Iran Varzeshi

5 مدعی با امتیاز باال

- ‪Jafar Barzegar‬

اتفاق بیسابقه در لیگ برتر

حضور 5 تیــم در رده بــاالی جدول ردهبنــدی تنها بــا اختــالف 4 امتیاز بین تیمهای اول تا پنجم همان چیزی است که لیگ هجدهم را با فصــول قبلیاش متمایز میکند. رقابت بر ســر قهرمانی به اندازهای تنگاتنگ اســت کــه هیچکــس نمیتواند پیشبینــی درســتی از قهرمــان این لیگ داشــته باشــد. در پایان نیمفصل اول ســه تیم ســپاهان، پدیده و پرســپولیس با 31 امتیــاز 3 رتبه اول را به خود اختصاص داده بودند و تراکتورســ­ازی و اســتقالل با 5 و 6 امتیاز اختالف 3 تیم صدرنشــین را تعقیب میکردند. با آغاز نیمفصل دوم اما سپاهان، پدیده و پرســپولیس کــه در نیمفصل اول میانگین امتیاز بیش از ۲ امتیاز در هر بازی را کســب کرده بودند نتوانستند این روند را در 5 بازی نخست نیمفصل دوم ادامه دهند. از طرف دیگر در نیمفصل دوم اســتقالل و تراکتورساز­ی اوج گرفتند و بهترین تیمهای 5 هفته ابتدایی نیمفصل شدند تا فاصله تیم اول و پنجم جدول تنها به 4 امتیاز برسد.

رقابــت نزدیک 5 تیم بــرای قهرمانی در پایــان هفتــه بیســتم اگرچــه موضوع کمســابقها­ی بوده اما بیســابقه نیست. در لیگ ســیزدهم تا هفتههای پایانی 5 تیم در کورس قهرمانی حضور داشتند. نکتهای که این فصل را با ســایر فصول متمایز میکند و اتفــاق بینظیــری در تاریخ لیــگ برتر محسوب میشــود، حضور 5 تیم در رقابت بــرای قهرمانی با روند امتیازگیری بســیار خوب اســت که در تاریخ لیگ برتر ســابقه نداشته است. بهعنوان مثال تراکتورساز­ی در شرایطی با 37 امتیاز در رده پنجم جای دارد که در تاریخ لیگ برتر ســابقه نداشته تیمی در پایان هفته بیستم این تعداد امتیاز داشته باشــد و در جمع 4 تیم باالی جدول نباشد. در چهاردهمیــ­ن دوره لیــگ برتــر بود که ســپاهان در پایان هفته بیستم با 37 امتیاز در رده چهــارم و تنها با یک امتیاز اختالف با صدر جدول قرار گرفتــه بود و بهجز این دوره همیشــه تیمی با چنین عملکردی در 3 رده نخست جای داشته است. این میزان امتیازگیری در دورههایی از لیگ حتی برای صدرنشــینی کافی بوده و در دوره هشــتم لیگ برتر اســتقالل با 37 امتیاز صدرنشین لیــگ بود. با این اوصاف عالقهمندان فوتبال در ایــن دوره نزدیکتریــ­ن و در عین حال باکیفیتتری­ن کــورس قهرمانی را در تاریخ لیگ برتر شاهد هستند.

امتیازگیری این 5 تیم بهگونهای بوده که فاصله زیادی با سایر تیمها ایجاد کردهاند و تیم ششــم در فاصلــه 10 هفته به پایان لیگ ۲1 امتیاز از تیــم پنجم فاصله دارد و بسیار بعید است ترکیب 5 تیم باالی جدول در پایان فصــل تغییر کند اما از این 5 تیم، یک یا دو تیم با وجود ارائه کیفیت بســیار خوب حتی موفق به کســب ســهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده نخواهند شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran