Iran Varzeshi

نگاهیمنطقی جهانیشدن

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

تیم ملــی بســکتبال در حالی که تکلیف صعودش به جام جهانی بسکتبال به شــب پایانــی رقابتهــای انتخابی کشیده شده بود، با یک برد غیر منتظره و شــیرین ســهمیه را گرفت. شاگردان مهــران شــاهینطبع در حالــی برابر اســترالیا به پیروزی رسیدند که برتری ژاپن برابر قطر و شکست لبنان هم ایران را به رقابتهای جهانی میرساند. با این حال صعود به دســت خودمان و با برد خانگــی اتفاق خوبی بود که در ســالن آزادی افتــاد. به این ترتیــب تیم ایران به یکی از هفت ســهمیه آسیا برای جام جهانی رســید و برای سومین بار پیاپی راهی این رقابتها شد.

رقابتهای جهانی بســکتبال که از سال ۰5۹1 آغاز شــده، تا سال ۰1۰2 با همین نام برگزار میشــد اما از دوره قبل یعنی ۴1۰2، تبدیل به جام جهانی شــد. تغییر نامی که مقدمــه تغییرات عمده در سیستم برگزاری این تورنمنت مهم بود. در سیســتم جدید که اجرای آن برگزاری دوره جدید را یک سال هم به تاخیر انداخت، 32 تیم جواز حضور را پیدا میکنند و شیوه انتخاب تیمها هم به کلی متفاوت شــد. در همین سیستم جدید بود که ســهمیههای آسیا از یک به هفت رســید اما تیم ایران که در دو دوره گذشــته با قهرمانی در آسیا راهی این تورنمنت مهم شده بود، در این دوره به زحمت یکی از هفت سهمیه را گرفت و با برگزاری جشن صعود و آتشبازی در آزادی به جام جهانی رفت.

صعود بدون صمد و حامد

پس از اینکه تیم ایران در توکیو به ژاپن باخت، برای نخســتین بار صحبت از احتمــاالت صعود و شــرایط گرفتن ســهمیه مطرح شد. پیش از آن با توجه به افزایش چشــمگیر سهمیههای آسیا در جــام و رســیدن آن از یک به هفت، هیچکس نگــران صعود ایــران به جام جهانی نبود. در واقع هم وقتی تیم ایران در بدترین حالــت بعد از چین تیم دوم آسیا به حســاب میآید و حتی پس از کنار گذاشــتن دو سهمیه برای استرالیا و نیوزیلنــد، از میــان چهــار ســهمیه باقیمانده نباید نگران رسیدن یکی از آنها به ایران میبودیم. با این حال شــرایط به گونهای پیش رفت که صعود ایران واقعا به اما و اگر کشید. ماجرای اختالف بازیکنان با کادر فنی و بیرون ماندن برخی ستارهها هم شــرایط را پیچیدهتر کرد اما در نهایت تیم ایران در شبی که نیازی هم به پیروزی نداشت، با شکست استرالیا به جام جهانی صعود کرد. آن هم بدون حدادی و صمد و ارسالن و با ستارههایی همچون جمشیدی، یخچالی، مشایخی، میرزایی و دیگران.

تثبیت ستارههای جدید

بــرد مقابل اســترالیا اگرچــه پایان شــیرینی را بــرای ایــران در رقابتهای انتخابی جام جهانی رقــم زد اما گام بلند و اصلی برای صعود در بازی برابر فیلیپین برداشته شد. جایی که تیم ایران با همین ترکیــب پنجره ششــم و پــس از باخت سنگین برابر استرالیا راهی مانیل شده بود. در آن مسابقه بود که تیم ایران با اصطالح روز گذشته سرمربی فیلیپین، روی دوش جمشیدی و یخچالی به یک برد ارزشمند رســید. بردی که علت اصلی صعود ایران بود و گام اصلی را برداشت. در آن مسابقه بود که محمد جمشیدی و بهنام یخچالی بیش از نیمی از امتیازات ایران را کســب کردند و نشــان دادند که ستارههایی قابل اتکا به حساب میآیند.

در دیــدار برابــر اســترالیا هم این دو بازیکــن نقــش پررنگــی در این برد خانگــی داشــتند و فریادهای سرشــار از خوشحالیشــ­ان پس از مســابقه نشان از فشار ســنگینی داشــت که در این مدت بر روی دوششــان بود و البته خوشحالی از اینکــه با دو برد آخری که مســتقل از ســتارههای گذشته کســب کردند، جواز حضور به جام جهانی را گرفتند.

یادمان نرود

تیم ایران با هدایت مهران شاهینطبع باالخــره جواز صعود را گرفــت. آن هم با ایستادن در جایگاه ســومی گروه خود. با این حال بعد از تمام شــادی و جشــن و سرورها، بد نیســت کمی باالی سرمان را نــگاه کنیم و ببینیم که به جز اســترالیا، ژاپن هم باالی ســر ما ایستاده. آن هم نه بهخاطر بیشــتر بودن امتیازهایش بلکه به خاطر دو بردی کــه در دیدارهای رفت و برگشت برابر ایران کسب کرد.

تیــم ایران به هر دلیــل، در دو بازی رفت و برگشت به ژاپن باخت. باختهایی که هم میتوان به نبود برخی ستارههایما­ن ربطــش بدهیــم و هم ضعــف کادر فنی بخصوص در بازی برگشت در تهران. با این حال ورای همــه اینها درک این موضوع و فراموش نکردنش برای آینده بسکتبالمان اهمیت بسیاری دارد. اینکه بپذیریم ژاپن کــه در هر دو بــازی یک یــا دو بازیکن اصلیاش را در اختیار نداشــت، تیم ایران را شکست داد و باالتر از ما به جام جهانی صعود کرد. همین پذیرفتن مقدمهای است برای بررسی و رسیدن به چرایی این ماجرا.

پیش از این خیلی ساده و شاید هم تا حدودی منطقی اســترالیا و نیوزیلند را به دلیل قدرت بیشترشان کنار گذاشته بودیم و پــس از بازیهای آســیایی هم اعتراف کردیم که چینیها یک سر و گردن باالتر از ما ایســتادها­ند. آیا از ایــن پس باید نام ژاپن هم در کنار این سه تیم قرار بگیرد و به این سادگی تبدیل بشویم به تیم پنجم آسیا؟

بد نیســت بعد از اینکه از جشــن و پایکوبی فارغ شــدیم، به این مســائل هم بپردازیم. در کنار اینکه به خودمان ببالیم برای بردن تیم استرالیا و گذر از نام بزرگ آن، خودمان را گول نزنیم و یادمان بماند کــه نود درصــد بازیکنان ایــن تیم برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شده بودند و سرمربی حریف هم روی نیمکت تیمش نبود.

جشن صعود

بســکتبال پس از تمام حواشی اخیر و حرف و حدیثها شــاید بــه این اتفاق خوب و خوشــحالی بازیکنان نیاز داشت. جشنی که البته شاید بزرگیاش به اندازه خوشــحالیه­ای همان یکشنبه شب کافی باشــد و از امروز باید به دور از هیجانات به آن نگاه کنیم. نگاهی به واقعیت این صعود و البته به آیندهای که با این ســهمیه چه میخواهیم بکنیم.

 ??  ??
 ??  ?? بالفاصلــه پــس از اتمام زمان بــازی و برد ایــران بود که آتشــبازی و جشــن قهرمانی از روی سکوها آغاز شــد و با خوشــحالی بازیکنان در زمین ادامــه پیدا کرد. پــس از آن تماشــاگرا­ن هم بــا بازیکنان همراه شــدند و به تشــویق تیم برنده و جهانی شــدن بســکتبال پرداختند.
بالفاصلــه پــس از اتمام زمان بــازی و برد ایــران بود که آتشــبازی و جشــن قهرمانی از روی سکوها آغاز شــد و با خوشــحالی بازیکنان در زمین ادامــه پیدا کرد. پــس از آن تماشــاگرا­ن هم بــا بازیکنان همراه شــدند و به تشــویق تیم برنده و جهانی شــدن بســکتبال پرداختند.
 ??  ?? گزارش تصویری دیدار ایران برابر استرالیا و برتری شاگردان شاهینطبع. بردی که صعود ایران را فارغ از تمام نتایج به جام جهانی قطعی کرد.
گزارش تصویری دیدار ایران برابر استرالیا و برتری شاگردان شاهینطبع. بردی که صعود ایران را فارغ از تمام نتایج به جام جهانی قطعی کرد.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran