Iran Varzeshi

با پاتوسی امید استقالل زنده شد

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

پاتوسی با سرعتی مافوق تصور در ترکیب استقالل جا افتاده و امیدواری بسیاری برای آینده استقالل در لیگ به وجود آورده است.

آیاندا پاتوســی زودتر از آنچه تصور میشــد خودش را در دل هواداران اســتقالل جــا کرد. فقط با 156 دقیقــه بازی در ترکیب اســتقالل. هافبک تند و تیز آفریقای جنوبی به قدری ســرعت جذب باالیی داشــت که بســیاری را به یاد روزهای باشکوه حضور تیام در اســتقالل انداخت. مامه نیز در همان 2 بازی نخســت که در ترکیب آبیها قرار گرفت بــا نمایش خیرهکنندها­ش همه را مجذوب خود کرد. مهاجمی که شــاید اگر این فصل هم در اســتقالل بود، در کنار همین پاتوســی میتوانســت تیمی رویایــی را پدید آورد و چه بســا اکنون اســتقالل در صدر جدول قرار داشــت، آن هم با اختالف امتیازی چشــمگیر!

جدایی تیام و جباروف اما لطمههای بسیاری به اســتقالل در نیم فصــل اول وارد کرد و بدون شک اگر وینفرد شــفر در جذب جانشینهای این بازیکنــان دقت باالیــی از خود به خــرج میداد، جایگاه بهتری در جدول در اختیار اســتقالل بود. جذب الحاجی گرو و مارکــوس نیومایر اما جدا از مشــکالت مالی ســنگین که برای استقالل ایجاد کــرد از لحاظ فنی نیز هرگــز نتایج مطلوبی برای آبیها به همراه نداشــت تا مشخص شود سرمربی اســتقالل چه خطای بزرگــی را در جذب این دو بازیکن مرتکب شده است.

شفر اما با نشان کردن آیاندا پاتوسی در حال جبران صدمات روحی و فنی حضور آن دو بازیکن ناکارآمد اســت. پاتوسی با سرعتی مافوق تصور در ترکیب اســتقالل جا افتاده و امیدواری بســیاری برای آینده استقالل در لیگ به وجود آورده است. پاتوســی در نمایش اول خود برای استقالل یک گل به ثمر رساند و گل دوم استقالل هم روی ارسال او و اشتباهی که مدافعان پارس جم مرتکب شدند به ثمر رســید تا با ارفاق این گل هم به نام او نوشــته شود. درخشــش آیاندا در آن بازی امــا هرگز اتفاقی نبود و این آفریقایی بــزرگ در بازی مقابل ذوبآهن نیز بیگمان ستاره تابناک ترکیب استقالل بود.

آیاندا در بــازی با ذوبآهن هم یک گل به ثمر رســاند و یک پاس مستقیم گل برای دانشگر ارسال کــرد. او در گل دوم اســتقالل هــم مثمرثمر بود و پایهگذار حــرکات تیمش بود تا به ایــن ترتیب رد پایش در تمام 5 گلی که استقالل در 2 بازی اخیر به ثمر رسانده به طور محسوس احساس شود. حاال شفر میتواند با خیالی آســوده بــه آینده تیمش در لیگ چشــم بدوزد. روزهایی که شــاید دیگر تیمها نیز به کمک اســتقالل بیایند و استقالل نیز به همین روند ادامه دهد و شاید در نهایت فاتح جام هجدهم باشد. پاتوسی دقیقا تداعیکننده روزهای پر جاذبه حضور مامه تیام اســت. بازیکنی که وقتی پیراهن استقالل را پوشید و در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا معجزهآسا پیــش رفت و گل قهرمانی اســتقالل در فینال جام حذفی مقابل خونه به خونه بابل را هم به ثمر رساند، خیلیها را در فکر فرو برد که به واقع اگر تیام ابتدای لیگ هفدهم در استقالل حضور داشت، چه نتیجهای عاید اســتقالل میشد و آیا آبیها جام قهرمانی لیگ فصل قبل را باالی ســر نمیبردند؟ داستان عجیب و مشکوکی است که استقالل در ابتدای فصل هفدهم و هجدهم تیم خود را به شــکلی ناقصل میبندد اما در نیم فصل با خریدهای چشــمنوازی همچون تیام و پاتوســی ناگهان به تیم دیگری بدل میشود. شاید بــا این تحلیلهای تعارفآمیز بگویند که فوتبال یک بازی دســتهجمعی است و روح تیمی باعث موفقیت تیمها میشــود اما تردیدی نیست که اگر تیمی در خود ســتاره نداشته باشــد به جایی نخواهد رسید و مدام درجــا خواهد زد. وقتی در بــازی با ذوبآهن پاتوســی از ترکیب اســتقالل بیرون رفت، به وضوح کاهــش ضرباهنگ هجومی اســتقالل را مشــاهده کردیم. اســتقالل دیگر آن تیم ترسناک نبود و باید پذیرفت که تک ستارهها نقشی کلیدی و محوری در تیمهای بزرگ ایفا میکنند و حضورشان بسیار مهم و اثربخش اســت. آری، باید این واقعیت را پذیرفت که ســناریوی تیام لیگ هفدهم که اســتقالل را در نیــم فصل دوم دگرگون کرد، بار دیگر در اســتقالل در حال تکرار است. ماجرایی که هم میتواند شیرین باشد و هم تلخ. استقالل با پاتوسی تیم دیگری شده اســت. بازیکنی که اگر آن دو بازی ملی انجام شده در ســال 2016 در ترکیب تیم ملی آفریقای جنوبی به مددش نمیآمد امروز با پیراهن شماه 5 استقالل در لیگ دیده نمیشــد. از دیدن پاتوســی باید لذت بــرد و این بازیکن با همین 156 دقیقه حضورش در ترکیب اســتقالل به همه ما فهمانده است که عمیقا الفبای فوتبال را میداند و با بازی در پســت هافبک بازیساز به خوبی آشنا اســت. آیاندا و استقالل عصر نوینی را کلید زدهاند. دنیایی متفاوت که شــاید این بار برای اســتقالل منتج به جام قهرمانی هم باشد. با این ستارهها میشود سرنوشت را تغییر داد. استقالل و ستاره تابناک این روزهایش میتوانند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran