Iran Varzeshi

خیز تاج برای دو پست در انتخابات ایافسی

-

نایبرییسی و عضویت در شورای فیفا

مهدی تاج بعد از پشــت ســر گذاشتن حواشــی گوناگون قبل از جام ملتهای آســیا که حول محور اجرای قانون منع به کارگیری بازنشســتگ­ان میچرخید، در نهایت بر کرســی مدیریت باقی ماند تــا حداقل دوره چهار ساله ریاست را به اتمام برساند. اما چند روز قبل سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، اسامی افرادی که برای حضور در پستهای مختلف اجرایی این نهاد احراز صالحیت شدند را منتشر کرد و حاال مهدی تاج باید با رقبای خود بر سر کسب کرسی نایبرییسی آســیا در آسیای میانه و حضور در شورای فیفا رقابت کند. همچنین ســه نفر از تاثیرگذارت­رین افراد ورزش آسیا برای کسب پست ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا کاندیدا شدهاند که به بررسی سوابق آنها میپردازیم.

شــیخ سلمان، رییس بحرینی کنونی ایافسی نخستین نفری بود که بار دیگر برای حضور در صندلی ریاســت کاندیدا شد و به احتمال فراوان به این مهم میرسد. شیخ ســلمان سال 92 بعد از اینکه فساد بنهمام قطری مشخص شد، توانست با حمایت خانواده سلطنتی بحرین و همچنین حمایت کمیته المپیک آسیا، یوسف سرکال از عربستان را شکست دهد و به مرد اول فوتبال قاره کهن تبدیل شود. شیخ سلمان حاال دو رقیب دیگر را مقابل خود میبیند و به نظر میرسد کار سختی برای ابقا در پست خود نخواهد داشت.

سعود المهندی، دومین فردی است که برای ریاست ایافسی کاندیدا شده اســت. او که فردی قدرتمند در فوتبال قطر محسوب میشود و پست دبیرکلی و نایبرییسی فدراسیون فوتبال این کشور را بر عهده داشته، حاال نایبرییس کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است. البته المهندی رقیب جدی برای شیخ سلمان محسوب نمیشــود و به احتمال فراوان تا روز فرارسیدن انتخابات از گردونه رقابــت کنار میرود. البته این مرد قطری بار دیگر برای به دســت آوردن صندلی نایبرییسی در فوتبال غرب کاندیدا شــده و به احتمال فراوان پســت خود را حفظ میکند و کماکان در کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد ماند.

اما محمدخلفان الرمیثی اماراتی جدیترین رقیب شیخ ســلمان برای نشستن روی صندلی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا است، باالترین فرد ورزشــی در کشــور امــارات کــه در تمام تصمیمگیریه­ای حســاس نقش مهمی را ایفا میکند. الرمیثی همان کســی است که همسو با عربســتان به دنبــال این بود که مســابقات نمایندگان کشــورش با تیمهای ایرانی در لیگ قهرمانان را در کشــور ثالث برگزار کند که با شکســت مواجه شــد. حاال او جدیترین رقیب شیخ ســلمان در این انتخابات است و تحرکات خود برای کسب این عنوان مهم را شروع کرده است.

این انتخابات که در روز 6 آوریل 19( فروردین )98 برگزار میشود برای فوتبال ایران هم بسیار مهم است. در حال حاضر علی کفاشیان تنها نماینده ما در پست نایبرییسی ایافسی است و حاال مهدی تاج برای این پست کاندیدا شده است. تنها رقیب تاج برای کسب عنوان نایبرییسی کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخش آسیای مرکزی ســلطانف، رییس فدراسیون فوتبال قرقیزستان است. فردی که به احتمال زیاد رقیب دست و پا گیری برای تاج نخواهد بود و باید این پست را بعد از کفاشیان برای تاج در نظر بگیریم.

دیگر کاندیداهای این پست عبارتند از: نایب رییسی ایافسی کسای بن عبدالعزیز الفعاز (عربستان)، سعود عزیز المحمدی (قطر)، هاشم حیدر (لبنان)، مخدوم ســیدفیصل صالح حیت (پاکستان)، داتو حاجی حمید بن حاجی محد امیــن (مالزی)، زائو زائو (میانمار)، تران کوئک توان (ویتان)، گانباتار آمگالنبتر (مغولستان)، چانگ مونگ یو (جمهوری کره)، دو زائوکی (چین).

دیگر پســتی که رییس فدراســیون فوتبال ایران برای آن کاندیدا شده، عضویت در شــورای فیفا اســت. دیگر افراد کاندیدا برای این پســت، ســعود المهندی (قطر)، خالد الســبیتی (عربســتان)، ماریانو آرانتا (فیلیپین)، مونگ چانگ (کره جنوبی)، ژائوکای (چین)، مختوم فیصل (پاکســتان)، پرافول پاتل (هند) و کوزو تاشــیما (ژاپن) هســتند. از این 9 نفــر، 6 نفر برای عضویت در شورای فیفا کاندیدا میشوند و باید دید مهدی تاج میتواند به این عنوان مهم دست پیدا کند یا خیر.

برای عضویت در کمیته اجرایی کمیته امور زنان AFC نیز سوزان راسل الشاالبی (فلســطین)، محفوظ اختر کرون (بنگالدش)، مریم محمد (مالدیو)، کانیا کیومانی (الئوس) و هان یون یونگ (کره جنوبی) کاندیدا شدهاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran