد.

ابراهیمی که در تیم ملی هم نقشــی کلیدی بر عهده دارد، اکنون از بازیکنان ثابت تیمش است. امید در 21 بــازی، 3 گل و یک پاس گل به نام خود ثبت کرده. او همــراه با نایجل دییونگ هلندی، االهلی را صاحب یکی از بهترین خطوط میانی لیگ ســتارگان قطر کرده است.

رامین رضاییان (الشحانیه - قطر)

مدافع راست تیم ملی ایران بعد از گذشت چند هفته از آغاز لیگ ســتارگان قطر به الشحانیه پیوست و توانسته در 5 بازی اخیر عملکرد مطلوبی به نمایش بگــذارد. رضاییان در 5 بازی، یک گل زده و چندین بار مهاجمان الشحانیه را در موقعیت قرار داده. رامین در قطر روزهای خوبی را سپری میکند و از بازیکنان کلیدی الشحانیه محسوب میشود.

محمدرضا خانزاده (االهلی - قطر)

یکی از عجیبترین نقل و انتقاالت فوتبال ایران در ایــن فصل، حضور محمدرضا خانــزاده در االهلی بود. مدافعی که برای دعوتش به تیم ملی، انتقادهای فراوانی وجود داشت.

خانزاده در ابتدا برای االهلی مدافع مســتحکمی نبود اما رفته رفته بــه بازیکنی کلیدی و مهم تبدیل شــد و بازیهای کمنقصــی در ترکیب ایــن تیم به نمایش گذاشت. ســرمربی االهلی در اقدامی عجیب و برای نیمفصل دوم خانزاده را از ترکیب تیمش کنار گذاشــت تا او به دنبال باشــگاه جدیدی برای ادامه فوتبال خود باشد.

رضا شکاری (روبینکازان - روسیه)

رضا شکاری 12 ساله یکی از بازیکنان آیندهدار فوتبال ایران اســت. هافبکی که 2 فصل است پیراهن روبینکازان را پوشیده اما کمتر فرصت بازی بهدست آورده. شــکاری این فصل در مجموع 55 دقیقه بازی کرده اما نه گل زده و نه پاس گل داده.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran